شناسهٔ خبر: 28753229 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در انتقاد از تحرکات آمریکا در دریای چین جنوبی؛

سفیر چین در آمریکا: کشتی‌های جنگی ما در ساحل کالیفرنیا نیستند

سفیر چین در آمریکا ضمن انتقاد از حضور کشتی‌های آمریکایی در نزدیکی جزایر مورد مناقشه دریای چین جنوبی گفت: « این‌طور نیست که ناوهای جنگی چین وارد ساحل کالیفرنیا یا خلیج مکزیک شده باشند».

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سفیر چین در آمریکا در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» درباره روابط پکن- واشنگتن، تنش‌های تجاری دو کشور و تقابل اخیر دو کشتی چینی و آمریکایی در نزدیکی جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی اظهارنظر کرد.

«کای تیان کای» در بخشی از این مصاحبه تصریح کرد، درک اینکه در حال حاضر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به حرف کدام یک از مشاوران خود گوش می‌دهد، مشکل است.

دیپلمات چینی اظهارات و ادعاهای مقام‌های آمریکایی درباره ماهیت «تهاجمی» اقدام اخیر کشتی چینی در نزدیکی صخره‌های مرجانی واقع در نزدیکی جزایری که چین مدعی مالکیت بر آن‌ها است را رد کرد.

به گفته او، کشتی چینی در قلمرو سرزمینی این کشور در حال عملیات تدافعی بوده و اسم مکانی که در آن بین با کشتی آمریکایی تقابل شده هم نشان می‌دهد که کدام طرف به اقدام تهاجمی دست زده بود.

سفیر چین در آمریکا به فاکس نیوز گفت: «شما درست گفتید که جایی که این اتفاق افتاد، دریای چین جنوبی بود در نتیجه آنجا دروازه چین است. اینطور نیست که ناوهای جنگی چین وارد ساحل کالیفرنیا یا خلیج مکزیک شده باشند. این منطقه خیلی نزدیک به جزایر چین و ساحل چین است. خوب به نظر شما چه کسی مهاجم است و چه کسی مدافع؟ کاملا مشخص است».

اوایل مهرماه بود که حضور ناوشکن آمریکایی در دوازده مایلی صخره‌های مرجانی در نزدیکی جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی با واکنش کشتی چینی مواجه شد. وزارت دفاع چین در آن موقع اعلام کرد که یک کشتی نیروی دریایی این کشور برای هشدار به ناوشکن آمریکایی به محل اعزام شده بود چرا که چین حاکمیت غیرقابل انکار بر جزایر چین جنوبی و آب‌های اطراف آن دارد.

این وزارتخانه همچنین گفته بود: «طرف آمریکایی مدام بدون اجازه کشتی‌های جنگی به دریاهای نزدیک جزایر دریای چین جنوبی اعزام می‌کند که به طور جدی حاکمیت و امنیت چین را تهدید می‌کند و به طور جدی روابط نظامی چین و آمریکا را نابود می‌کند».

آمریکایی‌ها نزدیک شدن کشتی جنگی چینی به ناوشکن آمریکایی برای دور کردن آن از جزایر مورد مناقشه را اقدامی «غیرایمن و غیرحرفه‌ای» نامیدند. طبق ادعای واشنگتن، بعد از نزدیک شدن کشتی چینی ناوشکن آمریکایی با مهارت عمل کرد تا از برخورد میان دو شناگر جلوگیری کند. 

کای تیان کای در این مصاحبه درباره مواضع «دونالد ترامپ» و اینکه او به حرف کدام یک از مشاورانش گوش می‌دهد، هم صحبت کرد.

او گفت: «صادقانه بگویم، من با سفرای دیگر کشورها در واشنگتن دی سی صحبت کرده‌ام و آنها هم با این مشکل دارند. آنها نمی‌دانند که چه کسی تصمیم‌گیر نهایی (در دولت آمریکا) است البته فرض این است که رئیس‌جمهور تصمیم نهایی را می‌گیرد اما چه کسانی در حال ایفای چه نقش‌هایی هستند؟ بعضی وقت‌ها این موضوع می‌تواند خیلی گیج‌کننده باشد».

سفیر چین در آمریکا همچنین در این مصاحبه ضمن تایید تنش‌ها در روابط دو کشور ناشی از ادعاهای واشنگتن علیه پکن درباره دخالت چین در انتخابات و همچنین تنش‌های تجاری از احتمال دیدار روسای جمهور دو کشور در ماه نوامبر خبر داد.

او گفت: «بین روسای جمهور یک فهم خوب متقابل و رابطه کاری خوبی وجود دارد. من امیدوارم و مطمئنم که این رابطه ادامه خواهد یافت».

انتهای پیام/

نظر شما