شناسهٔ خبر: 28818112 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون‌ستادبازسازی‌عتبات‌عالیات‌کرمان:

گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) پایان امسال به کربلا منتقل می شود

کرمان - معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفت: کار ساخت گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) تا پایان امسال در کرمان به اتمام می رسد و سپس به کربلا انتقال داده خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی شیخ بهایی پیش از ظهر چهارشنبه در بازدید خبرنگاران از روند ساخت گنبد حرم امام حسین (ع) با اشاره به اینکه حرم مطهر امام حسین (ع) در طول تاریخ ۱۱ بار مورد حمله دشمنان قرار گرفت، اظهار کرد: در زمان موکل چهار بار حرم مطهر امام حسین (ع) تخریب شد و آخرین مورد هم مربوط به زمان صدام است.

وی با اشاره به اینکه صدام در زمان حکومتش همزمان با انقلاب اسلامی ایران بین الحرمین را راه اندازی کرد، افزود: پیش از این اقدام بین دو حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) بافت شهری وجود داشت.

شیخ بهایی ادامه داد: بعد از انتفاضه شیعیان در سال ۹۱ میلادی و کشتار تعدادی زیادی از آنها صدام اقدام به گسترش بین الحرمین کرد و هدف او از این اقدام کنترل شیعیان بود.

معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان با بیان اینکه بخشی از آثار هجمه گلوله صدام در ستاد عتبات نگه داشته شده است، تصریح کرد: ستاد عتبات کار خود را بعد از سقوط حکومت صدام آغاز کرد و اقدامات زیادی در حرم های مطهر موجود در عراق انجام شده است.

بازسازی عتبات عالیات با کمک های مردمی انجام می شود

وی گفت: بر این اساس کار بازسازی عتبات عالیات بدون صرف حتی یک ریال پول حکومتی و تنها از طریق نذورات مردمی در عراق آغاز شد.

شیخ بهایی با اشاره به اینکه پروژه ساخت گنبد در کرمان و مقاوم سازی و لاغر سازی ستون های اطراف حرم امام حسین (ع) توسط کرمانی ها در کربلا انجام می شود، افزود: کار مطالعاتی پروژه ساخت گنبد حرم مطهر از سال ۹۰ و کار ساخت و ساز هم از سال ۹۳ آغاز شد.

وی بیان کرد: گنبد جدید از نظر مقیاس ۱.۵ برابر بزرگتر از گنبد قبلی و از نظر ارتفاع هم ۷.۵ متر بالاتر است.

معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر بر اثر ساخت و سازهای اطراف حرم مطهر گنبد فعلی از فاصله ۵۰ متری فقط پرچم های حرم مطهر قابل رویت است، گفت: با طرح جدید این مشکل برطرف شده و گنبد حرم از ۵۰ متری قابل مشاهده خواهد شد.

شیخ بهایی عنوان کرد: در اردیبهشت ماه سال ۹۴ گنبد حرم مطهر در کرمان مونتاژ و در کنار آن کار مقاوم سازی ستون های اطراف ضریح حرم مطهر امام حسین (ع) آغاز شد.

وی از شناسایی و رفع اشکالات فنی گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) گفت: از سال ۹۴ کار طراحی سگمنت های گنبد آغاز شد و سال ۹۵ کار ساخت قالب های سگمنت های بنتی گنبد امام حسین (ع) کلید خورد.

گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) ضد زلزله و ضد انفجار است

شیخ بهایی با اشاره به اینکه کار بتن ریزی گنبد ظرف شش الی هفت ماه انجام شد، عنوان کرد: حدود ۶۰ درصد کار ساخت خشت های مسی گنبد انجام شده است که به صورت پازل در یکدیگر جفت می شوند.

وی گفت: جنس بتن استفاده شده در ساخت گنبد و ستون ها ضد زلزله و ضد انفجار است و در نصب قطعات خشتی به نحوی اقدام می‌شود که خدشه‌ای به بتن اصلی گنبد وارد نمی‌شود.

شیخ بهایی با اشاره به اینکه کار ساخت گنبد تا پایان امسال به پایان می رسد، افزود: گنبد حرم مطهر بعد از اتمام به کربلا ارسال شده و کار نصب انجام می شود.

وی گفت: چهار ستون چهار طرف ضریح منور امام حسین (ع) قرار دارد که مربوط به هزار و ۷۰۰ سال پیش است و در طول زمان با وجود تخریب ها این ستون ها دچار آسیب نشده اند و در نتیجه کار بازسازی ستون ها آغاز شد.

وی با اشاره به ینکه برای مقاوم سازی هر ستون حدود ۱۰ ماه زمان صرف شد ادامه داد: برنامه زمان بندی پروژه ها به موقع انجام می شود.

معاون فرهنگی ستادبازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفت: سازه ستون‌ها ۱۲ متر ارتفاع دارد و کار بسیار گسترده‌ای برای مقاوم سازی آن‌ها انجام شده است. ستون ها نصف اما مقاومتشان ۵۰ برابر شده است.

نظر شما