شناسهٔ خبر: 28805731 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

رئیس‌جمهوری در دیدار سفیران ۷ کشور :

فاصله گرفتن کشورها از خواست‌های نابجای آمریکا جایگاه دیپلماسی را محکم می‌کند

صاحب‌خبر -
 

سفیران جدید هلند،قطر،سنگال،بوسنی هرزگوین،بلژیک و آفریقای‌جنوبی در جمهوری اسلامی ایران دیروز با حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری دیدار و استوارنامه خود را تقدیم وی کردند.

دیدار سفیر جدید هلند

رئیس‌ جمهوری در دیدار سفیر جدید هلند ، روابط دوکشور را دیرینه و صمیمانه و مثبت توصیف کرد و گفت: علاقه مند هستیم در روابط ایران و هلند در تمامی‌زمینه‌ها به ویژه عرصه‌های اقتصادی و بانکی، تحولات گسترده و سازنده‌ای در جهت منافع دو ملت رقم بخورد. روحانی پس از دریافت استوارنامه «ژاک لویی ورنر» سفیر جدید هلند در تهران، با اشاره به این که تحکیم روابط با آمستردام برای تهران بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: اطمینان دارم با همکاری‌های دوجانبه می‌توان روابط دو کشور را در عرصه‌های مختلف به ویژه در زمینه بانکی و مالی هر چه بیشتر ارتقاء داد.وی با استقبال از مواضع سیاسی هلند و اتحادیه اروپا در زمینه برجام، گفت: باید همه تلاش کنیم تا از این توافق بسیار مهم و بین‌المللی به خوبی حفاظت و صیانت شود و امیدوارم حکم موقت دادگاه‌ بین‌المللی لاهه بر رفتار غیرقانونی دولت آمریکا، از جمله در موضوع تحریم‌های ضدانسانی تأثیرگذار باشد.

رئیس‌ جمهوری در ادامه ، مبارزه همه جانبه با تروریسم را مورد تأکید قرارداد و گفت: امروز تروریسم نه تنها معضل و مشکل بزرگی برای منطقه بلکه برای جهان تبدیل شده و لازم است همگان با درک خطرات این معضل بزرگ نسبت به مقابله با آن، اهتمام جدی داشته باشند.روحانی با یادآوری اقدام تروریستی اخیر در شهر اهواز که در آن تعدادی بی‌گناه و از جمله کودک چهار ساله‌ای به شهادت رسیدند، خاطر نشان کرد: متأسفانه برخی از افرادی که مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفته‌اند در اروپا زندگی می‌کنند و امیدواریم کشورهای اروپایی در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند و بی‌تردید چنین اقدامی‌در اعتماد متقابل و صمیمی‌تر شدن روابط بسیار تأثیرگذار است.

سفیر جدید هلند هم در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود ، اهتمام جدی آمستردام برای تقویت روزافزون روابط دوستانه با تهران را مورد تأکید قرار داد و گفت: دولت هلند کاملاً از اجرای برجام حمایت می‌کند و همگام با تقویت نهادهای مالی اتحادیه اروپا مصمم است روابط بانکی را با ایران ارتقاء دهد و اجازه ندهد تحریم‌ها، تأثیرات سوئی بر روابط اقتصادی دو کشور بگذارد.

ژاک لویی ورنر خاطر نشان کرد: اطمینان می‌دهم که هلند به دنبال تحکیم هر چه بیشتر روابط اقتصادی با ایران است و در این زمینه از جامعه تجاری و بازرگانی خود خواسته‌ایم که در ایران حضور فعالی داشته باشد.

وی همچنین با بیان این که دولت هلند اقدام تروریستی در شهر اهواز را به شدت محکوم می‌کند، گفت: ما هم در تعقیب و پیگیری عاملان این اقدام تروریستی در اروپا فعال خواهیم بود.

‌دیدار سفیر بلژیک

رئیس جمهوری در دیدار سفیر جدید بلژیک در تهران اعلام کرد که ایران آماده است همکاری‌های تجاری ، اقتصادی و سیاسی خود را با اتحادیه اروپا و از جمله بلژیک بیش از پیش توسعه دهد.

روحانی هنگام دریافت استوارنامه خانم “ورونیک پتی” سفیر جدید بلژیک در تهران گفت: روابط ایران و بلژیک روابطی خوب و بسیار دیرینه است و هیچ مانعی در مسیر تقویت و توسعه این روابط نیست.

وی، مواضع سیاسی اتحادیه اروپا در قبال برجام را مواضعی محکم خواند و ابراز امیدواری کرد که در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی و در عمل هم گام‌های ارزنده و مناسبی از سوی اتحادیه اروپا برداشته شود.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ما معتقدیم عده ای که مخالف روابط عمیق ایران و اتحادیه اروپا هستند، برنامه‌هایی را برای تخریب این روابط خوب، طراحی کرده اند که نباید به آنها اجازه داده شود که این برنامه‌های خود را به پیش ببرند.

روحانی ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حوزه‌های اقتصادی و همکاری برای تحکیم برجام و مسایل منطقه ای بیش از پیش گسترش یابد.سفیر جدید بلژیک در تهران هم ضمن تقدیم استوارنامه خود و ابلاغ سلام گرم پادشاه و نخست وزیر کشورش به دکتر روحانی گفت که روابط تهران – بروکسل در همه زمینه‌های مورد علاقه و به ویژه اقتصادی بیش از پیش توسعه یافته است و دو کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی ، یکصدمین سالگرد برقراری روابط مشترک را جشن خواهند گرفت.خانم “ورونیک پتی” برجام را یک موفقیت بزرگ در عرصه بین المللی برشمرد و گفت که اتحادیه اروپا و بلژیک همه تلاش‌های خود را برای حفظ برجام به کار گرفته اند.

دیدار سفیر ‌قطر

رئیس‌ جمهوری با بیان این که اراده قوی دو دولت ایران و قطر بر توسعه همه جانبه روابط استوار است، اظهار داشت:ایران همواره قطر را به عنوان کشوری دوست، برادر و همسایه تلقی کرده است و روابط نزدیکتر دو کشور را به نفع دو ملت و منطقه می‌دانیم.

روحانی پس از دریافت استوارنامه «محمد حمد سعد الفهید الهاجری» سفیر جدید قطر، با اشاره به این که در سال‌های اخیر روابط گرم‌ و صمیمانه‌تری بین دو کشور ایجاد شده است، گفت: امروز در مسائل مختلف به ویژه منطقه‌ای افکار و اندیشه‌های دو کشور بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک‌ شده است و باید این روند را هر چه بیشتر تقویت کنیم.وی با تأکید بر این که تهران خواهان امنیت و آرامش کامل در منطقه حساس و آبراه مهم خلیج فارس است، خاطر نشان کرد: دخالت سایر کشورها در امور داخلی کشورهای همسایه قابل قبول نیست و معتقدیم ملت قطر، ملتی رشید و بزرگ هستند و مسئولین قطر هم با حکمت، امور کشور خود را اداره می‌کنند و از نظر تهران کسی حق ندارد برای مردم و حکومت قطر تصمیم‌گیری کند. رئیس جمهوری گفت:ایران از برقراری روابط نزدیک بین تهران و دوحه استقبال می‌کند و امیدواریم در دوران مسئولیت شما، شاهد تحکیم روابط بسیار مهم ایران و قطر در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سرمایه‌گذاری، بانکی، توریسم و همچنین مناسبات سیاسی و فرهنگی باشیم. سفیر جدید قطر هم در این دیدار اهمیت تقویت روابط با ایران را مورد تأکید قرارداد و گفت: قطر به طور جدی تلاش می‌کند که روابط دو کشور را در جهت منافع دو ملت هر چه بیشتر ارتقاء دهد.

دیدار سفیر سنگال

رئیس جمهوری، توسعه و تقویت روابط با کشورهای قاره آفریقا و از جمله سنگال را از سیاست‌های ایران دانست و تاکید کرد که تهران آماده است روابط خود را با داکار در همه حوزه‌های مورد علاقه تعمیق بخشد. روحانی هنگام دریافت استوارنامه ” امدو سو” سفیر جدید سنگال در تهران، گفت: تقویت روابط با سنگال به عنوان یک کشور دوست و مسلمان همواره برای ایران حائز اهمیت بوده است و با اراده دولت‌های دو کشور امیدواریم شاهد یک تحول دراین روابط دوستانه و برادرانه باشیم.وی همچنین با استقبال از سیاست تسهیل صدور ویزا برای بازرگانان ایرانی در سنگال ، اظهارداشت: شرکت‌های ایرانی آماده اند فعالیت‌های خود را در حوزه‌های عمرانی ، خودروسازی ، داروسازی و خدمات بهداشتی در سنگال بیش از پیش توسعه دهند.

رئیس جمهوری به ضرورت مبارزه همگانی با تروریسم در آفریقا و خاورمیانه اشاره کرد و گفت: ایران آماده است همکاری‌های خود را با سنگال در زمینه مبارزه با تروریسم گسترش دهد.سفیر جدید سنگال در تهران هم گفت که کشورش مصمم است روابط خود را در همه زمینه‌ها و به ویژه اقتصادی ، با ایران به عنوان کشور دوست مستحکمتر سازد.”امدو سو” به حضور موفق و شهرت شرکت‌های ایرانی از جمله ایران خودرو در کشورش اشاره کرد و اظهارداشت: حضور تجار ایرانی در سنگال مایه مباهات است و دولت تسهیلات ویژه ای را برای صدور ویزای بازرگانان ایرانی اختصاص داده است و سنگال می‌تواند دروازه ورود کالاهای ایرانی به غرب آفریفا باشد.

وی همچنین گفت که سنگال خواهان همکاری گسترده با ایران در روند مقابله و مبارزه با تروریسم است.

دیدار سفیر بوسنی هرزگوین

رئیس جمهوری هنگام دریافت استوارنامه «سمیر ولاجیچ» سفیر جدید بوسنی هرزگوین در تهران هم گفت: توسعه روابط و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف با بوسنی هرزگوین همواره برای ایران حائز اهمیت است و تهران آماده گسترش روابط و همکاری‌های خود با سارایوو در زمینه‌های مختلف سیاسی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی است.

روحانی با اشاره به مناسبات تاریخی و دوستانه میان دو ملت، خاطر نشان کرد: ایران همواره و در شرایط سخت و دشوار در کنار مردم بوسنی هرزگوین بوده و امروز خوشحالیم که در این کشور امنیت و آرامش برقرار است و همه اقوام در کنار هم به خوبی زندگی می‌کنند.

وی با بیان این که بوسنی هرزگوین جایگاه ویژه‌ای در میان ملت ایران داراست، گفت: باید از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود دو کشور در جهت توسعه و تقویت روابط و همکاری‌های همه جانبه تهران – سارایوو استفاده کنیم.

سفیر بوسنی هرزگوین هم با ابراز خرسندی از حضور در ایران از حمایت‌های کشورمان از مردمش در شرایط سخت و دشوار، بر تلاش در جهت توسعه و تقویت مناسبات کشورش با ایران در زمینه‌های گوناگون به ویژه تجاری و اقتصادی تأکید کرد.

دیدار سفیر آفریقای جنوبی

رئیس‌ جمهوری با بیان این که جمهوری اسلامی‌ایران ، آفریقای جنوبی را دوست نزدیکی برای خود می‌داند، اظهار داشت: با توجه به نزدیکی دو ملت، خواهان برقراری روابط گسترده و صمیمی‌با دولت مردمی‌و دمکراتیک آفریقای جنوبی هستیم.

روحانی پس از دریافت استوارنامه «ویکا مازوی کومولو» سفیر جدید آفریقای جنوبی با بیان این که تهران و پرتوریا علاوه بر روابط دوجانبه در عرصه‌های بین‌المللی هم همکاری‌های نزدیک و سازنده‌ای با یکدیگر دارند، گفت: دو کشور در مقاطع مختلف همواره در عرصه‌های بین‌المللی از لحاظ سیاسی و حقوقی از یکدیگر حمایت کرده‌اند و امیدواریم بتوانیم روابط خود را در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بیش از گذشته توسعه دهیم.

وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی‌ایران و آفریقای جنوبی از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار هستند که آن را می‌توانیم مکمل اقتصاد یکدیگر قرار دهیم. رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: رژیم گذشته ایران روابط نزدیکی با دولت آپارتاید در حوزه‌های نفتی، اقتصادی و معدنی داشت و پس از پیروزی انقلاب، به خاطر کمک به مبارزات مردم آن کشور علیه آپارتاید همه آن روابط را قطع کردیم و امروز لازم است، همه آن روابط را در سطحی بالاتر پیگیری کنیم.

روحانی همچنین تقویت مناسبات مالی و بانکی بین دو کشور را مورد تأکید قرار داد و اظهار امیدواری کرد که شاهد تحولی در این زمینه باشیم.

سفیر جدید آفریقای جنوبی هم در این دیدار با بیان این که مردم کشورش همواره قدردان حمایت‌های ایران در مبارزه سخت خود علیه آپارتاید هستند و هرگز آن را فراموش نمی‌کنند، اظهار داشت: مصمم هستیم تأکید مرحوم ماندلا بر وجود روحیه همکاری بین دو کشور را در همه سطوح گسترش و تقویت کنیم.

ویکا مازوی کومولو همچنین با تأکید بر حمایت آفریقای جنوبی از حکم دادگاه لاهه، اظهار داشت: آفریقای جنوبی همواره از مواضع ایران در مجامع بین‌المللی حمایت می‌کند و عمیقاً تمایل داریم روابط اقتصادی بین دو کشور را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم و در این زمینه حوزه‌هایی را برای همکاری مشترک شناسایی کرده‌ایم.وی با بیان این که مصمم هستیم در تقویت مناسبات اقتصادی دو کشور بر موانع بانکی غلبه کنیم، گفت: آفریقای جنوبی بر تعهد مجدد خود برای در کنار ایران ماندن به ویژه در شرایط دشوار کنونی تأکید دارد.

دیدار سفیر ژاپن

رئیس جمهوری با اشاره به ضرورت گسترش همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک توسط شرکت‌ها و بخش خصوصی ایران و ژاپن، بر تلاش در جهت توسعه مناسبات و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف تجاری، اقتصادی، انرژی، پتروشیمی، ماشین‌سازی، بهداشت و درمان، محیط زیست و گردشگری تأکید کرد.

روحانی به هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید ژاپن در کشورمان هم با اشاره به این که در آستانه نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن قرار داریم، اظهار داشت: روابط دیرینه ایران و ژاپن همواره دوستانه بوده است و دو ملت برای یکدیگر احترام خاصی قایل هستند.

وی افزود: ایران و ژاپن در بسیاری از مسائل و موضوعات بین‌المللی دیدگاه مشترکی دارند و دیدار مسئولان دو کشور در مجامع مختلف بین‌المللی به ویژه در حاشیه مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد، همواره مثبت و در جهت توسعه مناسبات فی‌مابین بوده است.رئیس جمهوری صدور حکم دیوان بین‌المللی لاهه به نفع ایران و دستور این دیوان به آمریکا برای توقف محدودیت‌ها علیه ایران را حائز اهمیت دانست و گفت: ایران علی‌رغم خروج غیرقانونی آمریکا از برجام همچنان به تعهدات خود در این توافق پایبند است و تا زمانی که این توافق در چارچوب منافع ملی ما باشد، به آن پایبند خواهیم بود.روحانی با اشاره به لزوم تلاش همه کشورها در جهت حفظ و تداوم برجام به عنوان توافقی بین‌المللی، اظهار داشت: هر چه کشورها از خواسته‌های نابجای دولتمردان آمریکا، فاصله بگیرند، برجام و دیپلماسی مستحکمتر خواهد شد.

وی با بیان این که ایران هیچگاه به دنبال تنش و عدم رابطه دوستانه با دیگر کشورها، ‌به ویژه همسایگان خود نیست، گفت: معتقدیم در یمن باید جنگ و کشتار مردم خاتمه یابد و مسایل و مشکلات از طریق راه‌حل سیاسی برطرف شود.

رئیس جمهوری با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌ها و رایزنی‌های ایران و ژاپن برای حل و فصل مسایل و مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی، بر تلاش در جهت تسریع در ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم یمن تأکید کرد.

سفیر جدید ژاپن در تهران هم ضمن تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهوری کشورمان، گفت: امپراطوری و دولت ژاپن خواهان توسعه روابط و همکاری‌های دوستانه تهران – توکیو است.

“میتسوگو سایتو” با اشاره به روابط تاریخی و دوستانه دو کشور در زمینه‌های مختلف اظهار داشت: دولت و شرکت‌های ژاپنی علی‌رغم فشارها و تحریم های آمریکا همچنان به روابط خود با ایران ادامه می‌دهند و در ایران می‌مانند؛ چرا که تجار و مسئولان ژاپنی نسبت به آینده ایران اطمینان دارند.

وی صدور حکم دادگاه لاهه به نفع ایران را موجب انعکاس تصویری مثبت از ایران در افکار عمومی‌جهان دانست و بر تلاش در جهت توسعه و تقویت همه جانبه مناسبات فی‌مابین در نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن تأکید کرد.

‌دیدار سفرای جدید ایران در ۵ کشور

رئیس‌ جمهوری دیروز در دیدار سفرای جدید ایران در اسپانیا، سیرالئون، کویت، بنگلادش و رومانی ، آنان را به تلاش فراوان در راه توسعه، تقویت و تحکیم مناسبات سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی کشورمان در عرصه بین‌المللی توصیه کرد.

روحانی با اشاره به این که امروز بدخواهان ملت ایران از هیچ توطئه و اقدام ضد انسانی برای ضربه زدن به انقلاب و اعمال فشار علیه مردم دریغ نمی‌کنند، گفت: در این شرایط سفرای ایران در کشورهای خارجی وظیفه دارند تلاش و جدیتی مضاعف برای توسعه روابط و همکاری‌های ایران با دیگر کشورها در بخش های مختلف داشته باشند و بخش خصوصی باید پیشتاز روابط اقتصادی باشد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به اولویت توسعه و گسترش مناسبات و همکاری‌های اقتصادی و تجاری از سوی سفرا، اظهار داشت: برنامه ریزی سفرا در جهت جذب سرمایه گذاری خارجی و تقویت همکاری های مشترک شرکت‌ها و بنگاه‌های بخش خصوصی کشورمان با شرکت های کشورهای محل مأموریتشان، بسیار حائز اهمیت است. رئیس جمهوری با اشاره به این که امروز آمریکا به واسطه خروج غیرقانونی از برجام، در صحنه جهانی و حقوقی منزوی شده و این اقدام آنان به جز چند کشور معدود از سوی هیچ کشوری مورد حمایت قرار نگرفته است، گفت: باید با توسعه همکاری ها و روابط ایران با دیگر کشورهای خارجی تهدید و فشار دولت آمریکا علیه ملت ایران را به فرصتی برای توسعه و پیشرفت روزافزون تبدیل کنیم.روحانی همچنین سفرای ایران را به برقراری ارتباطی نزدیک با ایرانیان مقیم خارج توصیه کرد و گفت: سفارتخانه ایران باید برای ایرانیان خارج از کشور محلی سرشار از آرامش و امید و پشتوانه اطمینان بخش آنان باشد.

«حسن قشقاوی»، «اکبر خسروی نژاد» ، «محمد ایرانی»، «محمدرضا نفر» و «مرتضی ابوطالبی» سفیران ایران به ترتیب در اسپانیا، سیرالئون، کویت، بنگلادش و رومانی هم در این دیدار بر تلاش و جدیت در جهت توسعه مناسبات اقتصادی و همکاری های همه جانبه ایران با دیگر کشورها تاکید کردند.

نظر شما