شناسهٔ خبر: 28828924 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

رتبه برتر ایران در میان ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم دنیا در ۲۰۱۷

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در نشست مقام معظم رهبری با دانشجویان ممتاز و استعدادهای برتر،گزارشی از شرایط علمی کشور و نخبگان ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، متن کامل سخنرانی دکتر غلامی به شرح زیر است:
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاه و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین.
با اهدای سلام و احترام محضر مبارک رهبر معظم و عالیقدر نظام جمهوری اسلامی ایران؛ عالمان، اندیشه ورزان ودانشجویان گرامی حاضر در این نشست مُعَظّم.
خوش وقتیم و سپاسگزار؛ در این ایامی که در آستانه اربعین سالار شهیدان (ع) قرار داریم؛ و در هفته‌های آغازین سال تحصیلی توفیق حضور در محضر جنابعالی را پیدا کرده‌ایم. از فرصت اختصاص یافته و التفات حضرتعالی به خانواده بزرگ نظام آموزش عالی، پژوهش و فناوری کشور نهایت تشکر و سپاس را داریم.
جمع حاضر بخشی از سرآمدان و برترین‌های نظام آموزشی، پژوهشی و فناوری کشور عزیزمان هستند که امروز محضرجنابعالی شرفیاب شده‌اند.
کوتاه و مختصر به چند دستاورد اشاره می‌کنم که حاصل تلاش و اهتمام این جمع و استادان گرانقدرشان در نهاد آموزش، پژوهش و فناوری کشور است.
در سال ۲۰۱۷ در بین ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم دنیا، کشور ایران با رشد نسبی ۸.۹ درصد رتبه اول رشد علمی را کسب کرده است. کشورهای روسیه و چین به ترتیب با رشد ۶.۶ و ۴.۳ درصد دررتبه های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.
با توجه به جایگاه مکتسبه؛ رقابت علمی کشور دیگر در مجموعه کشورهای در حال توسعه نیست، بلکه در گردونه رقابت با کشورهای توسعه یافته است.
ایران در تولید علم در میان کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی رتبه اول را دارد و در بین کشورهای جنبش عدم تعهد بعد از کشور هند رتبه دوم را دارد.
شاخص ارزیابی کیفیت تولیدات علمی؛ میزان استناد و ارجاع به تولیدات علمی است که از این بابت نیز موفقیت خوبی داشته‌ایم و رتبه کشور از رتبه ۳۰ در سال ۲۰۱۲ به رتبه ۲۲ در سال ۲۰۱۷ ارتقا پیدا کرده است.
تغییر جایگاه دانشگاه‌های کشور در نظام‌های معتبر بین المللی نیز حائز توجه است. برای مثال در رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۱۳ تنها یک دانشگاه از کشور ایران حضور داشت که در سال ۲۰۱۸ تعداد ۱۸ دانشگاه از ایران در این رتبه بندی حضور دارند. در رتبه بندی لایدن در سال ۲۰۱۳ فقط ۵ دانشگاه ایران حضور داشتند که در سال ۲۰۱۸ این حضوربه تعداد ۲۲ دانشگاه افزایش یافته است.
به لحاظ دستاوردهای فناورانه و دانش بنیان بر اساس شاخص نوآوری جهانی، جایگاه ایران از رده ۱۲۰ در سال ۱۳۹۳ به رده ۷۵ در سال ۱۳۹۶ ارتقا یافته است. این رشد مرهون توجه به حوزه فناوری و نوآوری در مراکز آموزشی و پژوهشی و نیز شرکت‌های دانش بنیان است که تعداد این مراکز از ۱۳۱ مورد در سال ۱۳۹۱ به ۱۹۳ مورد در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است و تعداد پارک‌های علم و فناوری از ۳۳ پارک در سال ۱۳۹۱ به ۴۳ پارک در سال ۱۳۹۷ افزایش پیدا کرده و شاغلان در این پارک‌ها از ۱۹۰۰۰ نفر به ۴۲۰۰۰ نفر رسیده است.
الحمدالله به فرموده جنابعالی جامعه دانشگاهی یک حرکت پیش رونده فکری و انگیزه‌ای را امروز در پیش گرفته است و با عنایت به رهنمودهای جنابعالی الزاماتی چون: درگیر شدنِ دانشگاه و پژوهشگران با مسائل و چالش‌های کشور؛ تولید علمی، هدفمند ساختن تحقیقات و پژوهش‌های علمی، آمایش آموزش عالی، مأموریت گرا کردن نظام آموزشی و پژوهشی، کسب مرجعیت علمی، اهتمام به تربیت فرهنگی و هویتی و صیرورت پو یایی و تحول مستمر در فضاهای آموزشی و پژوهشی کشور به جدّ در دستور کار قرار دارد و همچنان نیازمند هدایت و حمایت حضرتعالی برای تحقق هر چه بیشتر مطلوب‌ها و آرمان‌های نظام قدرتمند جمهوری اسلامی ایران هستیم.
خوشبختانه در روزهای آغازین هفته جاری شاهد اعلام تدوین سند "الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت"، که در آن اهمّ مبانی و آرمان‌های پیشرفت و اُفق مطلوب کشور در پنج دهه آینده ترسیم؛ و تدابیر مؤثر برای دستیابی به آن طراحی شده است، بودیم.
امر جنابعالی مبنی بر ورود دانشگاه‌ها و صاحبنظران برای بررسی عمیق این سند و ارائه پیشنهادهای مشخص برای ارتقای آن را مطاع و وظیفه خود می‌دانیم و قطعاً ورود نخبگان و دانشگاهیان خاصه جوانان نخبه عزیز، گفتمان "الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت"، را قوت و غنای بیشتری خواهند بخشید. انشاالله
ر. ب ۴۵ / ع.ع ۵۷

نظر شما