شناسهٔ خبر: 28834495 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

شیخ‌بهایی:

اتمام کار 60 درصد خشت‌های گنبد امام حسین(ع)

گروه اجتماعی - معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات استان کرمان گفت: از سال 95 کار طراحی و ساخت قالب‌های سگمنت‌های بتنی گنبد امام حسین(علیه السلام) آغاز و 60 درصد کار ساخت خشت‌های گنبد نیز انجام شده و به صورت پازل در هم جفت می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا از کرمان، محمدعلی شیخ‌بهایی، معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات استان کرمان دیروز چهارشنبه، 25 مهر در بازدید خبرنگاران از روند ساخت گنبد حرم امام حسین(علیه السلام) گفت: بتن مورد استفاده در ساخت این گنبد ضد انفجار و ضد زلزله است و در نصب قطعات خشتی به نحوی اقدام می‌شود که خدشه‌ای به بتن اصلی گنبد وارد نشود.
وی افزود: بعد از واقعه کربلا که اولین سایه بان بر قبر مطهر امام حسین(علیه السلام) ساخته شد، این گنبد 11 مرتبه مورد غارت قرار گرفت و آخرین بار در زمان صدام حسین ملعون بود و بخشی از آثار هجمه گلوله صدام در ستاد عتبات نگه داشته شده است.
شیخ‌بهایی تصریح کرد: بعد از سقوط صدام، ستاد مردمی پای کار آمد و بدون هیچ وجه دولتی و تنها با کمک‌های مردمی کار بازسازی عتبات عالیات آغاز شد.
وی بیان کرد: کار مطالعاتی برای ساخت گنبد امام حسین(علیه السلام) از سال 90 آغاز شده و کار ساخت این گنبد نیز از سال 93 آغاز شد.
معاون ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان به مشخصات گنبد کنونی اشاره و بیان کرد: این گنبد از نظر مقیاس 1.5 برابر بزرگتر از گنبد قبلی است و از نظر ارتفاع نیز ٧.5 متر بالاتر است.
معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان اظهارکرد: کار ساخت گنبد حرم امام حسین(علیه السلام) در کرمان تا پایان سال جاری انجام و پس از آن به کربلا اعزام می‌شود.
وی افزود: از سال 95 کار طراحی و ساخت قالب‌های سگمنت‌های بتنی گنبد امام حسین(علیه السلام) آغاز و 60 درصد کار ساخت خشت‌های گنبد نیز انجام شده و به صورت پازل در هم جفت می‌شوند.
شیخ‌بهایی با بیان اینکه در اردیبهشت ماه 94 کار مقاوم سازی ستون‌های حرم مطهر امام حسین(علیه السلام) نیز آغاز شد، گفت: هر ستون با صرف حدود هشت ماه زمان مقاوم سازی شده است.
معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان تأکید کرد: سازه ستون‌ها 12 متر ارتفاع دارد و کار بسیار گسترده‌ای برای مقاوم سازی ستون‌ها انجام شده است.
انتهای پیام

نظر شما