شناسهٔ خبر: 28817866 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دولت کمتر از 10 درصد جرایم رانندگی را به شهرداری می‌دهد/ آغاز اجرای طرح کاهش از اول آبان با بکارگیری یک هزار و 140 دوربین کنترل معاینه فنی

پورسیدآقایی گفت: دولت کمتر از 10 درصد جرایم رانندگی را به شهرداری می‌دهد.

صاحب‌خبر -

دولت کمتر از 10 درصد جرایم رانندگی را به شهرداری می‌دهد/ آغاز اجرای طرح کاهش از اول آبان با بکارگیری یک هزار و 140 دوربین کنترل معاینه فنیپورسیدآقایی گفت: دولت کمتر از 10 درصد جرایم رانندگی را به شهرداری می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری که امروز(چهارشنبه) به منظور آغاز فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوا برگزار شد، در خصوص وضعیت تقسیم جرایم رانندگی اظهار کرد: تکلیف تقسیم جرایم توسط دولت تعیین می‌شود و با توجه به اینکه این منابع طبق قانون به شهرداری‌ها تحویل داده نمی‌شوند، شاهدیم که دولت بر خلاف قانون بخش زیادی از جریمه‌ها را برای خود برمی‌دارد. امیدواریم دولت به این قانون احترام بگذارد و شهرداری‌ها دستشان برای توسعه حمل و نقل عمومی باز باشد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه 60 درصد درآمدهای حاصل از جرایم رانندگی باید به شهرداری همان شهری پرداخت شود که تخلف در آن صورت گرفته است، بیان کرد: متأسفانه دولت کمتر از 10 درصد این درآمد را به شهرداری‌ها پرداخت می‌کند و بقیه را در بودجه مصرف می‌کند.

وی تصریح کرد: این وضعیت همیشه مورد اعتراض شهرداری‌ها بوده است، اگرچه ما در اجرای طرح کاهش آلودگی به دنبال درآمد نیستیم و به دنبال بازدارندگی هستیم.

پورسیدآقایی در ادامه با بیان اینکه تمام انرژی خود را خواهیم گذاشت تا امسال به صورت جدی بتوانیم در زمستان شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم، گفت: تاکنون با طرح‌هایی که اجرایی شده مشکل ترافیک تا حد زیادی برطرف شده است، اما در خصوص آلودگی هوا به صورت جدی تلاش خواهیم کرد تا در نیمه دوم سال  آن را کاهش دهیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه بیشترین آلودگی هوا مربوط به دیزل‌ها است، گفت: بیش از 54 درصد آلودگی هوا از اگزوز کامیون ها و اتوبوس‌ها خارج می‌شود و ما برنامه‌ریزی‌ کردیم جلوی آن‌ها را بگیریم.

وی با بیان اینکه خودروهای سواری هم کم اثر نیستند، تصریح کرد: اما با این وجود ما بیشترین توجه را به سمت خودروهای دیزلی بردیم.

پورسیدآقایی با بیان  اینکه طرح کاهش از اول آبان اجرا می‌شود، تصریح کرد: رینگ ورودی‌های تهران را به دوربین‌های کنترل وضعیت معاینه فنی مجهز کرده‌ایم و تمام ورودی‌های تهران هم از این دوربین‌ها بهره‌مند شده‌اند و از روز اول آبان هر کسی وارد تهران شود و در هر مسیری تردد کند، معاینه فنی  آن توسط دوربین‌ها کنترل می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه از اول آبان تعداد دوربین‌های کنترل معاینه فنی از 300 دوربین به یک هزار و 140 دوربین افزایش می‌یابد، افزود: با این شرایط سطح کنترل را تا 4 برابر افزایش می‌دهیم و تمام دوربین‌ها قادر به ثبت جریمه معاینه فنی خواهند شد.

وی با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم با وزارت کشور، فاوای ناجا انجام شده تا میزان استعلام‌هایی که لازم داریم انجام شود، گفت: ظرفیت کافی بین سامانه پلیس، معاونت حمل ونقل و وزارت کشور انجام شده و برای پاسخ به استعلام‌ها آمادگی کافی داریم.

پورسیدآقایی خاطر نشان کرد: در این طرح خودروهایی که بر روی کاغذ معاینه فنی دارند، اما همچنان دودزا هستند، معاینه فنی‌شان باطل می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه تاکنون این کار را در حوزه اتوبوسرانی شروع کردیم و موفق بوده است، گفت: هر اتوبوسی که علی رغم داشتن معاینه فنی  دود می‌کند، آن را به تعمیرگاه اعزام می‌کنیم و فراخوان عمومی داریم تا در صورت مشاهده اتوبوس دودزا مردم آن را  به سامانه 1888 اعلام کنند.

وی در ادامه در خصوص معاینه فنی کامیون‌های حمل نخاله و زباله گفت: در تمام مراکزی که ماشین‌های حمل پسماند تردد می‌کنند، دوربین نصب شده و به سازمان مدیریت پسماند هم اعلام کرده‌ایم که از پرداخت صورت وضعیت خودروهای حمل زباله که معاینه فنی ندارند، خودداری کنند و با این اقدامات امیدواریم بتوانیم تا پایان زمستان شاهد آمار بهتری در حوزه کاهش آلودگی هوا باشیم.

پورسیدآقایی در ادامه در خصوص کامیون‌هایی که مجوز حمل بار می‌گیرند، گفت: صدور مجوز حمل بار منوط به داشتن معاینه فنی است و اگر معاینه فنی نداشته باشند، بارنامه صادر نمی‌شود.

وی تصریح کرد: به ترمینال‌های مسافربری هم به صورت سرزده مراجعه می‌کنیم و اگر مشاهده کنیم که اتوبوسی دودزا است، علی رغم داشتن معاینه فنی فعالیتش متوقف و معاینه فنی‌اش باطل می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به نمونه‌برداری‌هایی که شرکت نفت از سوخت گازوئیلی موجود در سطح شهر تهران انجام داده بود، گفت: نتایج آزمایشات نشان داد گازوئیل مصرفی در تهران بالاتر از سطح استاندارد است.

پورسیدآقایی با بیان اینکه برای سایر دستگاه‌ها هم وظایفی تعریف شده تا کار خود را انجام دهند، تصریح کرد: در حال حاضر دی اکسید گوگرد در تهران به حد استاندارد جهانی رسیده  و از 42 واحد سال‌های قبل به 7 واحد رسیده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه به موضوع آلایندگی موتورسیکلت‌ها پرداخت و گفت: مقوله موتورسیکلت نیازمند یک برنامه ریزی همه جانبه است تا بتوان موضوع آن را حل کرد.

وی با اشاره به اینکه از اول سال جاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری شماره‌گذاری نمی‌شوند و فقط موتورسیکلت‌های انژکتوری شماره گذاری می‌شوند، افزود: جمع آوری 3 میلیون موتورسیکلت کار ساده‌ای نیست و نمی‌توان در کوتاه مدت نتیجه گرفت.

پورسید آقایی با اشاره به آلاینگی 10 درصدی موتورسیکلت‌ها گفت: در شرایطی که خودروهای دیزلی 54 درصد آلایندگی را شامل می‌شوند، اقدام ما برای حل مسئله دیزل‌ها مهم‌تر از موتور سیکلت‌ها است اما در آینده به سراغ موتورسیکلت‌ها هم خواهیم رفت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه به طرح حمایتی شهرداری برای استفاده شهروندان از موتورسیکلت‌های برقی پرداخت و گفت: امسال بودجه‌ای را قرار داده‌ایم تا افرادی که قصد خرید موتورسیکلت برقی دارند با استفاده از یارانه اختصاصی اقدام به خرید کنند.

وی با بیان اینکه استانداردهای موتورسیکلت برقی با شرایط جدید هم خوانی نمی‌کند، تصریح کرد: اکنون به دنبال راهکار جدید هستیم تا شهروندان از آن طریق تسهیلات دریافت کنند.

در پایان این نشست حسینی منش رئیس ستاد معاینه فنی در خصوص آلاینده بودن خودروهای برند جهانی گفت: تعدادی خودروی وارداتی که تولید 2014 بودند، در معاینه فنی رد شدند و هنگامی که بررسی کردیم مشخص شد آن‌ها فاقد کاتالیز هستند و چون کاتالیز این خودروها قیمت چند میلیونی دارند، در گمرک آن را از خودرو جدا کرده بودند.

انتهای پیام/

نظر شما