شناسهٔ خبر: 28780724 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

همفکري دولت با اقتصاددانان روش هاي اقتصادي را اصلاح مي کند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- دبيرکل کانون نهادهاي سرمايه گذاري ايران درباره نشست امروز رييس جمهوري با اقتصاددانان گفت: اگر اين نشست ها تداوم يابد و به تغيير رفتارها و روش هاي اقتصادي دولت منجر شود برخي مشکلات موجود اقتصاد ملي برطرف مي شود.

«سعيد اسلامي بيدگلي» عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود: دغدغه اصلي همه استادان و اقتصاددانان در نشست امروز با رييس جمهوري وضعيت اقتصادي کشور بود و با وجود وقت کم توانستند ديدگاه هاي خود را بيان کنند.
وي ادامه داد: در اين نشست بيشتر موضوع هاي مطرح شده در سه محور ارزي، تورم و تحريم ها بود و هرچند رييس جمهوري در اين نشست بسيار اميدوارانه صحبت کرد اما برخي اقتصاددانان با نااميدي مسائل خود را مطرح کردند.
به عقيده وي، تداوم اين نشست ها و همفکري با اقتصاددانان مي تواند در رفع مشکلات اقتصادي کشور بسيار تاثيرگذار باشد اما اگر در اين جلسات فقط به شنيدن حرف اقتصاددانان اکتفا شود اثرگذاري آن کمتر خواهد بود.
وي بسياري از اشتباه هاي اقتصادي در 40 سال گذشته را دليل بروز مشکلات کنوني دانست و گفت: در اين مدت آثار تحريم ها بر اقتصاد ملي در رده آخر قرار داشت اما وضعيت کنوني اقتصاد ناشي از سياستگذاري هاي نادرستي است که چهار دهه ادامه يافته است.
دبيرکل کانون نهادهاي سرمايه گذاري ايران يادآوري کرد: بدون شک حل همه مشکلات اقتصادي در توان و اختيار دولت نيست؛ زيرا در چهار دهه گذشته بسياري از مسائل بين المللي بر وضعيت اقتصادي کشور تاثير گذاشت اما بايد با تغيير رفتارهاي اشتباه، وضعيت اقتصادي را بهبود بخشيم.
به گزارش ايرنا، رييس جمهوري در جلسه اقتصادي امروز با استادان و کارشناسان کشور گفت: در دوره فعاليت پنج ساله دولت، پيوسته هفته اي 2 جلسه اقتصادي با مسوولان، مديران و مشاوران اقتصادي داشته ام و در اين دولت هيچ تصميمي بدون مشورت با کارشناسان اتخاذ نشده است.
«حسن روحاني» تصريح کرد: ما در شرايط بحراني نيستيم اما شرايط، عادي نيز نيست و در تصميم گيري ها و اعلام مواضع و ديدگاه ها بايد اين شرايط مورد توجه باشد و در کنار ابراز نگراني هاي بحق براي رفع اين نگراني ها نيز راه حل و پيشنهاد عملياتي ارائه شود.
روحاني ادامه داد: دولت براي مقابله با جنگ رواني و اقتصادي دشمنان و رفع مشکلات طرح هاي گسترده اي دارد اما در عين حال اقتصاد کشور از گذشته با بيمارهاي مزمني روبرو بوده است که بروز برخي مشکلات و مسائل، باعث مي شود عوارض آن بيمارهاي مزمن، تشديد و آثار آن در جامعه لمس شود.
وي بر ضرورت تقويت اميد در جامعه براي شکست دشمنان در جنگ رواني و اقتصادي تاکيد کرد و گفت: اين دوران با وجود دشواري ها، سپري مي شود و با برنامه ريزي هاي دقيقي که انجام شده است، آمريکا در بلندمدت قادر نيست به سياست هاي ضدايراني خود ادامه دهد.
در آغاز اين جلسه سه ساعته، جمعي از اقتصاددانان به مسائلي مانند راه هاي برون رفت از رکود و ايجاد شتاب در رشد اقتصادي، وضع تورم، ضرورت تغيير سريع و باورپذير در هدفگذاري اهداف اقتصادي و تقويت سيستم ارزيابي سياست ها اشاره کردند.
ضرورت دخالت بيشتر دولت در بازار ارز، ضرورت مديريت و کنترل پيامد شوک هاي اقتصادي براي مصرف کننده و توليدکننده، تقويت تعامل با جهان، بهره گيري بيشتر از نظر اقتصاددانان در طرح هاي اقتصادي پيش از اجرا، ضرورت وجود فرماندهي براي مقابله با تحريم ها و ارائه بسته هاي مشروط حمايتي از بنگاه هاي بزرگ اقتصادي، لزوم توجه بيشتر به اقتصاد منطقه اي و اقتصاد بنگاه ها و تقويت تيم اقتصادي دولت نيز در اين نشست مطرح شد.
اقتصام*1108*1961*
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما