شناسهٔ خبر: 28786576 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک تولیدکننده قارچ در قزوین:

سازمان‌های متولی، بازار محصولات را مدیریت کنند

نمایندگی قزوین

یک تولیدکننده قارچ با بیان اینکه باید سازمان‌های متولی، بازار محصولات را مدیریت کنند، ادعا کرد: متأسفانه برنامه‌ای برای تنظیم بازار محصولات در کشور وجود ندارد و این به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حوزه تولید در کشور همواره با چالش‌های متعددی روبروست و تولیدکنندگان همواره با مشکلات بزرگی از جمله عدم‌حمایت و یا نوسانات بازار روبرو هستند.

عرصه تولید محصولات کشاورزی از این حیث مستثنی نیست و تولیدکنندگان در این عرصه ازآنجاکه با تغذیه جامعه روبروست نیاز به حمایت بیشتری دارد.

قارچ یک محصول مهم در تغذیه مردم است که این روزها تولید آن در ابعاد مختلف، خانگی و یا کارگاه‌های بزرگ و کوچک در حال اجرا است.

این در حالی است که واحدهای کارگاهی تولید این محصول با مشکلات مختلفی روبرو هستند که نیاز به بررسی و دقت نظر مسئولان در آن دارد.

محمد اسماعیل احمدی یکی از تولیدکنندگان این محصول است که در سال 91 با کنار گذاشتن شغل کارمندی تصمیم گرفت وارد عرصه تولید شود و بر همین اساس کارگاهی را در روستای آشنستان راه‌اندازی کرد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پیش از سال 91 کارمند کارخانه‌ای بودم اما به خاطر تغییراتی که در شرایط زندگی‌ام رخ داد تصمیم گرفتم خودم دست به تولید بزنم و تجربیاتی که به دست آورده بودم، در محیط کاری مربوط به خودم پیاده کنم.

احمدی افزود: پس از تحقیقات زیاد، وارد عرصه پرورش قارچ شدم و بعد از طی مدت آزمایشی، کار را به‌صورت جدی و بزرگ آغاز کردم.

این تولیدکننده با بیان اینکه در ابتدا از یک سالن 12 تنی که تولید آن حدود سه تا چهار و نیم تن بود آغاز کردم، افزود: در حال حاضر توانسته‌ایم تولید را به سالی 240 تن رسانده‌ام.

وی با بیان اینکه بازار همیشه نوسانات خود را دارد اما در کل از این شغل راضی هستم، عنوان کرد: امروز برای 10 نفر مستقیم و 15 نفر غیرمستقیم توانسته‌ام اشتغال ایجاد کنم.

احمدی با اشاره به نقش حمایت مسئولان در حمایت از خود تأکید کرد: در سال 95 نیاز به توسعه کار احساس می‌شد و برای این کار توانستم از حمایت و تسهیل‌گری بسیج سازندگی بهره ببرم.

وی با بیان ابعاد حمایت مسئولان بیان کرد: بسیج ضمن اینکه زمینه دریافت تسهیلات را فراهم کرد، در حوزه بازار فروش نیز در برپایی نمایشگاه‌های فروش به من کمک کرد.

این تولیدکننده قارچ تصریح کرد: عمده‌ترین مانع برای کار در تولید، بانک و سود تسهیلاتی است که پرداخت می‌شود. این موضوع نه‌تنها من بلکه اکثریت تولیدکنندگان را آزار می‌دهد و باید فکری برای آن کرد.

وی که امروز یک واحد بزرگ تولید قارچ دارد با انتقاد از نبود برنامه لازم برای بازار در کشور اظهار کرد: دولت باید حمایت لازم را از واحدهای تولیدی داشته باشد اما برخی اوقات احساس می‌شود برنامه‌ای برای حمایت از این واحدهای تولیدی وجود ندارد و این در درازمدت ضمن برهم زدن بازار، برای تولیدکننده و مصرف‌کننده آسیب‌زا است.

امسال با راه‌اندازی سامانه کارا، کمک تسهیلاتی محدودی به واحدها شد اما کافی نیست

یکی از مشکلات تولید در کشور نبود متخصص در حوزه‌های تولید است که بتواند خروجی مناسبی داشته باشد این مشکل را باید در ساختار آموزش و پرورش جستجو کرد.

وی اضافه کرد: متأسفانه چون برنامه‌ریزی در بحث کشاورزی در کشور وجود ندارد، بازار همیشه با نوسان قیمت روبرو است و قارچ نیز مستثنا از این موضوع نیست.

احمدی تصریح کرد: بازار ایران یک سقفی دارد و جهاد کشاورزی به‌عنوان سازمان متولی باید برنامه‌ریزی کند تا با طراحی تعرفه‌های لازم و تنظیم حجم تولید در بازار از تولیدکننده و همچنین مصرف‌کننده حمایت کند.

وی گفت: بازار قارچ اشباع نشده و همچنان تقاضا وجود دارد اما هزینه‌ها بالاست و ورود به عرصه تولید در حال حاضر کمی سخت است.

این تولیدکننده در پایان با بیان اینکه در حال حاضر بازار استان‌های زنجان، قم، گیلان، البرز و تهران را پوشش می‌دهیم، یادآور شد: در مقطعی برای خارج از کشور ارسال می‌کردیم و سال گذشته نیز از طریق یک شرکت واسطه‌ای محصول را برای دبی صادر کردیم.

شنیدن صحبت تولیدکنندگان به‌عنوان کارشناسان حوزه اقتصاد و بازار می‌تواند برای مسئولان چراغ راهی باشد تا در شرایطی که کشور با بحران‌های اقتصادی روبرو است مشکلات کاهش یابد.

انتهای پیام

نظر شما