شناسهٔ خبر: 28859024 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

ظریف: تحریم‌های آمریکا ناقض دستورات دیوان لاهه است

صاحب‌خبر -
وزیر امور خارجه در حساب خود در توییتر نوشت: تحریم‌های اخیر آمریکا ناقض دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری است.

به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه ، محمد جواد ظریف روز پنجشنبه در این توییت افزود: «تحریم‌های اخیر ایالات متحده ناقض دو دستور دیوان بین المللی دادگستری است: ممانعت نکردن در تجارت کالاهای مربوط به امور انسانی و پرهیز از تشدید اختلافات؛ این یعنی اوج بی‌اعتنایی به حاکمیت قانون و حقوق بشر تمامی مردم. دشمنی رژیم قانون شکن آمریکا علیه ایرانی‌ها با اعتیاد به تحریم‌ها تشدید شده است.»

حکم دادگاه لاهه برای همه لازم الاجراست

ازسوی دیگر سفیر ایران در لاهه تاکید کرد: قرار صادره توسط دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد رفع بخشی از تحریم‌ها برای همه کشورها لازم الاجراست.

علیرضا جهانگیری در نشست با روزنامه نگاران و خبرنگاران هلندی در باره قرار صادره توسط دیوان بین المللی دادگستری راجع به بخشی از تحریم‌ها علیه ایران تصریح کرد: این قرار علاوه بر آمریکا برای همه کشورها لازم الاجر است و آمریکا و بقیه کشورهای جهان باید از ایجاد محدودیت‌هایی که بر اجرای این قرار در مورد بخشی از تحریم‌ها تاثیر می‌گذارد، خودداری کنند.

سفیر کشورمان در لاهه افزود: با توجه به قرار دیوان، همه کشورها باید از همکاری یا کمک به آمریکا در اعمال تحریم‌های یکجانبه در حوزه‌هایی که در مورد آنها قرار صادر شده است، خودداری کنند‌.

وی ادامه داد‌:‌ تعلیق پرواز تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی اروپایی به تهران یا خودداری از عرضه سوخت به هواپیماهای ایرانی در برخی از فرودگاه‌های خارجی ‌مغایر با اصول بشر‌دوستانه ‌و‌ نیازمند بازنگری فوری است.

جهانگیری ادامه داد:‌ اعلام خروج آمریکا از عهدنامه مودت که در ادامه خروج آن از سازمان‌ها و توافقنامه‌های بین‌المللی نظیر برجام، توافق آب وهوایی پاریس، یونسکو، شورای حقوق بشر سازمان ملل و… انجام شد، خود نقض پاراگراف سوم قرار دیوان بین المللی دادگستری است که در آن از طرف‌ها خواسته شده از هر اقدامی که ممکن است اختلاف جاری نزد دیوان را تشدید یا تطویل یا حل و فصل آن را پیچیده کند، خودداری کنند.

سفیر کشورمان در لاهه همچنین در پاسخ به سئوالی در باره برجام تاکید کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون ۱۲بار پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام را تائید کرده است. در عین حال ایران اعلام کرد ه تا زمانی به برجام پایبند خواهد بود که سایر طرف‌ها به تعهدات و مسئولیت‌های خود در چارچوب برجام عمل کنند و اگر ایران احساس کند فقط به صورت یک طرفه در حال اجرای برجام است، گزینه‌های دیگری را برای انتخاب دارد.

جهانگیری در مورد حادثه تروریستی اهواز گفت: یک گروه تروریستی و تجزیه طلب که دفاتر آن در کشورهای غربی است، در کنار داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت که به خوبی ارتباط بین این دو گروه تروریستی را نشان می‌دهد. اسناد و مدارک زیادی در خصوص تروریستی بودن این گروه تروریستی وجود دارد.

موضع آسیا درباره برجام با اروپا همسان است

همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست دوسالانه آسیا و اروپا (آسم) گفت که موضع کشورهای آسیایی در این نشست درباره حفظ برجام با اروپا همسان است.

فدریکا موگرینی با اشاره به تلاش اتحادیه اروپا برای استقرار سازوکار ویژه مالی ایران افزود: مطمئنم که اعضای اتحادیه اروپا در هفته‌های آینده با موفقیت به این تلاش ادامه خواهند داد .

براساس اعلام تارنمای رسمی اتحادیه اروپا، و ی همچنین درباره همکاری کشورهای آسیایی برای اجرای این سامانه تاکید کرد: همه شرکای آسیایی ما به دلایل امنیتی تمایل زیادی به اجرای کامل برجام نشان داده اند.

وی افزود که همواره شاهد موضع مشابه از سوی شرکای آسیایی پیرامون لزوم حفظ برجام و پایبندی کامل ایران به این توافق بوده است.

گروه آسم از کمیسیون اروپا، ۲۸ عضو اتحادیه اروپا، ۱۲ عضو اتحادیه همکاری‌های منطقه ای جنوب شرق آسیا «آسه آن» و ۳ گروه منطقه ای و برخی دیگر کشورها از جمله مغولستان، پاکستان، استرالیا، نیوزیلند، هند، بنگلادش، قزاقستان، روسیه، نروژ، سوئیس و کرواسی تشکیل شده است و ۵۳ شریک و دو سازمان بین المللی در این گروه حضور دارند.

کشورهای عضو گروه آسم بیش از۶۰ درصد جمعیت و نزدیک به ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارند .

حمایت سران کشورهای آسیایی و اروپا از برجام

سران کشورهای آسیایی و اتحادیه اروپا در نشست روز جمعه پاریس با حمایت از توافق هسته ای ایران (برجام) و اعلام مفید بودن این پیمان برای امنیت جهانی، بر‌پایبندی به این توافقنامه بین‌المللی تاکید کردند.

‌به گزارش اسوشیتدپرس از بروکسل؛ کشورهای آسیایی و اعضای اتحادیه اروپا با تاکید بر حمایت از برجام که برنامه‌های هسته ای تهران را محدود می کند، آن را پیمان مفید و موثری دانستند که توانایی دستیابی به اهدافش را دارد.

نظر شما