شناسهٔ خبر: 28842211 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هلند سفر وزیر دارایی و یک هیئت تجاری خود به عربستان را لغو کرد

وزیر دارایی هلند به علت اتهاماتی که در ماجرای ناپدیدشدن جمال خاشقجی بر ضد عربستان مطرح شده است، از شرکت در نشست اقتصادی ریاض انصراف داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاري صدا و سيما دولت هلند روز پنجشنبه اعلام کرد ووپک هوئکسترا وزیر دارایی این کشور به علت اتهاماتی که در ماجرای ناپدیدشدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد ریاض در استانبول بر ضد عربستان مطرح شده است، از شرکت در نشست اقتصادی ریاض انصراف داد.
دومین نشست " ابتکار سرمایه گذاری آینده" قرار است روزهای بیست و سوم و بیست و پنجم اکتبر تحت عنوان " داووس صحرا"‌ در ریاض برگزار شود.
فهرست مسئولان و مقامات بلندپایه خارجی که از شرکت در این گردهمایی اقتصادی به علت ماجرای مرموز ناپدیدشدن خاشقجی انصراف داده اند هر روز بلندتر می شود.
اعلام خبر انصراف وزیر دارایی هلند از شرکت در نشست اقتصادی ریاض در پی انتشار خبر مشابهی توسط فرانسه، منتشر شده است.
برونو لومر وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه نیز صبح روز پنجشنبه اعلام کرد در داووس صحرا شرکت نخواهد کرد. جیم یونگ کیم رئیس بانک جهانی و کریستین لاگارد مدیر کل صندوق بین المللی پول نیز با انتشار بیانیه هایی اعلام کرده اند در نشست اقتصادی ریاض حضور نخواهند یافت.
استف بلاک وزیر امور خارجه هلند در صفحه توئیتر خود اعلام کرد:" ناپدید شدن خاشقجی که دو هفته پیش در استانبول اتفاق افتاد، یک قضیه بسیار وخیم است. عربستان سعودی هنوز نتوانسته است درباره زوایای تاریک این قضیه شفاف سازی کند. به همین علت ما تصمیم گرفتیم سفر وزیر دارایی کشورمان به عربستان را برای شرکت در نشست ریاض لغو کنیم. هلند پیوسته از آزادی مطبوعات در جهان حمایت می کند."
دولت هلند همچنین در همین راستا سفر یک هیئت تجاری خود به عربستان سعودی را که قرار بود دسامبر آینده صورت گیرد، لغو کرد.
وزیر امور خارجه هلند در نامه ای که روز پنجشنبه به پارلمان کشورش فرستاد، اعلام کرد مقامات عربستان سعودی برای روشنگری در خصوص سرنوشت جمال خاشقجی مسئولیت سنگینی دارند.
در این نامه آمده است دولت هند با همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا و دیگر شرکای خود که در رابطه با ماجرای خاشقجی دیدگاه مشابهی با هلند دارند، رایزنیهای لازم را انجام خواهد داد تا مشخص شود از چه طریقی می توان نگرانیهای جامعه بین المللی را در خصوص قضیه خاشقجی برطرف کرد.
وزیر خارجه هلند در نامه خود تاکید کرد:" هر ناپدید شدن یا قتل ماجرایی وحشتناک است اما زمانی که قربانی این ماجرا یک روزنامه نگار باشد، شدت و وخامت ماجرا بیشتر می شود چرا وظیفه و نقشی که روزنامه نگاران در جوامع ایفا می کنند بسیار خاص است و ناپدیدشدن یا قتل آنها به نظام قانون و آزادی بیان لطمه وارد می کند."
به گزارش خبرگزاری فرانسه از لاهه، سران بسیاری از شرکتهای بزرگ از جمله نمایندگان گوگل، فورد یا بانکهای اچ اس بی سی، استاندارد چارترد و کردی سوئیس در روزهای اخیر اعلام کرده اند از شرکت در نشست رایض که با هدف جذب سرمایه گذاریهای خارجی در عربستان برگزار خواهد شد، منصرف شده اند. انصراف همه این شرکتها و گروهها از حضور در نشست ریاض پس از آن اتفاق افتاد که جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی منتقد سیاستهای ریاض به طور اسرارآمیزی در استانبول ترکیه ناپدید شد.
این فعال مطبوعاتی که مقالات و مطالب انتقادی شدیداللحنی بر ضد مقامات رژیم عربستان در واشنگتن پست منتشر می کرد، در سال دو هزار و هفده پس از آن که مغضوب محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی قرار گرفت به آمریکا رفت. .خاشقجی دوم اکتبر برای کارهای اداری به کنسولگری عربستان در استانبول رفت و دیگر خبری از زنده بودنش در دست نیست. مقامات سعودی ادعا می کنند که این روزنامه نگار از کنسولگری کشورشان در استانبول خارج شده اما به گفته مقامات پلیس ترکیه خاشقجی هرگز از کنسولگری عربستان خارج نشده و به احتمال زیاد در داخل ساختمان کنسولگری کشته شده و بدنش تکه تکه شده است.

نظر شما