شناسهٔ خبر: 28753875 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

۱۴ میلیون دانش آموز در طرح خودمراقبتی

سخنگوی وزارت بهداشت از امضای تفاهم نامه همکاری با وزارت آموزش و پرورش برای اجرای طرح خود مراقبتی سلامت ۱۴ میلیون دانش آموز کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری گفت: براساس این طرح به دانش آموزان برای مراقبت از خود و حتی خانواده هایشان آموزش‌های لازم داده خواهد شد و در این طرح وزارت آموزش و پرورش و صدا و سیما نیز با وزارت بهداشت همکاری می‌کنند.

وی افزود: بزرگترین زیست بوم سلامت دیجیتال کشور نیز به منظور کمک به سلامت روان دانش آموزان در فضای مجازی به عنوان بخش خصوصی با طرح خودمراقبتی همکاری خواهد کرد.

حریرچی درباره حادثه مدرسه دخترانه تاکستان نیز گفت: سرنگ در کار نبوده و لانست تشخیص دیابت بوده است.

وی از مسؤولان مدارس خواست تا خدمات سلامت را تنها با نامه‌های رسمی و کارت شناسایی بپذیرند.

حریرچی افزود: هر نوع ارایه خدمت سلامت در مدارس براساس تفاهم نامه‌های رسمی با وزارت آموزش و پرورش است که دارای نامه رسمی است.

حریرچی با بیان اینکه با این موضوع در سطح شهرستان برخورد قضایی شده است، گفت: خوشبختانه این دانش آموزان پس از سال ۷۱ متولد شده و همگی واکسن هپاتیت دریافت کرده بودند، اما آزمایش سریع اچ آی وی از آنان گرفته شده است هر چند آزمایش‌های دیگری نیز از آنان صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه انتشار این خبر از نظر هوشیار کردن مسؤولان مراکز آموزشی مفید بود، افزود: انعکاس بیش از اندازه این گونه مطالب موجب نگرانی بیهوده در جامعه می‌شود و برخورد‌های قوه قضایی و همچنین برخورد‌های اداری آموزش و پرورش در آن شهرستان کافی است.

حریرچی گفت: از نظر سازمان جهانی بهداشت حتی خبر‌های مثبت و پیام‌های آموزشی در حوزه سلامت نیز نباید به صورت مستمر منتشر شوند، زیرا مخاطب برای پذیرش پیام‌ها ظرفیت معینی دارد و اگر تعداد خبر‌ها بیش از اندازه باشد مخاطب براساس نظر خود نه براساس اولویت مطالب آن‌ها را تفکیک می‌کند و نسبت به آن‌ها بی تفاوت می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال اگر بیماری x در هر ۱۰۰ هزار نفر یک نفر را مبتلا کند نباید موجب نگرانی دیگر افراد جامعه شد، زیرا اگر یک بیماری از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نوزاد کشور در سال گذشته ۲۰ نوزاد را مبتلا کرده باشد نگرانی مادران باردار و شیرده ضرری بیش از آن بیماری به همراه خواهد داشت.

حریرچی گفت: از سال‌های گذشته با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت طرح سنجش سلامت دانش آموزان آماده ورود به دبستان در کشور اجرا می‌شد.

وی افزود: براساس تفاهم نامه دیگری با وزارت آموزش و پرورش مقرر شد دانش آموزان سال ششم دبستان بدون هیچ گونه دندان ناسالم به مدارس متوسطه اول بروند.

حریرچی گفت: برخی از افراد سودجو در مناطق جنوبی و یا شمالی و مرفه تهران به منظور بازاریابی و درآمد اقتصادی به مدارس مراجعه می‌کنند که وزارت بهداشت هیچ گونه مسؤولیتی در قبال این مراجعات غیررسمی را نمی‌پذیرد و در صورت مشاهده با مراکز مجری این گونه طرح‌ها که با مجوز و یا بدون مجوز باشند برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

نظر شما