شناسهٔ خبر: 66386938 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

هیل: روابط چین و آمریکا به دلیل حمایت پکن از مسکو رو به زوال است

اقتصادنیوز: تارنمای «هیل» مدعی شد: «پیشرفت‌های اخیر در روابط ایالات متحده و چین، اکنون به دلیل حمایت پکن از روسیه در جنگ اوکراین در حال تضعیف شدن است.»

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، این تارنمای آمریکایی بدون اشاره به میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی که تاکنون ایالات متحده به اوکراین ارائه کرده است، مدعی شد: «با وجود ارتباطات جدید میان واشنگتن و پکن که از اواخر سال گذشته میلادی [از سوی این دو کشور] حمایت شده است، ایالات متحده از نقش فزاینده چین در جنگ روسیه و اوکراین به ویژه حمایت تجاری این کشور از تولیدات نظامی مسکو خشمگین است.»

خبر مرتبط
درخواست آمریکا از چین درباره ایران و کره شمالی

اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به پکن از دولت چین خواست که از نفوذ خود برای کنترل نقش ادعایی ایران در تشدید بحران فعلی منطقه تغییر رفتار "خطرناک" پیونگ‌یانگ استفاده کند.

هیل در ادامه ادعا کرد: «دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا اکنون به دنبال استفاده از تحریم‌های جدید به عنوان اهرم فشار دیپلماتیک است تا مانع چین برای ارائه پهپاد و فناوری موشکی، تصاویر ماهواره‌ای و ماشین‌آلات به روسیه شود.»

این گزارش می‌افزاید: انتظار می‌رفت آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در سفر دیپلماتیک سه روزه اخیر خود به پکن، این پیام قاطع که «روابط خود را با کرملین قطع کنید یا برای متحمل شدن عواقب آن آماده باشید» را به کشور چین بدهد.

خبر مرتبط
رایزنی وزرای خارجه چین و آمریکا/ واشنگتن مانع توسعه پکن می‌شود

اقتصادنیوز: «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین امروز (جمعه) در جریان گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود «آنتونی بلینکن» که با هدف حل و فصل اختلافات تجاری و سیاسی میان دو قدرت به پکن سفر کرده است، اظهار داشت: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود.

جاناتان وارد (Jonathan Ward) عضو ارشد اندیشکده «موسسه هادسن» مستقر در واشنگتن دی‌سی گفت: «با توجه به حمایت گسترده حزب کمونیست چین (CCP) از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه قبل و بعد از حمله به اوکراین، از جمله کمک مستقیم آنها به بازسازی پایگاه صنعتی نظامی روسیه، باید از کانال‌های دیپلماتیک ایالات متحده برای اعمال فشار بر پکن که بسیار مورد نیاز است، استفاده شود.»

سفر بلینکن به پکن پس از دیدار بایدن و شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در ماه نوامبر (آبان/آذر) در کالیفرنیا انجام شد، جایی که هر 2 متعهد شدند به طور منظم‌تری بین یکدیگر و مقامات ارشد خود ارتباط برقرار کنند. روسای این 2 کشور در اوایل ماه جاری [میلادی] نیز به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.

یک مقام ارشد دفاعی که در این گزارش نام او عنوان نشده است، گفت: هدف این تماس برای اطمینان حاصل کردن از این بود که رقابت با چین «به درگیری منحرف نشود».

تارنمای هیل در ادامه نوشت: با این حال دولت بایدن اوایل ماه جاری میلادی انتقاد از صادرات تجهیزات نظامی چین به روسیه را آغاز کرد و به وضوح نشان داد که کمک به جنگ روسیه در اوکراین، «خط قرمز» ایالات متحده است.

کورت کمپبل معاون وزیر خارجه آمریکا اوایل آوریل (فروردین) گفت: به طور مستقیم به چین اعلام کرده‌ایم که اگر این روند ادامه پیدا کند، بر روابط واشنگتن و پکن تاثیر خواهد گذاشت.

جولیان اسمیت سفیر ایالات متحده در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در گفت‌وگو با نشریه پولیتیکو ادعا کرد: در حالی که هنوز شواهدی مبنی بر ارائه تسلیحات چین به روسیه وجود ندارد، اما حمایت پکن از مسکو شامل تجهیزات غیرکشنده مانند فناوری هواپیماهای بدون سرنشین و منابعی از جمله مواد باروت، ماشین‌آلات، ریزالکترونیک‌ها و نیتروسلولز است که می تواند به عنوان پیشران استفاده شود.

طبق این گزارش، مقامات آمریکایی همچنین درباره تحریم‌های شدید علیه شرکت‌های چینی در صورت ادامه ارائه «تدارکات غیرکشنده» به روسیه هشدار داده‌اند.

نظر شما