شناسهٔ خبر: 28767390 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بهرام قاسمي در نشست خبري ؛

نامه خروج آمريکا از عهدنامه مودت را دريافت کرديم

صاحب‌خبر -

 خبرگزاري آريا-خروج قطعي اين کشور از عهدنامه مودت و روابط اقتصادي و حقوق کنسولي بين ايران و آمريکا بيش از يک سال زمان مي‌برد و اين اقدام آمريکا در واکنش به ادامه ناکامي‌هاي اين کشور و شکست در دادگاه لاهه است.
  به گزارش خبرگزاري آريا،بهرام قاسمي در نشست خبري هفتگي خود کسب مقام سومي ورزشکاران ايراني در مسابقات پاراآسيايي جاکارتا را تبريک گفت و در پاسخ به سوالي درباره مشارکت ايران در بازسازي سوريه گفت: ايران با توجه به درخواست دولت سوريه و حضور قبلي خود در مبارزه با تروريسم، در بازسازي اين کشور حضور دارد.
اين ديپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالي درباره آخرين تحولات مناسبات ميان تهران و رياض اظهار داشت: سياست ايران نسبت به همسايگان و کشورهاي پيراموني روشن است و بارها مواضع‌مان را تکرار کرديم. اين سياست مي‌تواند در صورت فراهم شدن زمينه‌هاي لازم شکل عملي به خود بگيرد. همکاري کشورهاي منطقه‌ مي‌تواند در صلح، ثبات، رشد و امنيت مي‌تواند نقش ويژه‌اي ايفا کند.
قاسمي درباره نشست امروز اف‌اي‌تي‌اف و تاثير خروج ايران از ليست سياه بر وضعيت اقتصادي کشور تصريح کرد: قطعا اين مسئله در جهت منافع ايران است و کشورمان با اين کار از مزاياي زيادي برخوردار مي‌شود. در نهايت، با در نظر داشتن قوانين و چارچوب‌هاي داخلي، در اين مسير حرکت خواهيم کرد. سودمندي اين کار، بسيار زياد است.

تلاش وزارت خارجه براي پيگيري وضعيت ديپلمات بازداشت‌شده ايران
وي درباره آخرين وضعيت اسدالله اسدي، ديپلمات بازداشت شده ايران در اروپا و رايزني‌هاي وزارت امور خارجه براي آزادي وي خاطرنشان کرد: در وقوع اين حادثه تلخ و متهم شدن ديپلمات ايران در پي توطئه‌هاي معاندان روابط ايران – اروپا، در مقطعي حساسي که ايران و اروپا در پس خروج امريکا از برجام، به همکاري‌ها و تعاملات جديد و گسترده‌اي ورود کرده‌اند، اقدامات لازم صورت گرفته است.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: در تماس دائم با کشورهاي اروپايي بوده و هستيم و اميدواريم هرچه زودتر با اثبات بي‌گناهي اين ديپلمات کشورمان بازگردد. وزارت امور خارجه از هيچ اقداماتي کوتاهي نکرده است ولي دليلي هم ندارد اقدامات خود را به ريز و روزبه‌روز اعلام کنيم و در زمان لازم، مي‌توانيم توضيحات لازم و مفصل خود را بيان کنيم. هيچ کشوري اقدامات خود را به صورت مفصل و ريز به ريز اعلام نمي‌کند. متاسفانه گروه‌هايي در کشور، با بهانه‌جويي و بهانه‌گيري علاقه‌مند به افشاي اقدامات ايران هستند که کاملا در تضاد با منافع جمهوري اسلامي است.

احتمال برگزاري نشست سطح بالاي کشورهاي باقي‌مانده برجام تا پيش از 13 آبان
قاسمي درخصوص نقش‌آفريني امريکا در سوريه و تلاش براي تشکيل يک شبه‌کشور در شرق فرات ابراز داشت: حضور آمريکا در سوريه بدون موافقت دولت اين کشور، خلاف همه موازين بين‌المللي است. ايالات متحده بايد از هرگونه اقدام و دخالت در سوريه بايد سريعا اجتناب کند و هرگونه اقدامات خود را بايد متوقف کند زيرا با توجه به شناختي که از اقدامات توسعه‌طلبانه آمريکا داريم، اين کشور درجهت بي‌ثباتي و ناامني و کمک به تروريست‌هايي که تا حدي زيادي با شکست روبه‌رو شده‌اند، اقدام مي‌کند.
وي درباره تشکيل کميسيون مشترک برجام بدون حضور آمريکا تا پيش از 13 آبان بيان کرد: مذاکرات و تماس و رايزني‌هاي ايران در سطوح مختلف با اتحاديه اروپا به ويژه در سطح کارشناسي وجود داشته و دارد و ادامه هم خواهد داشت. آخرين تماس ما در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل بود که در سطح وزراي امور خارجه برگزار شد و رايزني‌هاي مفصل و سازنده‌اي بود.
رئيس مرکز ديپلماسي عمومي و رسانه‌اي وزارت امور خارجه اضافه کرد: در صورت نياز مي‌توانيم نشست‌هاي ديگري در سطوح عالي‌تر داشته باشيم. البته گرد هم آمدن تعدادي از وزراي امور خارجه که گرفتاري‌هاي زيادي دارند، چندان آسان نيست ولي در صورت لزوم، اين نشست‌ مي‌تواند برگزار شود.

در ماجراي اخراج يا بازداشت ديپلمات‌ها سکوت و بحث پنهان‌کاري وجود ندارد
خبرنگاري مدعي اخراج يک ديپلمات ايراني در فرانسه شد و گفت چرا دستگاه ديپلماسي در اين ماجرا همانند اخراج ديپلمات‌هاي ايراني در هلند سکوت کرده و قصد پنهان‌کاري دارد که قاسمي يادآور شد: ايران در مقابل هر گونه اقدام ناپسند از جانب ديگر کشورها، چه نسبت به ديپلمات‌ها و چه نسبت به ساير موضوعات، با درايت و فهم شرايط عکس‌العمل لازم و متقابل را داشته و خواهد داشت. چه در مورد هلند و چه در مورد ساير کشورها، اگر اين گونه حوادث رخ دهد، ما اين حق را داريم با توجه به منافع ملي و مصالح کشور، اقدام لازم را به عمل آوريم بنابراين نه بحث سکوت و نه بحث پنهان‌کاري وجود ندارد و نه بي توجهي به اقدامات ديپلماتيک کشورها نسبت ايران.
وي يادآور شد: در زمان لازم، اقدام لازم را به عمل مي‌آوريم. در مورد هلند، گفته‌ايم حق‌مان محفوظ است و در زمان از اين حق استفاده مي‌کنيم. نبايد انتظار داشته باشيد شتاب‌زده دست به اقداماتي بزنيم که سود آن متوجه ديگران باشد و ما متضرر باشيم. اين بحث مربوط به وزارت امور خارجه نيست بلکه بحث جمهوري اسلامي است و کساني که بايد آگاه باشند، از اقدامات ما خبر دارند و در زمان لازم، اطلاع‌رساني‌هاي لازم انجام مي‌شود.

جزئيات ماجراي بسته شدن تعدادي از صرافي‌هاي ايراني در گرجستان
سخنگوي دستگاه ديپلماسي درباره بسته شدن تعدادي از صرافي‌هاي ايراني در گرجستان عنوان کرد: اين موضوع استثنا است. بعد از لغو رواديد ميان تهران و تفليس، تعدادي از ايرانيان براي کسب و کار به آنجا سفر کردند. ما در حال رسيدگي به اين موضوع هستيم ولي برخي از گزارش‌هاي اوليه حاکي از تخلفات اين صرافي‌ها است که اين تخلفات توسط مسئولان ذيربط گرجي در حال رسيدگي است. ما از طريق سفارت ايران در تفليس در حال پيگيري موضوع هستيم و اجازه تضييع حقوق ايرانيان هستيم.

يادداشت کتبي از خروج آمريکا از پيمان مودت دريافت نکرديم

قاسمي در مورد آخرين وضعيت تحريم‌هاي نفتي ايران گفت: آمريکا اصرار داشت و تلاش وافري را به خرج داد و امروز هم اين تلاش‌ها را ادامه مي‌دهد تا اتفاقي که نمي‌تواند تحقق يابد، رخ بدهد که آن، صفر کردن صادرات نفت ايران است که قطعا به اين آرزوي باطل نمي‌رسد. مکانيزم‌ها و راه‌هاي لازم از گذشته طراحي شده بود و هنوز هم اين مکانيزم‌ها ادامه دارد. ما در اين مسير حرکت مي‌کنيم و صادرات ايران در حد مطلوب مي‌تواند ادامه يابد و از طريق وزارت نفت و همچنين وزارت امور خارجه دنبال مي‌شود.
وي ادامه داد: ترامپ نمي‌تواند به نقطه‌اي که هدفگذاري کرده بود، نزديک شود و دسترسي پيدا کند ولي درباره ميزان صادرات و چگونگي و مقاصد صادرات، نبايد صحبت کرد زيرا مورد سوءاستفاده معاندان ايران به ويژه ايالات متحده قرار مي‌گيرد ولي در حدي که ميسر باشد، وزارت نفت مي‌تواند درباره آمارها صحبت بيشتري داشته باشد.
اين ديپلمات عالي‌رتبه کشورمان درباره اينکه آيا خروج امريکا از پيمان مودت به ما کتبا داده شده است و آخرين وضعيت شکايت‌هاي ايران در دادگاه لاهه اظهار داشت: اطلاعات من نشان مي‌دهد يادداشت کتبي از خروج امريکا در پيمان مودت دريافت نکرديم. ما به موفقيت حقوقي با تلاش‌هاي بخش‌هاي حقوقي و سياسي کشور در دادگاه لاهه رسيده‌ايم. خروج امريکا از پيمان مودت در صورتي که اعلام هم بشود، اجرا شدن آن زمانبر است و حداقل به يکسال زمان نيازمند است.
قاسمي با بيان اينکه ايران تمهيداتي در اين باره مدنظر قرار داده‌ايم، تصريح کرد: در حال بررسي مکانيزيم‌هايي هستيم که در صورت ايجاد اجماع در کشور، درباره آنها اطلاع‌رساني خواهيم کرد.

اميدواريم تا هفته‌هاي آينده بتوانيم به خواسته خود در برجام برسيم

وي درباره عدم اجرايي شدن حکم موقت دادگاه لاهه توسط آمريکا و احتمال شکايت ايران در اين باره به سازمان ملل خاطرنشان کرد: اقدامات لازم را انجام خواهيم داد و نهايتا آن را خبري خواهيم کرد. ما فعلا در حال بررسي طي شدن روند کار هستيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به اين سوال که نماينده‌اي مدعي شده است که ايران تصميم خود را براي تداوم حضور يا خروج از برجام گرفته شده است. اين تصميم چيست؟ ابراز داشت: با خروج امريکا از برجام، رايزني‌هاي ايران با طرف مقابل انجام شده و امروز دورنماي مثبتي براي تداوم همکاري‌ها وجود دارد. اميدواريم تا هفته‌هاي آينده بتوانيم به خواسته خود برسيم و تصميم لازم را اتخاذ کنيم. تصميمات بعدي ما منوط به آخرين پيشنهادات نهايي اتحاديه اروپا است که بتواند ضمانت‌هاي لازم را به طرف ايراني ارائه کند.

در حال پايان مذاکرات با افغانستان براي دستيابي به سند جامع همکاري‌ها هستيم
قاسمي درباره انتخابات پارلماني افغانستان بيان کرد: افغانستان کشور بسيار مهمي براي ايران است. علاوه بر مسائل امنيتي و مرزي، همکاري‌هاي اقتصادي، تاريخ کهن روابط و مناسبات مردمي الزاماتي ايجاب مي‌کند تا دو طرف با يکديگر همکاري‌هايي داشته باشند. بحث انتخابات، اتفاق مبارکي در افغانستان است و اميدواريم انتخاباتي سالم و آرام و دلخواه مردم افغانستان در اين کشور برگزار شود و فارغ از نتايج، همکاري‌هاي خود را ادامه مي‌دهيم.
وي به رايزني‌هاي ايران و افغانستان براي دستيابي به سند جامع همکاري‌ها اشاره کرد و يادآور شد: ما در حال پايان مذاکرات و تبادل نظر در پنج کميته ايجاد شده هستيم. بحث‌هاي مقدماتي براي نگارش و تدوين سند جامع همکاري‌ها دو کشور که توسط روساي جمهور امضا شود، صورت گرفته است. اميدواريم اين سند با سرعت بهتر و بيشتري جلو برود.

آمريکا پس از راي ديوان کيفري لاهه با عصبيت بيشتري در مورد مسائل ايران برخورد مي‌کند
رئيس مرکز ديپلماسي عمومي و رسانه‌اي وزارت امور خارجه درباره اتهامات اخير مقامات آمريکايي و تاثير آن بر خروج ايران از اف‌اي‌تي‌اف عنوان کرد: اميدواريم همه نهاد مستقلانه عمل کنند. رفتار آمريکا به‌خصوص در ماه‌هاي اخير و به ويژه پس از جلسه شوراي امنيت به رياست ترامپ و راي ديوان کيفري لاهه، باعث شده ايالات متحده با عصبيت بيشتري با مسائل ايران برخورد کند و تلاش‌هايي را براي جبران شکست‌ها و وضعيتي که منجر به انزواي بيشتر آنها شده است، انجام دهد.
قاسمي افزود: البته اين تلاش‌ها و اقدامات براي ما جديد نيست و با آن آشنا هستيم و نهايتا بازنده اين بازي آمريکا است و علائم آن را در صحنه جهاني شاهد بوده‌ايم.

سفراي ايران در هند و چين مشخص شده‌اند
وي درباره انتخاب سفراي ايران در هند و چين و علت تاخير در معرفي آنها گفت: سفراي ايران در هند و چين مشخص شده‌اند. يکي از آنها خيلي زود و طي چند هفته آينده به محل ماموريت خود عزيمت کند و پروتکل اعزام سفرا طي شود. در مورد کشور ديگر، پروسه کار کمي عقب‌تر است. موضوع اصلا مسئله معطل شدن در دفتر رياست‌جمهوري نيست. اگر چنين تصوري وجود دارد، من آن را به شدت تکذيب مي‌کنم.
اين ديپلمات ارشد کشورمان درباره قتل جمال جاشقچي اظهار داشت: درباره مسائلي که قطعي نيست، اظهارنظر نمي‌کنم. اتفاقاتي در جهان رخ مي‌دهد که بايد صبور بود و ديد اصل ماجرا چيست. بايد ديد اين نوع اخبار و تحولات به چه سمت و سويي را سير مي‌کند.

ديپلمات ايراني قرباني توطئه معاندان روابط ايران و اروپا است
قاسمي درباره همکاري‌هاي ايران با اروپا درباره ديپلمات بازداشت شده ايراني تصريح کرد: ما در تماس کامل اين کشورها هستيم. اعتقاد داريم اين فرد بي‌گناه است و قرباني توطئه معاندان روابط ايران و اروپا است. فکر مي‌کنم کشورهاي اروپايي به زودي به بي‌گناهي اين فرد پي مي‌برنند. تماس‌هاي ما ادامه دارد و از هر تلاشي براي آزادي وي و مکانيزم‌هاي حقوقي دريغ نمي‌کنيم. روابط ما با اروپا بسيار مهم است و هر مسئله‌اي را در جاي خود را مي‌بينيم و يک موضوع دليلي براي عدم همکاري يا قطع گفت‌وگو در ساير مسائل نيست.


پس از ايجاد شرايط لازم نظر نهايي ايران در باره تاسيس دفتر اتحاديه اروپا را اعلام مي‌کنيم

وي در پاسخ به سوالي درباره درخواست سفراي اروپايي براي تاسيس دفتر اتحاديه اروپا در تهران هم خاطرنشان کرد: اين موضوع قبلا از سوي اتحاديه اروپا مطرح شده بود. اين مسئله در دستورکار و بررسي است. اين بررسي‌ها کماکان ادامه خواهد داشت. آنچه در ديدار سفراي اروپايي با اعضاي کميسيون امنيت ملي مطرح شده، حاصل بخشي از رايزني‌ها و گفت‌وگوها است.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي اضافه کرد: ما مجددا هيچ درخواست جديدي دريافت نکرده‌ايم ولي آنچه قبلا مطرح بود، در دستورکار طرف ايراني قرار دارد و پس از بررسي‌‌ها و ايجاد شرايط لازم، نظر نهايي جمهوري اسلامي ايران را اعلام خواهيم کرد.

نگراني ويژه‌اي در مورد اربعين وجود ندارد
قاسمي درباره آخرين اقدامات ايران براي زائران اربعين ابراز داشت:‌ ستاد اربعين از ماه‌ها قبل در اين باره فعال بوده است. وزارت امور خارجه نماينده‌ ويژه‌اي در اين ستاد داشته و از بخش‌هاي فعال اين ستاد محسوب مي‌شود. تماس‌هاي ديپلماتيک توسط بخش کنسولي و نمايندگي‌هاي ايران در بغداد، نجف و کربلا دنبال شده است. تلاش شده تمهيداتي انجام شود. وزارت امور خارجه در تماس کامل با نماينده عراق در تهران است. ارزيابي‌هاي ما نشان مي‌دهد نگراني ويژه‌اي وجود ندارد.
وي درباره انتخاب زلماي خليل‌زاد به عنوان نماينده ويژه رئيس‌جمهور امريکا در امور افغانستان و عدم رايزني وي با ايران و روسيه براي دستيابي به پروسه صلح بيان کرد: هدف امريکا در مناسباتش با افغانستان و ديگر کشورها مشخص است. آمريکا در جهت امنيت و ثبات کشورها گام برنمي‌دارد و حضورش عمدتا موجب تفرق و جنگ‌هاي داخلي است و به بي‌ثباتي‌ها دامن مي‌زند. مسئله افغانستان نمي‌تواند تنها با رايزني با يکي، دو کشور مورد گفت‌وگو قرار گيرد و حل و فصل شود.
اين ديپلمات عالي‌رتبه کشورمان ادامه داد: شرايط افغانستان به خاطر دخالت‌هاي نابجاي ايالات متحده و يکي، دو کشور از وضعيت مطلوب برخوردار نيست. امريکا مي‌داند اگر به دنبال امنيت و ثبات در افغانستان تلاش کند بايد از سياست‌هاي ديگرگونه استفاده کند تا به ثمر بنشيند. اين اقدامات نشان از اهداف ديگر امريکا است و واشنگتن در بحث صلح جدي نيست.

دليل لغو رواديد اخير اقدامات تعداد اندک‌شماري از ايرانيان است که قوانين صربستان را رعايت نکردند
قاسمي درباره لغو رواديد يکجانبه صربستان با ايران يادآور شد: از طريق سفارتخانه‌ها صحبت‌هايي انجام شده است. فردا روز نهايي لغو رواديد است. اين لغو روايد هم از جانب صربستان و هم ايران است. اين مسئله دلايل مختلفي مي‌تواند داشته باشد. طرف صرب مسائلي را مطرح کرده است. براي ما قابل پيش‌بيني بود که اين اقدام در مقطعي رخ مي‌دهد زيرا صربستان کانديداي عضويت در اتحاديه اروپا بوده که پذيرفته شده است.
وي افزود: دليل ديگر، اقدامات تعداد اندک‌شماري از ايرانيان است که قوانين صربستان را رعايت نکرده‌اند. ما گاهي با مشکلاتي در فرودگاه‌هاي صربستان روبه‌رو بوديم. براساس تفاهم طرفين، مقرر شد دولت صربستان در زمان کوتاهي يعني حدود يک هفته تا 10 روز، درخواست‌هاي اتباع ايراني را براي صدور ويزا مورد بررسي قرار دهد.
بهرام قاسمي در پايان اظهار داشت:خروج قطعي اين کشور از عهدنامه مودت و روابط اقتصادي و حقوق کنسولي بين ايران و آمريکا بيش از يک سال زمان مي‌برد و اين اقدام آمريکا در واکنش به ادامه ناکامي‌هاي اين کشور و شکست در دادگاه لاهه است.

نظر شما