شناسهٔ خبر: 28795384 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

الجزیره:تیم تفحص ترکیه قتل قاشقجی را محتمل دانست

تهران-ایرنا-به گزارش شبکه الجزیره ، گروه تحقیق و تفحص ترکیه که وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده اند در گزارش اولیه خود احتمال دادند که جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی در داخل کنسولگری به قتل رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزاش الجزیره، تیم تفحص و بررسی سرنوشت «جمال خاشقچی» روزنامه نگار ناپدید شده در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در چارچوب کار گروه مشترک عربستان و ترکیه، وارد این ساختمان شد و پس از 9 ساعت جستجو از آن خارج شد.
براساس گزارش الجزیره، دادستان کل ترکیه و گروه وابسته به عربستان نیز پس از دو ساعت خروج گروه تفحص مکان کنسولگری را ترک کرده اند.
طبق این گزارش تیم تفحص ترکیه تحت نظارت دادستانی این کشور از ابزارهای تفحص و تفتیش استفاده کرده و یک منبع در دفتر دادستانی ترکیه اعلام کرده که گروه اولیه تحقیق احتمال می دهند که خاشقچی در داخل کنسولگری به قتل رسیده است برغم اینکه تلاش شده است تا همه شواهد محو شود.
قرار است تحقیقات ترکیه دو تا سه روز ادامه داشته باشد تا نتایج قطعی اعلام شود و این بررسی ها شامل بازجویی از کارکنان کنسولگری عربستان از جمله «محمد العتیبی» سرکنسول عربستان در استانبول است اما بازرسی از منزل وی منوط به موافقت دولت عربستان است.
این تیم تحقیقاتی مشترک که تشکیل آن در گفت و گوی تلفنی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان نیز مورد تاکید قرار گرفت، پس از بررسی تخصصی موضوع، نتایج به دست آمده را به دولت متبوع خود اعلام و دو کشور به صورت مشترک نتیجه تحقیقات را اعلام خواهند کرد.
اردوغان و پادشاه عربستان دو شب پیش درباره خاشقچی به صورت تلفنی گفت و گو و بر لزوم تشکیل تیم مشترک تحقیقاتی در این خصوص تاکید کردند.
رسانه های ترکیه، قتل در ساختمان کنسولگری، ربایش و قتل در محلی دیگر و نیز ربایش و زنده بودن خاشقچی را سه گزینه محتمل در مورد او اعلام می کنند.
خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.
خاورم**9366**1049

نظر شما