شناسهٔ خبر: 28842922 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

هفت هزار ميليارد ريال اعتبار به حوزه آبخيزداري اختصاص يافت

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - سمنان- ايرنا- مديرکل دفتر آبخيزداري و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور گفت: هفت هزار ميليار ريال معادل 22 ميليون دلار امسال از محل صندوق توسعه ملي براي آبخيزداري و آبخوان داري در کشور تخصيص داده شد.

به گزارش ايرنا، هوشنگ جزي عصر پنجشنبه در دهمين نشست ستاد هماهنگي اجراي طرح هاي آبخيزداري و آبخوان داري در اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان سمنان، افزود: با اختصاص اين اعتبارات عمليات آبخيزداري، مکانيکي و بيومکانيکي در 700 هزار هکتاراز اراضي آبخيزداري کشوراجرايي خواهد شد.
وي اظهار داشت: اين منابع مالي به منظور افزايش تغذيه سفره هاي زير زميني و مقابله با خشکسالي ها، کنترل عوامل فرسايش آبي و افزايش پوشش گياهي مراتع کشور اختصاص يافته است.
وي، ذخيره سازي و نفوذ آب به منابع زير زميني تا 520 مترمکعب در هر هکتار و افزايش علوفه تا 120 کيلوگرم در سال را از مزاياي اجراي عمليات آبخيزداري در کشور عنوان کرد.
جزي خاطر نشان کرد: توسعه 25 هزار هکتار عمليات جنگل کاري، 50 هزار هکتار عمليات مديريت مراتع، مبارزه با آفات و حريق و تهيه سند تک برگي براي هشت ميليون هکتار از برنامه هايي است که امسال در دستور کار است.
وي درباره مزايا و فوايد طرح هاي آبخيز داري گفت: هزينه در بحث پيشگيري بهتر از پرداخت هزينه براي جبران خسارت است و براساس برآوردهاي انجام شده فايده هر يک از فعاليت هاي آبخيزداري پنج برابر سودمند است.
جزي افزود: ايران سه برابر جهان تبخير و يک سوم جهان بارندگي دارد که اين داده ها ضرورت مديريت آب و نقش طرح هاي آبخيزداري در ذخيره آب موجود در سفره هاي زيرزميني و نگهداري آن در خاک را افزايش مي دهد.
مديرکل دفتر آبخيزداري و حفاظت خاک سازمان منابع طبيعي و آبخيزداري کشور افزود: حفاظت از عرصه هاي طبيعي و اجراي طرح هاي آبخيزداري نيازمند تامين اعتبار و هم افزايي دستگاه هاي اجرايي مربوطه با اين سازمان است.
مديرکل دفتر آبخيزداري و حفاظت خاک سازمان منابع طبيعي و آبخيزداري کشور بيان کرد: سهم استان سمنان از اعتبارات صندوق توسعه ملي 164ميليارد ريال است.
به گزارش ايرنا، دبير ستاد هماهنگي و مديرکل دفتر آبخيزداري و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور به منظور حضور در دهمين نشست ستاد هماهنگي اجراي طرح هاي آبخيزداري و آبخوان داري در سفر يک روزه به سمنان آمد.
7342/6103
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما