شناسهٔ خبر: 28807454 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

حسن روحانی علاوه بر دیدار با 5 سفیر جدید ایران با استوارنامه‌های سفرای خارجی را نیز دریافت کرد

صاحب‌خبر - روز دیپلماتیک روحانی در پاستور
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز گذشته در دیدار سفرای جدید ایران در اسپانیا، سیرالئون، کویت، رومانی و بنگلادش با اشاره به اینکه امروز بدخواهان ملت ایران از هیچ توطئه و اقدام ضد انسانی برای ضربه زدن به انقلاب و اعمال فشار علیه مردم دریغ نمی‌کنند، گفت: در این شرایط سفرای ایران در کشورهای خارجی وظیفه دارند، تلاش و جدیتی مضاعف برای توسعه روابط و همکاری‌های ایران با دیگر کشورها در بخش های مختلف داشته باشند و بخش خصوصی باید پیشتاز روابط اقتصادی باشد.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به اولویت توسعه و گسترش مناسبات و همکاری‌های اقتصادی و تجاری از سوی سفرا، اظهار داشت: برنامه ریزی سفرا در راستای جذب سرمایه گذاری خارجی و تقویت همکاری های مشترک شرکت‌ها و بنگاه‌های بخش خصوصی کشورمان با شرکت های کشورهای محل ماموریتشان، بسیار حائز اهمیت است.
روحانی همچنین با اشاره به اینکه امروز آمریکا به واسطه خروج غیرقانونی از برجام، در صحنه جهانی و حقوقی منزوی شده و این اقدام آنان به جز چند کشور معدود از سوی هیچ کشوری مورد حمایت قرار نگرفته است، گفت: باید با توسعه همکاری ها و روابط ایران با دیگر کشورهای خارجی تهدید و فشار دولت آمریکا علیه ملت ایران را به فرصتی برای توسعه و پیشرفت روزافزون تبدیل کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس جمهوری همچنین سفرای ایران را به برقراری ارتباطی نزدیک با ایرانیان مقیم خارج توصیه کرد و گفت: سفارتخانه ایران باید برای ایرانیان خارج از کشور محلی سرشار از آرامش و امید، و پشتوانه اطمینان بخش آنان باشد. گفتنی است در این رابطه، حسن قشقاوی سفیر ایران در اسپانیا، اکبر خسروی نژاد سفیر ایران در سیرالئون، محمد ایرانی سفیر ایران در کویت، محمدرضا نفر سفیر ایران در بنگلادش و مرتضی ابوطالبی سفیر ایران در رومانی نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از وضعیت روابط ایران با کشورهای محل ماموریت خود در زمینه‌های مختلف بر تلاش و جدیت در راستای توسعه مناسبات اقتصادی و همکاری های همه جانبه ایران با دیگر کشورها تاکید کردند.
اهتمام جدی هلند برای تحکیم روابط با ایران
از سوی دیگر روز گذشته سفرای جدید سنگال، بلژیک، هلند، قطر، آفریقا جنوبی، بوسنی و ژاپن نیز طی مراسمی، استوارنامه‌های خود را به رئیس جمهوری تقدیم کردند. در همین راستا، روحانی پس از دریافت استوارنامه ژاک لویی ورنر سفیر جدید هلند در تهران، با اشاره به اینکه تحکیم روابط با آمستردام برای تهران بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: اطمینان دارم با همکاری‌های دوجانبه می‌توان روابط دو کشور را در عرصه‌های مختلف به ویژه در زمینه بانکی و مالی هر چه بیشتر ارتقاء داد. روحانی با استقبال از مواضع سیاسی هلند و اتحادیه اروپا در زمینه برجام گفت: باید همه تلاش کنیم تا از این توافق بسیار مهم و بین‌المللی به خوبی حفاظت و صیانت شود و امیدوارم حکم موقت دادگاه‌ بین‌المللی لاهه بر رفتار غیرقانونی دولت آمریکا، از جمله در موضوع تحریم‌های ضدانسانی تاثیرگذار باشد.
رئیس جمهوری با یادآوری اقدام تروریستی اخیر در شهر اهواز که در آن تعدادی بی‌گناه و از جمله کودک 4 ساله‌ای به شهادت رسیدند، خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی از افرادی که مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفته‌اند در اروپا زندگی می‌کنند و امیدواریم کشورهای اروپایی در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند و بی‌تردید چنین اقدامی در اعتماد متقابل و صمیمی‌تر شدن روابط بسیار تاثیرگذار است.
ژاک لویی ورنر سفیر جدید هلند هم در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود، اهتمام جدی آمستردام برای تقویت روزافزون روابط دوستانه با تهران را مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت هلند کاملاً از اجرای برجام حمایت می‌کند و همگام با تقویت نهادهای مالی اتحادیه اروپا مصمم است روابط بانکی را با ایران ارتقاء داده و اجازه ندهد تحریم‌ها، تاثیرات سوئی بر روابط اقتصادی دو کشور بگذارد.
سفیر جدید هلند خاطر نشان کرد: اطمینان می‌دهم که هلند به دنبال تحکیم هر چه بیشتر روابط اقتصادی با ایران است و در این راستا از جامعه تجاری و بازرگانی خود خواسته‌ایم که در ایران حضور فعالی داشته باشد. لوی ورنر همچنین با بیان اینکه دولت هلند اقدام تروریستی در شهر اهواز را به شدت محکوم می‌کند، گفت: ما نیز در تعقیب و پیگیری عاملان این اقدام تروریستی در اروپا فعال خواهیم بود.
عده‌ای مخالف روابط ایران با اروپا هستند
روحانی همچنین روز گذشته هنگام دریافت استوارنامه خانم ورونیک پتی سفیر جدید بلژیک در تهران گفت: روابط ایران و بلژیک روابطی خوب و بسیار دیرینه است و هیچ مانعی در مسیر تقویت و توسعه این روابط نیست. روحانی مواضع سیاسی اتحادیه اروپا در قبال برجام را مواضعی محکم خواند و ابراز امیدواری کرد که در زمینه توسعه همکاری های اقتصادی و در عمل نیز گام‌های ارزنده و مناسبی از سوی اتحادیه اروپا برداشته شود.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ما معتقدیم عده ای که مخالف روابط عمیق ایران و اتحادیه اروپا هستند، برنامه‌هایی را برای تخریب این روابط خوب، طراحی کرده اند که نباید به آنها اجازه داده شود که این برنامه های خود را به پیش ببرند. رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حوزه های اقتصادی و همکاری برای تحکیم برجام و مسائل منطقه ای بیش از پیش گسترش یابد.
سفیر جدید بلژیک نیز ضمن ابلاغ سلام گرم پادشاه و نخست وزیر کشورش به روحانی گفت که روابط تهران – بروکسل در همه زمینه های مورد علاقه و به ویژه اقتصادی بیش از پیش توسعه یافته است و دو کشور در سال 2020 میلادی، یکصدمین سالگرد برقراری روابط مشترک را جشن خواهند گرفت. ورونیک پتی برجام را یک موفقیت بزرگ در عرصه بین‌المللی برشمرد و گفت که اتحادیه اروپا و بلژیک همه تلاش ها خود را برای حفظ برجام بکار گرفته اند.
ایران همواره در روزهای سخت در کنار مردم بوسنی بوده است
رئیس جمهوری همچنین هنگام دریافت استوارنامه سمیر ولاجیچ سفیر جدید بوسنی و هرزگوین در تهران گفت: توسعه روابط و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف با بوسنی و هرزگوین همواره برای ایران حائز اهمیت است و تهران آماده گسترش روابط و همکاری‌های خود با سارایوو در زمینه‌های مختلف سیاسی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی است. روحانی با اشاره به مناسبات تاریخی و دوستانه میان دو ملت، خاطر نشان کرد: ایران همواره و در شرایط سخت و دشوار در کنار مردم بوسنی و هرزگوین بوده و امروز خوشحالیم که در این کشور امنیت و آرامش برقرار است و همه اقوام در کنار هم به خوبی زندگی می‌کنند. روحانی با بیان اینکه بوسنی و هرزگوین جایگاه ویژه‌ای در میان ملت ایران داراست، گفت: باید از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در دو کشور در راستای توسعه و تقویت روابط و همکاری‌های همه جانبه تهران– سارایوو استفاده کنیم.
سمیر ولاجیچ سفیر بوسنی و هرزگوین ضمن تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهوری کشورمان و ابراز خرسندی از حضور در ایران از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مردم بوسنی و هرزگوین در شرایط گوناگون سخت و دشوار، بر تلاش در راستای توسعه و تقویت مناسبات کشورش با ایران در زمینه‌های گوناگون بویژه تجاری و اقتصادی تاکید کرد.
آمادگی شرکت‌های ایرانی برای حضور در سنگال
در همین رابطه و در ادامه برنامه دیدار رئیس جمهوری با سفرای جدید خارجی، روحانی پس از دریافت استوارنامه امدو سو سفیر جدید سنگال در تهران گفت: تقویت روابط با سنگال به عنوان یک کشور دوست و مسلمان همواره برای ایران حائز اهمیت بوده است و با اراده دولت های دو کشور امیدواریم شاهد یک تحول در این روابط دوستانه و برادرانه باشیم. رئیس جمهوری همچنین با استقبال از سیاست تسهیل صدور ویزا برای بازرگانان ایرانی در سنگال، اظهارداشت: شرکت‌های ایرانی آماده اند فعالیت های خود را در حوزه‌های عمرانی، خودروسازی، داروسازی و خدمات بهداشتی در سنگال بیش از پیش توسعه دهند.
سفیر جدید سنگال در تهران نیز با تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهوری کشورمان گفت که سنگال مصمم است روابط خود را با همه زمینه ها و به ویژه اقتصادی، با ایران به عنوان کشور دوست مستحکم تر سازد.
از نظر تهران کسی حق تصمیم‌گیری برای قطر را ندارد
رئیس‌جمهوری همچنین در دیدار با محمد حمد سعد الفهید الهاجری سفیر جدید قطر، با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر روابط گرم‌ و صمیمانه‌تری بین دو کشور ایجاد شده است، گفت: امروز در مسائل مختلف به ویژه مسائل منطقه‌ای افکار و اندیشه‌های دو کشور بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک‌ شده است و باید این روند را هر چه بیشتر تقویت کنیم.
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه تهران خواهان امنیت و آرامش کامل در منطقه حساس و آبراه مهم خلیج فارس است، خاطر نشان کرد: دخالت سایر کشورها در امور داخلی کشورهای همسایه قابل قبول نیست و معتقدیم ملت قطر، ملتی رشید و بزرگ هستند و مسئولان قطر نیز با حکمت، امور کشور خود را اداره می‌کنند و از نظر تهران کسی حق ندارد، برای مردم و حکومت قطر تصمیم‌گیری کند. روحانی گفت: ایران از برقراری روابط نزدیک بین تهران و دوحه استقبال می‌کند و امیدواریم در دوران مسئولیت شما، شاهد تحکیم روابط بسیار مهم ایران و قطر در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سرمایه‌گذاری، بانکی، توریسم و همچنین مناسبات سیاسی و فرهنگی باشیم.
محمد حمد سعد الفهید الهاجری سفیر جدید قطر نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود اهمیت تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران را مورد تاکید قرارداد و گفت: قطر به طور جدی تلاش می‌کند که روابط دو کشور را در جهت منافع دو ملت هر چه بیشتر ارتقاء دهد.
علی‌رغم فشار آمریکا روابط خود با ایران را حفظ خواهیم کرد
در ادامه دیدار روحانی با دیپلمات‌های خارجی، رئیس‌جمهوری کشورمان هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید ژاپن در کشورمان با اشاره به اینکه در آستانه نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن قرار داریم، اظهار داشت: روابط دیرینه ایران و ژاپن همواره دوستانه بوده و دو ملت برای یکدیگر احترام خاصی قائل هستند. روحانی افزود: ایران و ژاپن در بسیاری از مسایل و موضوعات بین‌المللی دیدگاه مشترکی دارند و دیدار مسئولان دو کشور در مجامع مختلف بین‌المللی به ویژه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، همواره مثبت و در راستای توسعه مناسبات فی‌مابین بوده است.
رئیس جمهوری صدور حکم دیوان بین‌المللی لاهه به نفع ایران و دستور این دیوان به آمریکا برای توقف محدودیت‌ها علیه ایران را حائز اهمیت دانست و گفت: ایران علی‌رغم خروج غیرقانونی آمریکا از برجام همچنان به تعهدات خود در این توافق پایبند است و تا زمانی که این توافق در چارچوب منافع ملی ما باشد، به آن پایبند خواهیم بود. روحانی با اشاره به لزوم تلاش همه کشورها در راستای حفظ و تداوم برجام به عنوان توافقی بین‌المللی اظهار داشت: هر چه کشورها از خواسته‌های نابجای دولتمردان آمریکا، فاصله بگیرند، برجام و دیپلماسی مستحکم‌تر خواهد شد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال تنش و عدم رابطه دوستانه با دیگر کشورها، ‌به ویژه همسایگان خود نیست، گفت: معتقدیم در یمن باید جنگ و کشتار مردم خاتمه یافته و مسائل و مشکلات از طریق راه‌حل سیاسی برطرف شود.
روحانی با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌ها و رایزنی‌های ایران و ژاپن برای حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی، بر تلاش در راستای تسریع در ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم یمن تاکید کرد.
سفیر جدید ژاپن در تهران نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور کشورمان، گفت: امپراطوری و دولت ژاپن خواهان توسعه روابط و همکاری‌های دوستانه تهران‌– توکیو است. میتسوگو سایتو با اشاره به روابط تاریخی و دوستانه دو کشور در زمینه‌های مختلف اظهار داشت: دولت و شرکت‌های ژاپنی علی‌رغم فشارها و تحریم های آمریکا همچنان به روابط خود با ایران ادامه می‌دهند و در ایران می مانند چرا که تجار و مسئولان ژاپنی نسبت به آینده ایران اطمینان دارند.

نظر شما