شناسهٔ خبر: 28833536 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رتبه برتر ايران در ميان 25 کشور برتر توليد کننده علم دنيا در 2017

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- دکتر `منصور غلامي` وزير علوم،تحقيقات و فناوري در نشست مقام معظم رهبري با دانشجويان ممتاز و استعدادهاي برتر با ارايه گزارشي از شرايط علمي و نخبگان کشور گفت: سال 2017 در بين 25 کشور برتر توليدکننده علم دنيا، ايران با رشد 8.9 درصد رتبه اول رشد علمي را کسب کرده است.

به گزارش ايرنا از اداره کل روابط عمومي وزارت علوم، متن کامل سخنراني دکتر غلامي در نشست مقام معظم رهبري با دانشجويان ممتاز و استعدادهاي برتر به شرح زير است:
الحمدلله ربّ العالمين و الصّلاه و السّلام علي سيّدنا محمّد و آله الطّاهرين.
با اهداي سلام و احترام محضر مبارک رهبر معظم و عاليقدر نظام جمهوري اسلامي ايران؛ عالمان، انديشه ورزان و دانشجويان گرامي حاضر در اين نشست مُعَظّم.
خوش وقتيم و سپاسگزار؛ در اين ايامي که در آستانه اربعين سالار شهيدان (ع) قرار داريم و در هفته هاي آغازين سال تحصيلي توفيق حضور در محضر جنابعالي را پيدا کرده ايم. از فرصت اختصاص يافته و التفات حضرتعالي به خانواده بزرگ نظام آموزش عالي، پژوهش و فناوري کشور نهايت تشکر و سپاس را داريم.
جمع حاضر بخشي از سرآمدان و برترين هاي نظام آموزشي، پژوهشي و فناوري کشور عزيزمان هستند که امروز محضر جنابعالي شرفياب شده اند.
کوتاه و مختصر به چند دستاورد اشاره مي کنم که حاصل تلاش و اهتمام اين جمع و استادان گرانقدرشان در نهاد آموزش، پژوهش و فناوري کشور است.
در سال 2017 در بين 25 کشور برتر توليدکننده علم دنيا، کشور ايران با رشد 8.9 درصد رتبه اول رشد علمي را کسب کرده است. کشورهاي روسيه و چين به ترتيب با رشد 6.6 و 4.3 درصد در رتبه هاي دوم و سوم قرار گرفته اند.
با توجه به جايگاه مکتسبه؛ رقابت علمي کشور ديگر در مجموعه کشورهاي درحال توسعه نيست، بلکه در گردونه رقابت با کشورهاي توسعه يافته است.
ايران در توليد علم در ميان کشورهاي منطقه و کشورهاي اسلامي رتبه اول را دارد و در بين کشورهاي جنبش عدم تعهد بعد از کشور هند رتبه دوم را دارد.
شاخص ارزيابي کيفيت توليدات علمي؛ ميزان استناد و ارجاع به توليدات علمي است که از اين بابت نيز موفقيت خوبي داشته ايم و رتبه کشور از رتبه 30 در سال 2012 به رتبه 22 در سال 2017 ارتقا پيدا کرده است.
تغيير جايگاه دانشگاه هاي کشور در نظام هاي معتبر بين المللي نيز حائز توجه است. براي مثال در رتبه بندي تايمز در سال 2013 تنها يک دانشگاه از کشور ايران حضور داشت که در سال 2018 تعداد 18 دانشگاه از ايران در اين رتبه بندي حضور دارند. در رتبه بندي لايدن در سال 2013 فقط 5 دانشگاه ايران حضور داشتند که در سال 2018 اين حضور به تعداد 22 دانشگاه افزايش يافته است.
به لحاظ دستاوردهاي فناورانه و دانش بنيان براساس شاخص نوآوري جهاني، جايگاه ايران از رده 120در سال 1393 به رده 75 در سال 1396 ارتقا يافته است. اين رشد مرهون توجه به حوزه فناوري و نوآوري در مراکز آموزشي و پژوهشي و نيز شرکت هاي دانش بنيان است که تعداد اين مراکز از 131 مورد در سال 1391 به 193 مورد در سال 1397 افزايش يافته است و تعداد پارک هاي علم و فناوري از 33 پارک در سال 1391 به 43 پارک در سال 1397 افزايش پيدا کرده و شاغلان در اين پارک ها از 19000 نفر به 42000 نفر رسيده است.
الحمدالله به فرموده جنابعالي جامعه دانشگاهي يک حرکت پيشرونده فکري و انگيزه اي را امروز در پيش گرفته است و با عنايت به رهنمودهاي جنابعالي الزاماتي چون درگير شدنِ دانشگاه و پژوهشگران با مسائل و چالش هاي کشور؛ توليد علمي، هدفمند ساختن تحقيقات و پژوهش هاي علمي، آمايش آموزش عالي، مأموريت گرا کردن نظام آموزشي و پژوهشي، کسب مرجعيت علمي، اهتمام به تربيت فرهنگي و هويتي و صيرورت پويايي و تحول مستمر در فضاهاي آموزشي و پژوهشي کشور به جدّ در دستور کار قرار دارد و همچنان نيازمند هدايت و حمايت حضرتعالي براي تحقق هرچه بيشتر مطلوب ها و آرمان هاي نظام قدرتمند جمهوري اسلامي ايران هستيم.
خوشبختانه در روزهاي آغازين هفته جاري شاهد اعلام تدوين سند `الگوي پايه اسلامي ايراني پيشرفت`، که در آن اهمّ مباني و آرمان هاي پيشرفت و اُفق مطلوب کشور در پنج دهه آينده ترسيم؛ و تدابير مؤثر براي دستيابي به آن طراحي شده است، بوديم.
امر جنابعالي مبني بر ورود دانشگاه ها و صاحبنظران براي بررسي عميق اين سند و ارائه پيشنهادهاي مشخص براي ارتقاي آن را مطاع و وظيفه خود مي دانيم و قطعاً ورود نخبگان و دانشگاهيان خاصه جوانان نخبه عزيز، گفتمان `الگوي پايه اسلامي ايراني پيشرفت`، را قوت و غناي بيشتري خواهند بخشيد. انشاالله
شبک**1983**1392
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما