شناسهٔ خبر: 28941645 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

افزايش تا 300 درصدي قيمت قطعات يدکي خودرو

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- رئيس اتحاديه تعميرکاران خودرو گفت: قيمت قطعات يدکي خودرو بين 40 تا 300 درصد افزايش داشته است.
به گزارش خبرگزاري آريا، عليرضا نيک آيين در ارتباط تصويري با برنامه گفتگوي ويژه خبري دوشنبه شب شبکه دو سيما با بيان اينکه علت افزايش قيمت قطعات خودرو را بايد از اتحاديه لوازم يدکي پرسيد،گفت: تعميرکاران ما قرباني تقلّب هستند و با توجه به اينکه قطعات ، بي کيفيت هستند کيفيت کار تعميرکاران را زير سئوال برده است.
وي افزود: قطعات پرمصرف مانند لنت ترمز، ديسک صفحه کلاج و فيلترها حدود 300 تا 400 درصد افزايش قيمت داشته است و وجود واسطه هاي متعدد از علل اين افزايش است.
نيک آيين با بيان اينکه کمبود عرضه در بازار لوازم يدکي وجود دارد، گفت: کيفيت قطعات هم کاهش داشته است و برخي از کارخانه هاي قطعه ساز به علت نيامدن مواد اوليه، قطعات کنار رفته از خط توليد را وارد بازار کردند.
حسن ساده عضو هيئت مديره اتحاديه فروشندگان لوازم يدکي خودرو هم با حضور در اين برنامه با بيان اينکه افزايش قيمت در همه کالاها از جمله لوازم يدکي خودرو رُخ داده است، افزود: قيمت برخي از لوازم يدکي 2 تا 3 برابر افزايش داسته است که منطقي نيست.
وي ادامه داد: در چند ماه اخير 40 درصد افزايش قيمت داشتيم که به علت نوسانات نرخ ارز و افزايش هزينه هاي گمرکي و حمل و نقل بوده است.
ساده با اشاره به اينکه بخش زيادي از نياز لوازم يدکي کشور از خارج تامين مي شود، افزود: افزايش قيمت ارز موجب افزايش قيمت اين لوازم شده است.
عضو هيئت مديره اتحاديه فروشندگان لوازم يدکي خودرو گفت: تعدد مراکز تصميم گير و توجه نکردن به عواقب تصميم از علل ايجاد مشکل در قيمت قطعات لوازم يدکي خودرو است.
وي افزود: بر اساس قانون، اتحاديه ها اجازه نرخ گذاري و نظارت ندارند و سازمان هاي تصميم گير هم با اتحاديه ها مشورت نمي کنند.
ساده گفت: مصرف قطعات يدکي در سال 96 درکشور 11 و نيم ميليارد دلار براي حدود 22 و نيم ميليون خودرو بوده است.
وي افزود: حدود 50 درصد اين مبلغ، توليد داخل و ورود کالا از مبادي رسمي بوده و 50 درصد اين کالاها هم از مبادي غيررسمي بوده است و فروشنده ها هم نمي تواننداصلي را از بدلي تشخيص دهند.
مازيار بيگلو دبير انجمن قطعه سازان خودرو هم با حضور در اين برنامه با اشاره به اينکه در چند ماه اخير در ملاقات با مسئولان هشدارهاي لازم را درباره مشکلات قطعه سازان داده ايم ،گفت: هر روز وضعيت بدتر مي شود . قيمت مواد اوليه خارجي سه برابر شده است.
وي افزود: اجناسي را که با دور زدن تحريم ها خريديم و در گمرک کشورمان نگه داشتيم تا آن را ترخيص کنيم اما بر اساس تصميم نادرست مسئولان ، قيمت ارز را از 4 هزار و 200 تومان به 8 تا 9 هزار تومان تبديل کردند.
بيگلو گفت: مواد اوليه خارجي ما ، حدود 2 تا 3 برابر افزايش قيمت داشته است.
وي افزود: بر اساس قرارداد حقوقي قطعه سازان با شرکت هاي خودروساز، اجازه ندارند قطعاتي را که مطابق باقطعه سازان خودرو است به طور مستقيم در بازار بفروشند و قطعه سازان داخل ، توليدات خود را بايد در اختيار خودروسازان قرار دهند.
بيگلو با بيان اينکه 1530 قطعه ساز ثبت شده در کشور داريم ، اضافه کرد: حدود 200 قطعه ساز پيش از اين بحران هم ،فعال نبودند و حدود 300 قطعه ساز هم به علت اين بحران ها غير فعال شدند.
وي ادامه داد: اکنون هزار قطعه ساز داريم که از اين ميزان 700 قطعه ساز در رده هاي تي اِر وان مشغول کار مستقيم با خودرو سازان هستند.
بيگلو افزود: برخي قطعه سازان ،زيرپله اي توليد مي کنند که ماليات نمي دهند و کيفيت و استانداردها را هم رعايت نمي کنند و به ما هم ارتباطي ندارند.
بيگلو گفت: قيمت مواد اوليه خارجي ما به علت افزايش نرخ ارز حدود 2 تا 3 برابر شده است و مواد اوليه تابع نرخ ارز است. قيمت آهن از کيلويي هزار به 3 هزار تومان افزايش يافته است.
وي افزود: قيمت قطعات خودرو حدود 2 و نيم برابر شده يعني 150 درصد افزايش قيمت داشته است در حالي که قيمت مواد اوليه 3 برابر شده است.
در ادامه بيگلو با اشاره به اينکه 800 هزار شاغل مستقيم در صنايع قطعه سازي داريم، گفت: کل فروش سايپايدک و ايساکو در سال گذشته کمتر از 3 هزار ميليارد تومان بوده است در حالي که حجم بازار لوازم يدکي کشور حدود 20 هزار ميليارد تومان است.
وي افزود: بسياري از قطعات از چين وارد مي شود اما نشان شرکت معتبر ايراني بر روي آن مي زنند و مي فروشند و اين موارد را به سازمان تعزيرات هم اعلام کرديم اما اقدامي نشده است.
عضو کميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي نيز در ارتباط تلفني با اين برنامه گفت: در چند سال اخير صنعت قطعه سازي به جاي قطعه سازي به واردات قطعه روي آورده زيرا قيمت ارز ، پائين بود و واردات قطعه ، به صرفه بود.
محمد عزيزي افزود: با افزايش قيمت ارز ، واردات قطعه براي واردکنندگان، صرفه اقتصادي نخواهد داشت . اکنون فرصت خوبي براي توليد کنندگان داخلي است.
وي اضافه کرد: متنوع نبودن محصول موجب شده تا قطعه سازان به توليد قطعات پرايد و پژو فکر کنند و هيچ وقت براي انتقال فناوري و توسعه و صادرات فکر نمي کنند.
عزيزي گفت: بيش از 50 درصد قطعات متنوع لوازم يدکي خودرو ،چيني است و آن ها را وارد مي کنيم
وي افزود: بين 400 تا 500 هزار شاغل در صنايع قطعه سازي داريم.
عضو کميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد: سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليد کنندگان، تعزيرات و اصناف بايد وارد شوند و نظارت کنند.
سيد ياسر رايگاني سخنگوي سازمان تعزيرات هم در ارتباط تلفني با اين برنامه گفت: يکي از اهداف برخورد با محتکران ، حمايت از کساني است که در چارچوب قانون کار مي کنند.
وي با اشاره به اينکه اتحاديه ها نقش نظارتي دارند،افزود: قيمت لوازم يدکي خودرو چند برابر شده است.
رايگاني اضافه کرد: بزرگترين پرونده لوازم يدکي خودرو در سازمان تعزيرات در استان سمنان بوده است که 50 ميليارد تومان انواع لوازم يدکي کشف شد.
وي گفت: همه اين لوازم يدکي به طور غير قانوني وارد کشور و احتکار شده بود. حتي خودرو سازان هم احتکار کردند.

نظر شما