شناسهٔ خبر: 28853434 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

يک تير و دو نشان ترکيه در ماجراي خاشقچي

ترکيه با رمزگشايي از ماجراي ناپديدشدن جمال خاشقجي، از عربستان و امريکا انتقام گرفت.

صاحب‌خبر -
روند تحقيقات و افشاگري هاي ترکيه در قضيه ناپديد شدن جمال خاشقجي روزنامه نگار منتقد آل سعود در کنسولگري عربستان در استانبول پس از گذشت دوهفته ديگر ترديدي باقي نگذاشته که او در داخل ساختمان کنسولگري کشته شده است  بطوريکه دونالد ترامپ رئيس جمهور امريکا و متحد اصلي محمدبن سلمان وليعهد عربستان هم پس از بازگشت مايک پمپئو وزير امور خارجه دولتش از سفر به رياض وآنکارا به واشنگتن و دريافت اطلاعات جديد مي گويد بر اين باور است که خاشقجي کشته شده است.
ترامپ که پيش از اين در حمايتي از آشکار از محمدبن سلمان مدعي بود که شايد عوامل خودسر مسوول ناپديدشدن خاشقجي باشند در چرخشي آشکار  اعلام کرد ادعاها درباره اینکه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دستور قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی را صادر کرده است، ائتلاف آمریکا را با عربستان سعودی در برابر علامت سئوال قرار می دهد .
ترامپ در مصاحبه با نيويورک تايمز از اشاره مستقیم به نام محمد بن سلمان و اینکه وی مسئول قتل خاشقجی است خودداری ولی اذعان کرد طرح این ادعاها که ولیعهد دستور قتل وی را صادر کرده ، ائتلاف آمریکا را با عربستان با پرسش های دشواری روبرو می کند و یکی از جدی ترین بحران های سیاست خارجی را در دوران ریاست جمهوری وی به وجود آورده است.
اينکه ترامپ اکنون مجبور شده است چرخشي آشکار در مواضع خود نشان دهد بيانگر موثر بودن فشارهاي داخلي وبين المللي است که افشاگري هاي ترکيه در مورد نقش مسوولان رده بالاي رياض در قتل خاشقجي در برانگيختن آنها نقش داشته بطوريکه او نيز مجبورشده است همانند ديگر مقامهاي غربي سفر وزير خزانه داري خود به نشست داووس صحرا در عربستان را لغو نمايد و در روزهاي آينده  با فشارهاي کنگره و سناتورهاي دموکرات وحتي جمهوريخواه که نگران موقعيت خود در انتخابات مياندوره اي کنگره هستند تصميم هاي ديگري نيز بگيرد.
در چنين شرايطي به نظر مي رسد ترکيه با مهارت تمام و مديريت پرونده خاشقجي توانسته است در ضربه زدن به دولت ترامپ و انتقام از امريکا برسر نقش اين کشو در کودتاي ژوئيه 2016 و حمايت آن از فتح الله گولن استفاده نمايد و حتي زمينه را براي تضعيف موقعيت ترامپ در انتخابات آتي واحتمال استيضاح او را فراهم نمايد.
چرا  که ترامپ اکنون در يک دوراهي قرار دارد او بايد يا به دليل نگراني از انتخابات کنگره از متحد سعودي خود دست بکشد يا اينکه آينده سياسي خو.د را بر سر حمايت از پادشاه و وليعهد جنايتکار عربستان تباه نمايد و احتمالا با کنگره اي روبرو شود که اکثريت آن را دموکرات ها تشکيل دهند و پروسه استيضاح او را کليد بزنند.
پرونده خاشقجي يک پيروزي ديگري را نيز براي آنکارا در برداشت و ضربه سهمگيني به يکي ديگر از دشمنان دولت اردوغان وارد کرد. اردوغان که به خوبي مي دانست عربستان نيز يکي ديگر از کشورهايي بود که در وراي کودتاي 2016 عليه خود قرار دارد در پرونده خاشقجي رياض را وادار کرد که اجازه دهد وارد کنسولگري و حتي خانه سرکنسول عربستان در استانبول شود که اين مسئله رسوايي بزرگي شبيه ماجراي بازکردن تاسيسات هسته اي ليبي و انتقال آن به امريکا، براي پادشاه و وليعهد عربستان به دنبال داشت.
حالا بايد منتظر ماند و ديد در روزهاي آينده ديگر نتايج ضربات مهلک ترکيه به امريکا وعربستان چه خواهد بود؟ و عربستان پس از اين در برابر ترکيه چه خواهد کرد؟
 
--------------------------------------
رضا محمدمراد
 
 

نظر شما