شناسهٔ خبر: 28946422 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

قاضی عسگر در اختتامیه جایزه جهانی اربعین:

زیارت اربعین جنبه سیاحت پیدا نکند

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: زیارت اربعین نباید جنبه سیاحتی پیدا کند و هدفمند بودن مسئله اربعین باید برای همه روشن و تبیین شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، اختتامیه چهارمین دوره جایزه جهانی اربعین صبح امروز(۱ آبان) در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

 

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام سیدعلی قاضی عسگر در سخنانی در این مراسم گفت: امروز یکی از جلوه های اربعین حسینی را در همایش عظیم پیاده روی اربعین مشاهده می کنیم و البته هنوز هم بسیاری از صحنه های مربوط به این شور و شعور برای ما مغفول است و نتوانسته ایم آن را به تصویر بکشیم.

 

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی اظهار کرد: اربعین برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است چون حماسه حسینی به گونه ای است که می تواند همه آزادی خواهان جهان را بدون توجه به مذهب، دین و آیین در مبارزه ضد ظلم متحد کند، کما اینکه امروز همه کسانی که در راهپیمایی اربعین حضور پیدا می کنند، مسلمان نیستند و در میان آنها مسیحیان، ایزدی ها و یهودی ها هم حضور دارند. جلوه زیبای اربعین آنها را شیفته کرده و در این پیاده روی حضور پیدا می کنند.

 

قاضی عسگر بیان کرد: شعارهایی که در حوزه عاشورا مطرح می شود شعارهای همه پسند است و همه وجدان ها با این شعارها بیدار می شود از جمله شعار عدم ذلت پذیری که در همه جای دنیا قابل ارایه است. اینها شعارهایی است که همه مظلومان جهان می توانند به آن ملتزم باشند و به دنبال آن حرکت کنند.

 

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: محور اصلی پیروی از این شعارها علاقه مندان به اهل بیت هستند ولی اهل سنت عراق هم در این مرکز بزرگ و شورآفرین بسیار سهیم اند. در راهپیمایی اربعین تضادی بین افراد نیست و باید تلاش شود که با استفاده از این ظرفیت این حماسه را توسعه دهیم و اهداف امام حسین (ع) را در اربعین محقق سازیم.

 

وی تاکید کرد: قضیه اربعین به گونه ای است که جدای از مسئله ثواب خواهی می تواند انگیزه مردم را در مقابله با ظلم و ستم بیشتر کند در پیشینه اربعین و در طول تاریخ دلایل مخالفت با پیاده روی اربعین و زیارت بارگاه امام حسین (ع) این بود که به دلیلی برای مقابله و مبارزه با ظلم و ستم تبدیل نشود اما حالا می بینیم میلیون ها انسان مشتاق با عشق و علاقه و برای ایجاد جبهه ای متحد برای ایستادگی مقابل ظالمان دنیا به راهپیمایی اربعین می آیند و این وحدت برای ما بسیار مهم است. 

 

قاضی عسگر در ادامه با تاکید بر اینکه باید بیشتر روی اهداف اربعین تکیه کنیم، گفت: از کارهایی که موجب می شود ما را از رسیدن به این اهداف بازدارد باید اجتناب کرد. زیارت اربعین نباید جنبه سیاحتی پیدا کند و هدفمند بودن مسئله اربعین باید برای همه روشن و تبیین شود.

 

وی اظهار کرد: در زیارت اربعین هدف روشن است، امروز آنها که پرچم هیهات منه الذله را به دوش گرفته اند هدفشان این است که مردم دنیا را از جهالت و سرگردانی رهانیده و آنها را با حق و حقیقت آشنا کنند.

 

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت در ادامه افزود: راهپیمایی اربعین جلوه های بسیار زیبایی دارد که اگر این جلوه ها را به آن اهدافی که مشخص شده توسعه دهیم سال های آینده شاهد جمعیت بیشتر و جلوه های بیشتر خواهیم بود.

 

گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه جهانی اربعین و رونمایی از پنجمین دور این جایزه همزمان با ایام اربعین حسینی پیش از ظهر امروز سه شنبه اول آبان با حضور شخصیت های فرهنگی، دینی، جمعی از سفرا و نمایندگان فرهنگی ایران و دانشجویان خارجی در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

 

 

نظر شما