شناسهٔ خبر: 28868437 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

نشست خاورمیانه-اروپا در جزیره کیش آغاز به کار کرد

نشست خاورمیانه-اروپا به میزبانی دانشگاه تهران در مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه تهران، در مراسم افتتاحیه نشست خاورمیانه-اروپا دکتر محمود نیلی احمدآبادی، اظهار داشت: این نشست به برخی موضوعات مهم از جمله چالش‌هایی که جهان با آنها روبه‌روست و برای توسعه پایدار اهمیت دارند، می‌پردازد.
وی با اشاره به موفقیت‌های علمی دانشگاه‌های ایران افزود: عملکرد علمی دانشگاه‌های ایران بسیار خوب بوده است به گونه‌ای که در مجلات نمایه شده توسط WOS ایران رتبه ۱۶ را دارد.
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتقا و تقویت فعالیت بین‌المللی و مشارکت دانشگاه‌های ایران را در این فعالیت‌ها در دستور کار قرار داده‌اند گفت: فعالیت بین‌المللی ایران عمدتاً بر تبادل دانشجو و استاد تمرکز دارد. راهنمایی مشترک رساله‌های دکتری و ارائه مدرک مشترک و تحقیقات مشترک از جمله این فعالیت‌هاست. این فعالیت‌ها اغلب مبتنی بر تماس‌های فردی است و کمتر به شکل برنامه‌ریزی شده و منسجم است.
دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به رسالت مسئولیت اجتماعی دانشگاه گفت: بیشتر تحقیق مبتنی بر زمینه و بافت اجتماعی را که کاربرد اجتماعی دارند و مشکلات جامعه را حل می‌کنند، مد نظر داریم نه تحقیقات برخاسته از پارادایم رشته‌های دانش سنتی.
وی خاطرنشان کرد: فناوری پیشرفته استاندارد زندگی شهری را ارتقا بخشیده است اما باعث استفاده بیش از حد منابع شده است که کمبود منابع ارزشمند، تغییر اقلیم و غیره را در پی داشته است.
دکتر نیلی احمدآبادی افزود: برخی تغییرات جهانی مهم‌ترند و می‌توانند مسائل و مشکلات اجتماعی زنجیروار در پی داشته باشد. مثلاً، وقتی درباره کمبود آب صحبت می‌کنیم، اثر ناخوشایند فقط بر زندگی معمولی مردم ندارد، بلکه برای امنیت غذا، ثبات اجتماعی و صلح زیانبار است و مهاجرت گسترده را در پی دارد. بنابراین مبارزه با این کمبودها و چالش‌ها باید اولویت اول باشد و فقط سیاست‌گذاران، دانشمندان و مشارکت و همکاری دوجانبه می‌تواند آنها را تقلیل دهد.
وی گفت: مشارکت شما به ما کمک کرده تا نشست خاورمیانه–اروپا را در جزیره کیش به شکلی موفق برگزار کنیم؛ نشستی که توسعه پایدار آینده در عصر چهارم انقلاب صنعتی را هدف قرار داده است.
دکتر نیلی احمدآبادی افزود: بر این باوریم که این نشست فرصتی مناسب برای تجدید ارتباطات و بحث درباره موضوعاتی است که مورد علاقه هیأت‌های شرکت کننده از کشورهای منطقه و اروپاست.
رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: مایه خوشحالی است که این نشست طیف وسیعی از موضوعات مربوط به آب، انرژی‌های تجدید پذیر، مسائل شهری، به ویژه مسائل مربوط به جنبه‌هایی از این موضوعات شبکه‌ای مهم در مدیریت شهرهای هوشمند آینده را در دستور کار قرار داده است.
دکتر نیلی احمدآبادی خاطرنشان کرد: اهداف اصلی این نشست اساساً تریبونی برای بحث درباره همکاری بین پژوهشگران و تصمیم‌سازان برای غلبه بر چالش‌های جاری و آینده و نیز جستجوی امکانات بین‌المللی و یافتن منابع مالی برای فعالیت‌های پژوهشگران در کشورهای منطقه و اروپاست.
وی افزود: کنسرسیوم دانشگاه‌های ایران به شکلی راهبردی این نشست را برای از میان برداشتن موانع و همکاری فرامرزی، شناسایی فرصت‌های علمی مشترک و مشارکت فکری برای تعیین یک راهبرد به منظور همکاری مؤثر برنامه‌ریزی کرد.
دکتر عباس زارعی هنزکی، دبیر علمی همایش نیز، آینده را همین فردا خواند که باید برای آن آماده باشیم.
وی، پیشرفت‌های فناورانه و انقلاب فناوری را سبب تغییر جهان دانست و تصریح کرد: انقلاب فناوری جهان را تغییر داده است و به تبع آن کارها نیز تغییر کرده‌اند و افراد بیشتری با این فناوری‌ها کار می‌کنند، در نتیجه مشاغل جدید و روابط جدید شکل گرفته است که باید عوارض منفی این تغییر را بر زندگی مردم در نظر بگیریم.
دبیر علمی نشست خاطرنشان کرد: این نشست، تریبونی برای همکاری پژوهشگران، تصمیم سازان و صاحبان کار و سرمایه است تا با بحث درباره موضوعات مهم نشست، بهره برداری مناسب از منابع در آینده را مد نظر قرار دهند.
در ادامه دکتر توماس آندرسون، مشاور ارشد نشست، با تشکر از پنج دانشگاه ایرانی که در این نشست شرکت کرده‌اند، گفت: این اولین نشست بین خاورمیانه و اروپا در مقطع زمانی خاصی است؛ این زمان بسیار مهم است.
دکتر آندرسون افزود: ما باید خارج از مرزهای خود کار کنیم. مسائل این نشست جهانی‌اند. امروز لازم است بین خاورمیانه و اروپا، بین پژوهشگران و نوآوران و بین فرهنگ‌های مختلف گفتگو وجود داشته باشد.

وی محورهای این نشست را مسائل زندگی توصیف کرد و گفت: باید با آنچه که با آنها زندگی می‌کنیم، به شکلی مطلوب برخورد کنیم؛ آب، هوا و... مسائل زندگی ما هستند.
دکتر آندرسون ایران را کشوری با تاریخی استثنایی دانست و اظهار خوشحالی کرد که اولین نشست با این موضوع در ایران برگزار می‌شود.
وی اظهار امیدواری کرد که این گفتگوها ادامه داشته باشد و در سایر قاره‌ها و کشورها، بین مؤسسات مختلف نیز برگزار شود.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف و رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه این نشست بودند.
گفتنی است نشست خاورمیانه-اروپا با شرکت اندیشمندان دانشگاهی و صاحب‌نظران حوزه‌های آب، محیط زیست، انرژی و... تا یکشنبه ۲۹ مهرماه ادامه دارد.
ل.م ۵۴/ ع. ع ۵۷

نظر شما