شناسهٔ خبر: 28756651 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

قاسمی در نشست خبری:

بر مبنای منافع ملی و قوانین داخلی با «FATF» همکاری می‌کنیم/ برای اثبات بی‌گناهی دیپلمات بازداشت شده، در تماس دائم با اروپایی‌ها هستیم

خبرگزاری میزان- سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خروج ایران از لیست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف» چه کمکی به مبادلات بانکی خواهد کرد کفت: قطعا این موضوع در جهت منافع ایران و سیاست‌های اقتصادی ما خواهد بود و ما با درنظر داشتن قوانین خودمان در این مسیر حرکت می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، بهرام قاسمی در نشست خبری امروز (دوشنبه) خود، در پاسخ به سوالی پیرامون توجیه اقتصادی و سیاسی مشارکت ایران در بازسازی سوریه، گفت: ایران بنا به درخواست دولت سوریه در مبارزه با تروریسم در این کشور حضوری قوی داشت؛ همچنین ایران در امر بازسازی این کشور شرکت خواهد داشت و ما برنامه‌ای برای حضور بخش خصوصی داریم و امیدوارم شرایط برای آغاز کار فراهم شود تا بخش خصوصی ما بتواند در این حوزه در کمک به مردم سوریه نقش ایفا کند.

وی درباره دعوت توئیتری ظریف از عربستان برای همکاری و همچنین احتمال همکاری یکی از رسانه‌های این کشور با تهران اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به همسایگان و کشور‌های پیرامونی روشن است. این سیاست می‌تواند در صورت فراهم شدن زمینه‌های لازم شکل عملی به خود بگیرد که در این صورت در صلح و ثبات منطقه موثر خواهد بود.

بر مبنای منافع ملی و قوانین داخلی با «FATF» همکاری می‌کنیم
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خروج ایران از لیست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف» چه کمکی به مبادلات بانکی خواهد کرد کفت: قطعا این موضوع در جهت منافع ایران و سیاست‌های اقتصادی ما خواهد بود و ما  با درنظر داشتن قوانین خودمان در این مسیر حرکت می‌کنیم.

وی درباره دیپلمات ایرانی بازداشت شده در اروپا بیان داشت: در پی بروز این واقعه تلخ و متهم شدن یکی از دیپلمات‌های کشور براثر توطئه‌های معاندین در مقطع بخصوص حساسی که ایران و اتحادیه اروپا به همکاری‌های جدید ورود کرده‌اند، اقدامات لازم صورت پذیر فته است. ما در تماس دائم با این کشور‌ها بودیم و هستیم تا هرچه زودتر بیگناهی وی اثبات شود. ما از هیچ تلاشی  در این رابطه کوتاهی نکرده ایم ، البته دلیلی ندارد جزئیات اقدامات خود در این رابطه را علنی کنیم.

قاسمی درباره نشست کمیسیون اجرای برجام پیش از ۱۳ آبان بدون حضور آمریکا بیان کرد: رایزنی‌های ما در سطوح مختلف با اتحادیه اروپا وجود دارد. آخرین نشست ما در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سطح وزرا بود. در صورت نیاز تا آن مقطع نشست‌هایی دیگری می‌توانیم داشته باشیم. البته گردهم آمدن وزرا برای تنظیم تاریخ ساده نیست، اما اگر ضرورتی احساس شود انجام می‌شود.

گزارش های اولیه نشان از تخلفات برخی صرافی ها در گرجستان است
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به سوالی در خصوص تعطیلی برخی صرافی‌های ایران در گرجستان و اتهامات مربوط به پولشویی گفت: موضوع گرجستان استثنا است. بعد از لغو روادید میان دو کشور تعدادی از ایرانی‌های برای کسب و کار به گرجستان رفتند. ما در حال بررسی این موضوع هستیم، اما گزارش‌های اولیه نشان از تخلفات برخی از صرافی‌ها است. ما با دولت گرجستان در تماس هستیم و اجازه ضایع شدن بی دلیل حق و حقوق اتباع ایرانی را نخواهیم داد.

وی درباره اقدامات ایران در تحریم‌های نفتی پیش‌رو اظهار داشت: آمریکا تلاش وافری کرد تا به اتفاقی که نمی‌تواند تحقق یابد دست یابد و آن هم صفر کردن صادران نفت ایران است. اما مکانیسم‌های لازم در مذاکرات با بسیاری از کشور‌ها تدارک دیده شده و فکر می‌کنم صادرات ما در حد مطلوب ادامه یابد. این موضوع در وزارت نفت و بخش‌هایی در وزارت خارجه دنبال می‌شود. در مورد میزان صادرات و  چگونگی صادرات و مقاصدش نباید صحبت کرد که مورد سواستفاده دیگران قرار نگیرد.

وی درباره خروج امریکا از عهدنامه مودت و اجرای حکم قرار موقت لاهه گفت: کتبا در مورد خروج امریکا از این عهدنامه یادداشتی دریافت کرده‌ایم. خروج یک سال زمان نیاز دارد و ما اقداماتی در ادامه روند شکایت در حال بررسی داریم تا به نتیجه نهایی برسیم. در شرایط فعلی هم روش و حرکتمان را رسانه‌ای نمی‌کنیم. امیدوارم بتوانیم تا قبل از ۴ نوامبر آن را اعلام کنیم.

قاسمی در مورد همکاری‌های ایران با افغانستان تصریح کرد: افغانستان یک همسایه بسیار مهم ما است. همکاری اقتصادی، مرزی و روابط مردمی ما را به سمتی می‌برد که دو طرف باید همکاری لازم را داشته باشند. بحث انتخابات یک اتفاق مبارکی در این کشور است و امیدواریم انتخابات آرامی برگزار شود و خارج از نتیجه آن، که هرچه باشد مورد پذیرش ایران خواهد بود، ما همکاری خود را با این کشور ادامه می‌دهیم. در پنج کمیته همکاری‌ها میان تهران و کابل تعریف شده است. در پایان راه مذاکرات در این پنج کمیته هستیم و بحث‌های مقدماتی برای نگارش و تدوین سند همکاری‌های شروع شده که باید به امضای روسای جمهور دو کشور برسد.

وی درباره تحرکات آمریکا در گروه ویژه اقدام مالی گفت: رفتار‌های اخیر آمریکا و به ویژه جلسه شورای امنیت و رای دیوان کیفری لاهه باعث شده این کشور با عصبانیت بیشتری با جمهوری اسلامی ایران برخورد کند تا در جبران شکست و انزوای خود کاری انجام دهد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتخاب سفرای ایران در هند و چین بیان کرد: سفرای ما در هند و چین مشخص شده‌اند. یکی از آن‌ها امیدوارم خیلی زود به محل ماموریت خود عزیمت کند و آخرین پروتکل اعزام سفرا طی شود. در مورد کشور دیگر پروسه کار عقب‌تر است. موضوع بحث معطل شدن در دفتر ریاست جمهوری نیست و مشکلی در این خصوص نیست. اگر تصوری هم هست من آن را به شدت تکذیب می‌کنم.

وی درباره اتفاق مربوط به کشته خاشقچی گفت: تا چیزی برای من روشن نباشد در آن‌باره اظهار نظر نمی‌کنم و لذا نظری در این مورد ندارم.

بر مبنای مکانیسم‌های حقوقی در حال رایزنی با اروپا برای آزادی دیپلمات بازداشت شده هستیم
قاسمی درباره همکاری با اروپا برای آزادی دیپلمات ایرانی خاطر نشان کرد: ما قربانی توطئه گروه‌های معاند هستیم و به زودی اروپا متوجه بیگناهی این فرد می‌شود. ما همواره در ارتباط با کشور‌های اروپایی هستیم و از مکانیسم‌های حقوقی استفاده می‌کنیم. روابط ما با اتحادیه اروپا مهم است و هر مساله را در جای خود پیگیری می‌کنیم؛ و یک موضوع دلیل بر عدم گفتگو در دیگر موضوعات نیست.

وی درباره پیشنهاد اتحادیه اروپا برای بازگشایی دفتر در تهران گفت: این موضوع قبلا مطرح شده بود و در دستور کار و بررسی است. آن چیزی که در دیدار تعدادی از نمایندگان اروپا در کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح شده بود حاصل بخشی از این مذاکرات است. احتمالا این موضوع آنجا مطرح شده و لذا ما درخواست رسمی دوباره از اروپا دریافت نکردیم.

قاسمی درباره افزایش واردات سویا  از امریکا در پی صفر شدن خرید این محصول توسط چین اظهار داشت: درباره آمار این واردات باید از مرکز آمار پیگیری کرد.

وی درباره اقدامات وزارت خارجه برای بهبود وضعیت زائران اربعین تصریح کرد: در ستاد اربعین نماینده وزارت خارجه حضور داشته است و مواردی که باید با وزارت خارجه عراق هماهنگ می‌شد از طریق کنسولگری‌ها و سفارت ما در آنجا صورت گرفته است. فکر میکنم همه امور روی روال است و جای نگرانی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تلاش‌های امریکا برای صلح افغانستان گفت: هدف امریکا در مناسباتش در منطقه روشن است و نشان داده است که حضورش مایه تفرق و جنگ‌های داخلی است. قطعا نمی‌تواند مساله افغانستان تنها با یکی دو کشور مورد گفتگو قرار گیرد و حل و فصل شود. شرایط افغانستان به دلیل دخالت‌های امریکا و برخی کشور‌های منطقه مطلوب نیست. امریکا می‌داند برای صلح واقعی باید از سیاست‌های دیگری استفاده کند؛ لذا نشان می‌دهد ایالات متحده دنبال اهداف دیگری در این کشور است.

صدور ویزا صربستان طبق توافق دو جانبه تغییر کرد
وی در خصوص لغو ویزای صربستان گفت: ما در جریان موضوع بودیم. فکر می‌کنم فردا روز نهایی لغو روادید است و از فردا به صورت دو جانبه اجرایی می‌شود. دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که برخی موضوعات را با ما مطرح کردند که برخی از آن‌ها برای ما قابل پیش بینی بود، چون صربستان عضویتش در اتحادیه اروپا پذیرفته شده است و لذا فرصتی برای تطبیق مقررات خود با مقررات اتحادیه اروپا دارند. دلیل دیگر این می‌تواند باشد که اندک شمار ایرانی‌هایی که انجا حضور یافتند قوانین صربستان رعایت نکردند و گاهی با مشکلاتی در فرودگاه‌ها مواجه بودیم. با تفاهمی که با طرفین داشتند مقرر شد دولت صربستان در زمان کوتاهی بین ۷ تا ۱۰ روز درخواست‌های ایرانی‌ها برای ویزا را مورد بررسی قرار دهد. در صورت تطبیق مدارک ویزا صادر می‌شود.

قاسمی درباره ریشه مشکلات اقتصادی داخلی در خارج کشور اظهار داشت: اینکه مشکلات اقتصادی داخلی ما از بیرون هدایت می‌شود یا خیر را نمی‌دانم، اما میدانم خصومت امریکا مانع حرکت می‌شود تا در مسیر رشد قرار نگیریم. این سوال امنیتی است و باید دستگاه‌های امنیتی به آن پاسخ دهند.

مذاکرات سوچی و آستانه به بن بست نرسیده است
وی درباره به بن بست رسیدن توافق سوچی برای خروج تروریست‌ها از ادلب گفت: ما در روند آستانه به موفقیت‌هایی دست یافتیم البته فراز و نشیب‌هایی وجود داشته است. طبیعت این نوع همکاری‌ها و مسائل پیچیده با موانعی مواجه می‌شویم و با گفتگو‌ها راهکار‌هایی برای عبور از مشکلات است؛ لذا نه سوچی و نه روند آستانه دچار مشکل نیست و هر اتفاقی ممکن است رخ دهد و با یک معیار نمی‌توان همه موضوع را پیش بینی کرد.

مکانیسم‌های مالی با ۴+۱ به زودی اعلام می‌شود
قاسمی درباره کانال مالی اروپا که قرار بود قبل ۱۳ آبان اعلام شود خاطر نشان کرد: آنچه خواست ما بود مطالبه از ۴+۱ بود. ما با روسیه و چین خارج از این گروه مراودات خاص داشتیم که می‌تواند هکاری‌های ما را در بخش‌هایی مضاعف کند. اما امیدواریم تا آن مقطع سازوکاری که مدنظر داریم دریافت کنیم. با توجه به روندی که در پیش داریم بتوانیم این مکانیسم‌ها را در حدی که میسر است اعلام کنیم.

وی درباره بازداشت دانشجوی ایرانی در استرالیا به جرم انتقال تجهیزات هسته‌ای بیان داشت: این موضوع پیگیری شده است و متاسفانه با بداخلاقی‌های امریکا مواجه هستیم که با اتهامات واهی باعث دستگیری افرادی می‌شود که گناهی ندارند و خواهان استردادشان می‌شود. امیدواریم بتوانیم این انسان بیگناه را از این کشور خلاص کنیم.

قاسمی درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه کمک امریکا به بازسازی سوریه منوط به خروج نیرو‌های ایران از این کشور است، تصریح کرد: ایران به درخواست دولت سوریه در مبارزه با تروریسم و معارضین کمک‌های شایانی انجام داد. امریکا حق اظهار نظر در مورد سوریه را ندارد و حضورش در این کشور غیرقانونی است؛ لذا نمی‌تواند در مورد آینده این کشور صحبت کند. از طرفی این نشان می‌دهد کمک‌های انسانی یک اهرم سیاسی در اختیار دولت ایالات متحده است و برایش نه انسان‌ها مهم هستند و نه سرنوشتشان. ایران تا زمانی که دولت سوریه بخواهد در آنجا می‌ماند. آمریکا با هرکسی که با تروریسم مبارزه می‌کند مخالف است و مایل است سوریه به دورانی برگردد که تروریست‌ها رشد و نمو داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما