شناسهٔ خبر: 28948354 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سرپرست حجاج ایرانی:

زیارت اربعین نباید جنبه سیاحتی پیدا کند

حجت‌الاسلام قاضی عسکر گفت: زیارت اربعین نباید جنبه سیاحتی پیدا کند و هدفمند بودن مسأله اربعین باید برای همه روشن و تبیین شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در سخنرانی خود در آیین پایانی چهارمین جایزه جهانی اربعین، با اشاره به اهمیت ثبت حماسه و شور و محبت موجود در راهپیمایی اربعین، گفت: امروز یکی از جلوه‌های اربعین حسینی را در همایش عظیم پیاده‌روی اربعین مشاهده می‌کنیم و البته هنوز هم بسیاری از صحنه‌های مربوط به این شور، برای ما مغفول است و نتوانسته‌ایم آن را به تصویر بکشبم.

وی در ادامه تأکید کرد: اربعین برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چون حماسه حسینی به گونه‌ای است که می‌تواند که همه آزادی‌خواهان جهان را بدون نگاه به مذهب و دین و آیین در مبارزه ضد ظلم متحد کند، کما اینکه امروز همه کسانی که در راهپیمایی اربعین حضور می‌بایند مسلمان نیستند و در میان آنها مسیحیان و ایزدی‌ها و یهودی‌ها هم در این راهپیمایی شرک می‌کنند. این جلوه زیبا آنها را شیفته کرده و در این پیاده‌روی حضور می‌یابند.

قاضی‌عسکر افزود: شعارهایی که در روضه عاشورا مطرح می‌شود، شعارهای همه‌پسند است و وجدان‌ها با این شعارها بیدار می‌شود. از جمله شعار عدم ذلت‌پذیری که در همه جای دنیا قابل ارایه است. اینها شعارهایی است که همه مظلومان جهان می‌توانند به آن ملتزم باشند و به دنبال آن حرکت کنند.

وی ادامه داد: محور اصلی پیروی از این شعارها، علاقمندان به اهل بیت(ع) هستند؛ ولی اهل سنت عراق هم در این حرکت بزرگ و شورآفرین بسیار سهیم‌اند. در راهپیمایی اربعین تضادی بین افراد نیست و باید تلاش کرد که با استفاده از این ظرفیت، این حماسه را توسعه دهیم و اهداف امام حسین(ع) را در اربعین محقق بسازیم.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی تأکید کرد: قضیه اربعین به ‌گونه‌ای است که جدای از مسأله ثواب‌خواهی، می‌تواند انگیزه مردم را در مقابله با ظلم و ستم بیشتر کند. در پیشینه اربعین و در طول تاریخ، دلایل مخالفت با پیاده‌روی اربعین و زیارت بارگاه امام حسین(ع) این بود که به دلیلی برای مقابله و مبارزه با ظلم و ستم تبدیل نشود. اما حالا می‌بینیم که میلیون‌ها انسان مشتاق با عشق و علاقه و برای ایجاد جبهه متحد برای ایستادگی مقابل ظالمان دنیا، به زیارت اربعین می‌آیند و این وحدت برای ما خیلی مهم است.

قاضی‌عسکر در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه باید روی اهداف اربعین بیشتر تکیه کنیم و از کارهایی که موجب می‌شود ما را از رسیدن به اهداف بازبدارد، اجتناب کنیم، افزود: زیارت اربعین نباید جنبه سیاحتی پیدا کند و هدفمند بودن مسأله اربعین باید برای همه روشن و تبیین شود.

وی ادامه داد: در زیارت اربعین هدف روشن شده است، امروز آنها که پرچم هیهات منه الذله را به دوش گرفته‌اند، هدفشان این است که مردم دنیا را از جهالت و سرگردانی برهانند و آنها را با حق و حقیقت آشنا کنند.

قاضی‌عسکر در پایان سخنانش بیان کرد: راهپیمایی اربعین جلوه‌های بسیار زیبایی دارد که اگر این جلوه‌ها را با آن اهدافی که مشخص شده توسعه دهیم، سال‌های آینده هم جمعیت بییشتری و هم جلوه‌های بیشتری خواهد داشت.

اختتامیه چهارمین دوره جایزه جهاین اربعین و رونمایی از فراخوان پنجمین دور این جایزه، همزمان با ایام اربعین حسینی و خلق حماسه‌ای دیگر از جنس شور و شعور حسینی، پیش از ظهر سه‌شنبه اول آبان‌ماه با حضور شخصیت‌های فرهنگی، دینی و جمعی از سفرا و نمایندگان فرهنگی ایران و دانشجویان خارجی در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

نظر شما