شناسهٔ خبر: 28664414 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

گزارش و تحليل رسانه هاي جهان؛ پشت پرده ترور خاشقچي

صاحب‌خبر -
گزارش و تحليل رسانه هاي جهان؛ پشت پرده ترور خاشقچي
خبرگزاري آريا- ناپديد شدن و احتمال ترور جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار منتقد سعودي، سوژه داغ گزارش ها و تحليل هاي رسانه هاي جهان است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، روزنامه واشنگتن پست مدعي شد مقامات اطلاعاتي آمريکا تماس‌هاي دو مسئول عربستان سعودي را درباره جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار منتقد رياض شنود کردند.
روزنامه واشنگتن پست آمريکا با استناد به منابع وابسته به سرويس اطلاعاتي اين کشور گزارش داد که مقامات اطلاعاتي آمريکا تماس‌هاي دو مسؤول عربستان سعوديدرباره طرح بازداشت جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار منتقد اهل اين کشور را پيش از ناپديد شدن وي شنود کرده بودند.
در اين گزارش آمده است که مقامات سعودي در اين گفتگوي تلفني استرداد خاشقجي با راه فريب به عربستان سعودي و بازداشت وي را طراحي کرده‌اند.
در گزارش همچنين آمده است که از تماس‌هاي دو مسئول سعودي معلوم نشد که طرح رياض بازداشت جمال خاشقجي بوده يا قتل وي.
الجزيره گزارش داد روزنامه واشنگتن پست که خاشقجي براي آن مقاله مي نوشت، اعلام کرد دستگاه اطلاعاتي آمريکا در حال برقراري تماس با مقامات عربستان سعودي و بررسي روند دستگيري او بود.
خبرنگار الجزيره انگليسي از واشنگتن دي سي گزارش داد: مهمترين روزنامه آمريکا در مقاله اي به پرونده جمال خاشقجي پرداخت. اين روزنامه نوشت منابع به آنها گفته اند جامعه اطلاعاتي بر اين باور است که ناپديد شدن خاشقجي به دستور مقامات دولت سعودي صورت گرفته است . در اين گزارش همچنين آمده است اين منابع اعلام کردند خاشقجي دو ساعت پس از ورود به کنسولگري عربستان کشته شد و سپس جسدش قطعه قطعه شد و از سوي عوامل به مکاني ديگر منتقل شد.
روزنامه واشنگتن پست هم اعلام کرد يک منبع به اين روزنامه گفته است که دستگاه اطلاعاتي آمريکا با دستگاه اطلاعاتي عربستان سعودي ارتباط برقرار کرد و آنها در حال گفتگو در ارتباط با بازگرداندن خاشقجي به عربستان سعودي بودند تا در واقع او را دستگير کنند و تحت بازجويي قرار دهند. بسياري مي گويند خاشقجي قبل از رود به کنسولگري عربستان سعودي از اين گزارش ها مطلع بوده است. اين ها دو روزنامه مهم در آمريکا هستند. الجزيره نمي تواند به طور مستقل اين گزارش ها را تأييد کند. اما اين گزارش ها مطمئنا فشارها را بر رئيس جمهور دونالد ترامپ افزايش مي دهد تا در اين باره چيزي بگويد يا کاري انجام دهد زيرا او يکي از روزنامه نگاران برجسته در آمريکا محسوب مي شد و براي روزنامه هاي مهم مقاله مي نوشت. همچنين با فاش شدن هر گونه جزييات جديد رسانه هاي آمريکا در ارتباط با اين پرونده ابراز خشم مي کنند حتي شبکه فاکس نيوز که رئيس جمهور ترامپ بيننده آن است.

بيانيه مدير و ناشر واشنگتن پست؛ مي خواهيم واقعيت را بدانيم
فرد جي ريان مدير و ناشر واشنگتن پست خواستار افشاي حقيقت درباره ناپديد شدن جمال خاشقجي روزنامه نگار منتقد سعودي شد و گفت تاکنون پاسخ هاي قانع کننده اي از دولتهاي عربستان و ترکيه دريافت نکرده ايم.
"فرد رايان" مدير ارشد و ناشر روزنامه واشنگتن پست در صفحه رسمي توئيتر خود با انتشار بيانيه‌ اي به ناپديد شدن خاشقجي واکنش نشان داد و نوشت: 7 روز از زمان ورود جمال خاشقجي ستون نويس ارزشي واشنگتن پست به کنسولگري عربستان سعودي در استانبول گذشته است. آن لحظه فيلمبرداري شده و در آن فيلم تصوير جمال نشان داده شده است. ما بارها از دولت هاي عربستان سعودي و ترکيه خواستار اطلاعات بيشتري درباره جمال و سرنوشت وي شده ‌ايم اما تاکنون هيچ پاسخ راضي کننده‌ اي دريافت نکرده‌ ايم.
وي در ادامه بيانيه خود نوشت: درعوض، گزارش‌ ها درباره سرنوشت جمال نشان مي دهد که او قرباني يک قتل مورد حمايت دولت شده است. به خاطر خانواده جمال بار ديگر ما خواستار پاسخ هايي درباره جمال و محل نگهداري وي هستيم. سکوت، انکار و تاخير قابل قبول نيست.
ناشر واشنگتن پست در پايان بيانيه خود تاکيد کرد: ما مي خواهيم واقعيت را بدانيم.

دستور ترور را چه کسي صادر کرد؟
روزنامه نيويورک تايمز به نقل از يک مقام بلندپايه ترکيه نوشت: جمال خاشقجي روزنامه نگار منتقد عربستان سعودي به دستور بلندپايه ترين مقامات سعودي در کنسولگري کشورش در استانبول کشته شده است.
روزنامه آمريکايي نيويورک تايمز نوشت: جسد جمال خاشقجي روزنامه نگار مشهور عربستاني پس از کشته شدن در داخل کنسولگري، با اره قطعه قطعه شده است.
نيويورک تايمز به نقل از يک مقام بلندپايه ترکيه اي تاکيد کرد سازمان هاي امنيتي اين کشور به اين نتيجه رسيده اند که جمال خاشقجي در داخل کنسولگري عربستان در استانبول بر اساس دستور بالاترين سطح در خاندان حاکم سعودي ترور شده است.
نيويورک تايمز به نقل از اين مقام بلندپايه ترکيه اي افزود: جسد خاشقجي در ساختمان کنسولگري عربستان با استفاده از اره اي که گروهي آن را از عربستان با اين هدف به همراه آورده بودند، قطعه قطعه شده است.
وي خاطر نشان کرد: پانزده تبعه عربستان از جمله يک کارشناس کالبدشکافي روز سه شنبه گذشته در همان روز ناپديد شدن خاشقجي، با دو فروند هواپيماي اختصاصي وارد استانبول شدند و همين افراد عامل ترور خاشقجي هستند.
نيويورک تايمز نوشت: افشاي اين مسئله که قتل خاشقچي به دستور مقامات بلندپايه خاندان حاکم سعودي صورت گرفته است، فشارها بر رياض و آنکارا را تشديد خواهد کرد و هر دو کشور را به سوي تلاش براي يافتن راه حلي سوق خواهد داد تا آبروي دو طرف حفظ شود و به همين علت ممکن است طرف ثالث به عنوان مسئول اين ترور معرفي شود. ترکيه و عربستان ممکن است توافق کنند که اعلام شود ناپديد شدن خاشقجي از سوي عناصر امنيتي عربستان صورت گرفته است که خارج از چارچوب قانوني عمل کرده اند، يا اينکه اعلام شود خاشقجي در زمان بازجويي به اشتباه کشته شده است.
فعالان شبکه هاي اجتماعي با تطبيق اسامي اين افراد با تصاوير آنها در صفحات شخصي شان در توئيتر نشان دادند يکي از اين افراد از جمله اعضاي نيروهاي ويژه عربستان است و يکي از آنها هم در زمينه کالبدشکافي و پزشکي قانوني فعاليت مي کند.
 
خاشقجي در داخل کنسولگري عربستان کشته شده است
رئيس کميته روابط خارجي سناي آمريکا تاکيد کرد همه چيز نشان مي دهد جمال خاشقجي روزنامه نگار مشهور عربستاني هفته گذشته در داخل کنسولگري کشورش در استانبول ترکيه کشته شده است.
سناتور باب کورکر در مصاحبه با روزنامه ديلي بيست گفت: با اطلاع يافتن از گزارش هاي سري اطلاعاتي از داخل کاپيتال به اين نتيجه رسيدم که همه چيز نشان مي دهد جمال خاشقچي در داخل کنسولگري عربستان در استانبول کشته شده است.
کورکر افزود: سعوديها بايد توضيحاتي در اين باره بدهند. ناپديد شدن خاشقچي پس از ورود به کنسولگري کشورش در استانبول به دغدغه نمايندگان کنگره، مقامات آمريکايي و روزنامه واشنگتن پست که خاشقچي در آن کار مي کرد، تبديل شده است و همه اين طرفها به دنبال پاسخ هايي در اين باره هستند.
وي خاطر نشان کرد: سفير عربستان در واشنگتن به من گفت سامانه دوربين هاي امنيتي در کنسولگري در استانبول، کار مي کند اما تصاوير را ثبت نمي کند. در طول عمر خودم نشنيده ام که چنين سامانه اي از دوربين هاي امنيتي وجود داشته باشد. براي من دشوار است که چنين چيزي را باور کنم. اگر سخنان سفير عربستان درباره ضبط نشدن تصاوير درست باشد، اين احساس را نزد من ايجاد مي کند که آنها در کنسولگري براي يک اقدام زشت، برنامه ريزي کرده بودند.
کورکر هشدار داد واکنش کنگره به قتل خاشقچي، ملموس خواهد بود و از نظر سنا روابط با عربستان در پايين ترين سطح قرار دارد و در طول عمر من سطح اين روابط تا اين اندازه پايين نبوده است.
 
سندرز : آمريکا بايد عربستان سعودي را محکوم کند
به گزارش شبکه تلويزيوني الميادين، سناتور برني سندرز تأکيد کرد اگر مشخص شود که نظام سعودي جمال خاشقجي را به قتل رسانده است، آمريکا بايد به طور جدي نظام سعودي را محکوم کند.
سندرز افزود: اگر درست باشد که نظام سعودي يک روزنامه نگار منتقد را در داخل کنسولگري اش به قتل رسانده است، بايد بازخواست و محکوميت کامل از سوي آمريکا صورت گيرد.
وي خاطر نشان کرد: اما روشن است که محمد بن سلمان وليعهد سعودي به لطف حمايت مطلق دولت ترامپ، احساس قدرت مي کند. علاوه بر اين، دشوار بود که تصور کنيم کشوري مانند عربستان مناقشه اي را با کانادا به علت انتقاد نسبتا متوسط از وضع حقوق بشر در اين کشور آغاز کند؛ جز اينکه محمد بن سلمان که روابط نزديک با جارد کوشنر داماد رئيس جمهور دارد، مي دانست که آمريکا سکوت خواهد کرد. سه سال پيش چه کسي تصور مي کرد آمريکا حاضر نخواهد شد در مسئله حقوق بشر بين کانادا که همسايه دموکراتيک و دومين شريک تجاري ماست، با عربستان دخالت کند، اما چنين چيزي اکنون رخ داد.
 
خاشقچي دو دهه پيش افسر اطلاعات عربستان بود
گزارش روزنامه هاي آمريکا در حالي منتشر مي شود که يک پايگاه لبناني، گزارشي متفاوت پيرامون ترور خاشقچي منتشر کرده است.
يک پايگاه خبري لبناني نوشت، جمال خاشقچي، روزنامه‌نگار سعودي که از پس از ورود به کنسولگري عربستان در ترکيه ناپديد شده، دو دهه پيش، افسر اطلاعات عربستان بوده است.
پايگاه خبري «العهد» در يادداشتي با عنوان «خاشقچي از افسر دستگاه اطلاعات عربستان تا مقتول به دست همين دستگاه» به نقل از يک شخصيت معارض سعودي در لندن قصه ديدار اين فرد و جمال خاشقچي را روايت مي‌کند.
العهد نوشت، اين شخصيت معارض مي‌گويد در اوايل دوره پادشاهي ملک عبدالله،  پادشاه تصميم به گفت‌وگو با معارضان شيعي خارج نشين گرفت و اين موضوع را به سه عربستاني يعني «عثمان العميري»، ناشر سايت ايلاف، «جمال خاشقچي» روزنامه‌نگار و يک روزنامه نگار سعودي لبناني با اصالت ترکماني واگذار کرد.
اين شخصيت معارض، از ذکر نام نفر سوم به دلايل امنيتي خودداري کرد.
به گفته اين منبع سعودي، اين سه نفر با برخي از چهره‌هاي شيعي سعودي معارض  به مدت چهار ماه مذاکره کردند و به يک توافق نهايي بين دو طرف دست يافتند که پس از آن اين سه نفر گفتند  با افسراني در سرويس اطلاعاتي عربستان ديدار خواهيد کرد تا ضمن تاييد توافق به شخصيت‌هاي ذيربط پاسپورت سفر به عربستان داده شده و از سوي ملک عبدالله براي بازگشت به عربستان دعوت ويژه شوند تا حفظ جانشان هم در صورت بازگشت به کشورشان تضمين شود.
علاوه بر اين،  قرار شد اسناد مالکيت خانه‌ها و املاک اين معارضان که به دليل مخالفت با نظام و اقامتشان در خارج به مصادره دولت در آمده بود، به آنها بازمي‌گشت.
اين شخصيت معارض سعودي گفت، در روز ملاقات با افسران اطلاعاتي عربستان عثمان العميري، جمال خاشقچي و سومين مرد ترکماني حاضر شدند و کسي ديگر هم با آنها نبود از آنها پرسيديم «پس افسران اطلاعات عربستان که وعده داده بوديد با ما ديدار مي‌کنند کجا هستند مي‌بينيم شما تنها آمده ايد»، آن سه نفر جواب دادند «ما افسران اطلاعات عربستان هستيم و طبق توافق قبلي به اينجا آمديم».
اين شخصيت معارض سعودي ضمن تشريح نقش ترکمان‌ها در عربستان گفت: خاندان حاکم آل سعود کليدهاي امپراطوري رسانه‌اي خود و پست‌هاي حساس و مراکز مهم در سرويس اطلاعات عربستان را در اختيار آنها قرار داده بود. اکثر بازجوهاي سرويس اطلاعات عربستان از ترکمان ها هستند؛ همچنين جاسوس‌هايش در خارج هم از سفيدپوست‌ها و بيشترشان از ترک‌هاي عربستاني هستند.
العهد آورده است: بعد از گذشت تقريبا دو دهه از اين حادثه، جمال خاشقچي معارض سعودي و افسر سابق اطلاعات عربستان ، به کنسولگري کشور خود در آنکارا وارد شده و از آن خارج نشد.
«سازمان اطلاعات ترکيه خبر قتل جمال خاشجي در داخل محوطه کنسولگري عربستان را به خبرگزاري رويترز داده و گفته که احتمالا جسد او از طريق يک ماشين ديپلماتيک عربستان سعودي که به دليل مصونيت ديپلماتيک که سفارتخانه‌ها و کنسولگري‌ها از آن برخوردار است، مورد بازرسي قرار نمي‌گيرد، به خارج از ساختمان کنسولگري منتقل شده است».
بر اساس اخبار درز کرده از سرويس اطلاعات عربستان که مورد تاييد مشاور رئيس جمهور ترکيه نيز بوده است خاشقچي همان گونه که دوربين‌هاي کنترل اطراف کنسولگري نشان مي‌دهد وارد ساختمان کنسولگري شده اما با گذشت چند روز از ورود وي هنوز دوربين‌ها خروج او را ثبت نکردند.
در اين يادداشت آمده است: به نظر مي‌رسد قضيه ناپديد شدن جمال خاشقچي مثل يک گلوله برفي، بزرگ و بزرگ‌تر شده تا به اشتباه بزرگ محمد بن سلمان مبدل شود که دنيا هم نمي‌تواند آن را هضم کرده و در خصوص آن سکوت کند بخصوص که گزارش‌هايي از شکنجه و قتل وي هم منتشر شده است.
«يکي از مهم ترين اظهار نظري که اين روزها بيان شده از زبان "ليندسي گراهام"، سناتور جمهوري خواه سناي آمريکا بوده که گفت ثابت شدن ترور خاشقچي رابطه با رياض را نابود خواهد کرد».
العهد در پايان آورده است: بنابراين آيا محمد بن سلمان بهاي جرم خود را خواهد داد؟ هفته‌هاي آتي اين قضيه را روشن مي‌کند و در پايان اين مقاله بار ديگر خطاب به سعد الحريري مي‌گوييم خدا را سپاس، آقاي نخست وزير که سالم هستي.

نظر شما