شناسهٔ خبر: 28753968 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

مشاور اردوغان:عربستان چاره ای جز بیان واقعیت درباره خاشقچی ندارد

سعادت اوروچ مشاور ارشد رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه طی مقاله ای در روزنامه استار، نوشت: عربستان سعودی چاره ای جز بیان واقعیت درباره سرنوشت جمال خاشقچی روزنامه نگار ناپدید شده در کنسولگری این کشور در استانبول ندارد.

صاحب‌خبر -

العالم ـ ترکیه

 اوروچ با انتشار مقاله ای تحت عنوان "واقعه جمال خاشقچی و فیل در وسط اتاق" در روزنامه استار نوشت: همه اسناد و شواهد دلالت بر دخالت عوامل نزدیک محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در ناپدید شدن خاشقچی دارد.
وی بیان کرد: حکومت ریاض برای کنار رفتن پرده اسرار درباره ناپدید شدن خاشقچی و آشکار شدن حقایق باید هر چه زودتر اجازه بازرسی دقیق فیزیکی و امنیتی ساختمان کنسولگری خود را در استانبول صادر کند و معتقدم که مقامات یک کشور مسئول و معتقد به اصول دموکراسی و حقوق بین الملل، چنین امری را حداقل برای شبهه زدایی از حیثیت کشور خود انجام می دهند اما مقامات ریاض چنین اجازه ای را پس از گذشت 12 روز هنوز صادر نکرده اند.
وی با اشاره به تداوم تحقیقات جنایی از سوی ماموران امنیتی ترکیه و پیشنهاد عربستان برای تحقیقات مشترک دو کشور ترکیه و عربستان درباره سرنوشت خاشقچی ادامه داد: اگر چه حکومت تحت فرمان بن سلمان با ظاهری دموکراتیک، خواهان همکاری مشترک درباره یافتن حقیقت درباره سرنوشت خاشقچی شده است، اما بی گمان ترکیه نیز چشم های خود را برای ترفند خریدن زمانِ عربستان به منظور سرپوش گذاشتن به این حادثه نخواهد بست.
مشاور ارشد اردوغان، قتل خاشقچی در ساختمان کنسولگری را بزرگترین احتمال نزدیک به واقعیت دانست و بیان کرد: رفتار غیر مسئولانه عربستان در مقابله با بازرسی دقیق ساختمان کنسولگری، حملات کارشناسان سیاسی عربستان علیه ترکیه در رسانه های خبری داخلی، صداهای ضبط شده از ضرب و شتم خاشقچی، ورود و خروج 15 مامور امنیتی نزدیک به بن سلمان و رنگ کردن دیوارهای اتاقی در کنسولگری برای پاک کردن اثرات یک ضرب و شتم، احتمال به قتل رسیدن این روزنامه نگاری مشهور را در کنسولگری عربستان به واقعیت نزدیک می کند.
به نوشته مشاور اردوغان، مفقود شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان با واکنش های شدید جهانی رو به رو شده که این رفتارها، شوکی را به حکومت ریاض وارد کرده است تا جایی که در ادامه محکومیت این واقعه، کنفرانس بین‌المللی 'آینده سرمایه‌گذاری' که قرار است در فاصله روزهای 23 تا 25 اکتبر (اول تا سوم آبان‌ماه) در ریاض برگزار شود٬ این روزها٬ هر ساعت با دست رد یکی دیگر از مهمانان صاحب نام رو به رو می شود و احتمال تعلیق آن نیز وجود دارد.
این مقام نزدیک به رییس جمهوری ترکیه تاکید کرد که صداهای ضبط شده، تصاویر ویدیویی، اره استخوان بری و ورود و خروج 15 مامور عربستانی با هواپیمای ویژه به مانند فیلی در وسط اتاق ناپدید شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان ایستاده اند و حکومت ریاض باید بدون تاخیر به درخواست مقامات آنکارا پاسخ مثبت داده و هر چه سریعتر حقیقت ماجرا را آشکار کند.
وی تاکید کرد: با گذشت زمان، آتش این واقعه شعله ورتر شده و هزینه این اقدام جنایتکارانه برای حکومت ریاض سنگین تر خواهد شد.
توران قشلاقچی رئیس انجمن رسانه ای ترک – عرب نیز در مصاحبه با روزنامه خبر.ترک با ادعای قتل فجیع و وحشیانه خاشقچی افزود: هیچ شک و شبهه ای در مورد کشته شدن وی وجود ندارد چرا که تمامی شواهد در دست است و اطلاعاتی که از مقامات مسئول دریافت کرده ایم و اخبار رسانه ها و حتی اطلاعات به دست آمده از دنیای عرب، قتل خاشقچی را اثبات می کند.
وی تاکید کرد: اسناد صوتی موجود نشانگر قتل وی است و ما فقط منتظریم که این اسناد ارائه و منتشر شود چرا که گفته می شود خاشقچی ساعت آیفون خود را باز نگه داشته بود و تمام صداهای پس از مراجعه او به کنسولگری در گوشی آیفون او در بیرون از ساختمان که در دست نامزدش بوده، صداها را ضبط شده است.
به گزارش ایرنا، بررسی های قضایی و پلیسی ترکیه برای مشخص شدن سرنوشت جمال خاشقچی روزنامه نگار ناپدید شده در ساختمان کنسولگری عربستان سعودی همچنان ادامه دارد و پلیس ترکیه در صدد است تا امکان قتل و دفن او در محوطه ساختمان کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول را بررسی کند.
روز یکشنبه رسانه های ترکیه اعلام کردند که مقامات ریاض درخواست پلیس ترکیه برای بازرسی فنی ساختمان کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول عربستان سعودی در استانبول را که به منظور تعیین سرنوشت جمال خاشقچی ارائه شده بود، رد کردند.
دولت ترکیه همچنین برای بررسی موضوع ناپدید شدن جمال خاشقچی درخواست تشکیل گروه کاری مشترک را داده بود که سه روز پیش دو تیم از عربستان سعودی به شهر آنکارا و استانبول سفر کرده و با مقامات محلی ترک دیدار کردند.
خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.
دولت ترکیه که بررسی وضعیت او را در اولویت کاری قرار داده، نتیجه آخرین بررسی های خود را به شکل رسمی اعلام نکرده است و مقامات این کشور روش محتاطانه ای را در اظهار نظر در باره وضعیت خاشقچی در پیش گرفته اند.
هنوز از سرنوشت دقیق خاشقچی که از روز دوم اکتبر(10 مهرماه) به محل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول مراجعه کرده و ناپدید شده، خبر دقیقی در دست نیست، ولی منابع غیررسمی پلیس به رسانه ها گفته اند که اسناد و شواهد نشان می دهد که او از ساختمان کنسولگری خارج نشده است.
رسانه های ترکیه، قتل در ساختمان کنسولگری، ربایش و قتل در محلی دیگر و نیز ربایش و زنده بودن خاشقچی را سه گزینه محتمل در مورد او اعلام می کنند.
'رجب طیب اردوغان' رییس جمهوری ترکیه نیز سه روز پیش بار دیگر با تاکید بر ضرورت تعیین سرنوشت خاشقچی روزنامه نگار ناپدید شده در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول گفت: همه ابعاد حادثه ناپدید شدن خاشقچی را بررسی کرده ایم چرا این رویداد در کشور ما رخ داده و هرگز در خصوص وضعیت این روزنامه نگار عربستانی سکوت نخواهیم کرد.
وی افزود: بلافاصله پس از شنیدن خبر ناپدید شدن خاشقچی، به وزارت خارجه، وزارت دادگستری و سازمان اطلاعات دستورات لازم برای پیگیری این حادثه را دادم، به طوری که همه اقدامات ضروری از جمله ورود و خروج ها به ترکیه توسط ماموران امنیت و اطلاعات تحت کنترل شدید قرار گرفت و همچنان تا روشن شدن وضعیت این روزنامه نگار عربستانی، عملیات امنیتی و اطلاعاتی ما ادامه دارد.
پلیس ترکیه تصاویر و ویدئوی ورود و ترددهای مشکوک 15 دیپلمات سعودی به استانبول را که به ادعای رسانه‌های ترکیه تیم ترور خاشقچی بودند، منتشر کرد.
همچنین رسانه های ترکیه اسامی 15 تبعه عربستان را که در پرونده ناپدید شدن خاشقچی روزنامه نگار عربستانی متهم هستند، منتشر کردند.
رسانه های خبری ترکیه 'الطبیقی' و 'البستانی' دو نفر از این افراد را ماموران رده بالای امنیتی و از نزدیکان بن سلمان عنوان کرده اند.
به گزارش ایرنا، خاشقچی روزنامه نگار مشهور عربستانی که از اعضای انجمن رسانه های ترک ـ عرب بوده است، از 12 روز پیش و از زمان مراجعه به ساختمان سرکنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شد.
برخی منابع خبری مدعی قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود توسط ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان شده اند.
بر اساس شایعه منتشر شده، خاشقچی توسط 15 ماموری که در روز و ساعت حضور او در کنسولگری، از عربستان به استانبول آمده بودند، به قتل رسیده است و قاتلان نیز به کشور خود باز گشته اند.
خاشقچی در مقالاتش در روزنامه واشنگتن پست، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان در عربستان انتقاد کرده بود.

نظر شما