شناسهٔ خبر: 28866638 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نیلی احمدآبادی:

تحقیقاتی که مشکلات جامعه را حل کند مد نظر ماست/ مخالفت با پژوهش برخاسته از پارادایم رشته‌های سنتی

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به رسالت مسئولیت اجتماعی دانشگاه گفت: ما بیشتر تحقیق مبتنی بر زمینه و بافت اجتماعی را که کاربرد اجتماعی دارند و مشکلات جامعه را حل می‌کنند، مد نظر داریم نه تحقیقات برخاسته از پارادایم رشته‌های دانش سنتی.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از دانشگاه تهران، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در مراسم افتتاحیه نشست بین‌المللی خاورمیانه-اروپا با اشاره به موفقیت‌های علمی دانشگاه‌های ایران گفت: عملکرد علمی دانشگاه‌های ایران بسیار خوب بوده است به گونه‌ای که در مجلات نمایه شده توسط WOS ایران رتبه ۱۶ را دارد. 

وی افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتقا و تقویت فعالیت بین‌المللی و مشارکت دانشگاه‌های ایران را در این فعالیت‌ها در دستور کار قرار داده‌اند. فعالیت بین‌المللی ایران عمدتاً بر تبادل دانشجو و استاد تمرکز دارد. راهنمایی مشترک رساله‌های دکتری و ارائه مدرک مشترک و تحقیقات مشترک از جمله این فعالیت‌هاست. این فعالیت‌ها اغلب مبتنی بر تماس‌های فردی است و کمتر به شکل برنامه‌ریزی شده و منسجم است.
نیلی احمدآبادی با اشاره به رسالت مسئولیت اجتماعی دانشگاه گفت: ما بیشتر تحقیق مبتنی بر زمینه و بافت اجتماعی را که کاربرد اجتماعی دارند و مشکلات جامعه را حل می‌کنند، مد نظر داریم نه تحقیقات برخاسته از پارادایم رشته‌های دانش سنتی.

رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: فناوری پیشرفته استاندارد زندگی شهری را ارتقا بخشیده است اما باعث استفاده بیش از حد منابع شده است که کمبود منابع ارزشمند، تغییر اقلیم و غیره را در پی داشته است.

نیلی احمدآبادی افزود: برخی تغییرات جهانی مهم‌ترند و می‌توانند مسائل و مشکلات اجتماعی زنجیروار در پی داشته باشد. مثلاً، وقتی درباره کمبود آب صحبت می‌کنیم، اثر ناخوشایند فقط بر زندگی معمولی مردم ندارد، بلکه برای امنیت غذا، ثبات اجتماعی و صلح زیانبار است و مهاجرت گسترده را در پی دارد. بنابراین مبارزه با این کمبودها و چالش‌ها باید اولویت اول باشد و فقط سیاست‌گذاران، دانشمندان و مشارکت و همکاری دوجانبه می‌تواند آنها را تقلیل دهد.

وی گفت: مشارکت شما به ما کمک کرده تا این نشست خاورمیانه–اروپا را در جزیره کیش به شکلی موفق برگزار کنیم. نشستی که توسعه پایدار آینده در عصر چهارم انقلاب صنعتی را هدف قرار داده است.

نیلی احمدآبادی افزود: ما بر این باوریم که این نشست فرصتی مناسب برای تجدید ارتباطات و بحث درباره موضوعاتی است که مورد علاقه هیأت‌های شرکت کننده از کشورهای منطقه و اروپاست.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: مایه خوشحالی است که این نشست طیف وسیعی از موضوعات مربوط به آب، انرژی‌های تجدید پذیر، مسائل شهری، به ویژه مسائل مربوط به جنبه‌هایی از این موضوعات شبکه‌ای مهم در مدیریت شهرهای هوشمند آینده را در دستور کار قرار داده است.
نیلی احمدآبادی در ادامه با اشاره به اهمیت این نشست گفت: اهداف اصلی این نشست اساساً تریبونی برای بحث درباره همکاری بین پژوهشگران و تصمیم سازان برای غلبه بر چالش‌های جاری و آینده و نیز جستجوی امکانات بین‌المللی و یافتن منابع مالی برای فعالیت‌های پژوهشگران در کشورهای منطقه و اروپاست.

وی اظهار کرد:کنسرسیوم دانشگاه‌های ایران به شکلی راهبردی تصمیم گرفت این نشست را برای از میان برداشتن موانع و همکاری فرامرزی، شناسایی فرصت‌های علمی مشترک و مشارکت فکری برای تعیین یک راهبرد به منظور همکاری مؤثر برنامه‌ریزی کرد.

انتهای پیام/ 

نظر شما