شناسهٔ خبر: 28628370 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خواهان تسلط بر شورای ملی فلسطین نیستیم

موسی ابو مرزوق گفت حماس آماده گفتگو و همکاری با همه گروهها و احزاب سیاسی و اقشار مختلف مردم فلسطین برای رسیدن به توافق درباره همه مسایل مورد اختلاف است

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما موسی ابو مرزوق از رهبران جنبش حماس در گفتگوی اختصاصی با روزنامه القدس گفت: حماس آماده گفتگو و همکاری با همه گروهها و احزاب سیاسی و اقشار مختلف مردم فلسطین برای رسیدن به توافق درباره همه مسایل مورد اختلاف است به گونه ای که در آن اتحاد و وحدت ملی، مشارکت و یکپارچگی نظام سیاسی تضمین و یک زندگی خوب و باکرامت برای همه مردم فلسطین فراهم شود.


محمود عباس در نوار غزه:
ابو مرزوق در گفتگو با روزنامه القدس اعلام کرد محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اگر بخواهد، می تواند همه مشکلات و مسایل مورد اختلاف داخلی را به آسانی و ظرف چند روز پایان دهد. عباس می تواند هر زمان که بخواهد به نوارغزه برود و تمام موارد اختلافی فعلی را پایان دهد . او می تواند تحریم ها را لغو و اعلام آشتی کند و می تواند در میان فلسطینی ها در نوار غزه به جای دشمنی، تهدید و قطع روابط، عشق و محبت پخش کند، در آن صورت در می یابد که مردم همه اتفاقات گذشته را به شکل مثبت از یاد برده اند.
همچنین می گویم: «محمود عباس به سادگی می تواند همه اختلاف ها را پایان دهد و مردم او را همراهی خواهند کرد، لازم نیست عباس بر مسایلی که رسیدن به آن غیر ممکن است و یا اهدافی که رسیدن به آنها امکان پذیر نیست، اصرار کند، او می تواند تمام این کارها را انجام دهد و اوضاع فلسطین را به گونه ای سازمان دهی و اداره کند که مورد قبول و رضایت همه فلسطینی ها باشد، و جایز و صحیح نیست در حالی که تحت اشغال هستیم، با هم اختلاف داشته باشیم. آشتی و مصالحه با تهدید، محاصره و تحریم محقق نمی شود .


گفتگو های حماس در مصر:‌
این مقام ارشد جنبش حماس، دیدارهای هیئت این جنبش با عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات عمومی مصر و معاونش را شفاف و مفید توصیف کرد و آن را از بهترین دیدارهایی دانست که میان جنبش حماس با مسئولان سازمان اطلاعات عمومی مصر برگزار شد.
ابو مرزوق افزود در این دیدارها همه مسایلی که احتمال می رود در گفتگوی سیاسی میان برادران (فلسطینی) مطرح شود، مورد بررسی قرار گرفت و این دیدارها که به مدت چهار روز طول کشید در نهایت با دیدار و گفتگو با عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات عمومی مصر به پایان رسید. در این دیدارها روابط دوجانبه حماس و مصر، موضوع آشتی ملی، برقراری آرامش در نوارغزه، اوضاع نوار غزه و نیز اوضاع کلی مسئله سیاسی فلسطین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ابو مرزوق تاکید کرد به باور من این دیدارها دورنمای خوبی درباره همه مسایل و پرونده های مورد بحث به ویژه پرونده آشتی ملی فلسطین خواهد داشت، چون حماس می خواهد این پرونده به پایان خوب و طبیعی که همان پایان شکاف و دودستگی، تحقق وحدت و یکپارچگی ملی برای ملت و دولت واحد و شورای قانونگذاری، قانون و نظام امنیتی واحد است، برسد.
موسی ابو مرزوق گفت مصر به ما اعلام کرد از هیچ تلاشی برای حل و فصل این موضوعات دریغ نخواهد کرد و ما به توان و قدرت مصر در این زمینه اعتماد داریم، مصر در طول تاریخ، ایثار و فدارکاری زیادی برای مسئله فلسطین کرد و بهای سنگینی برای فلسطین پرداخت و همچنان پرداخت می کند. چیزی که ما از مقامات مصری انتظار داریم آنان هموار آماده خدمت برای آرمان ملت فلسطین هستند چون مسئله فلسطین مسئله اول جهان عرب و مسلمانان است.


دولت وحدت ملی:
موسی ابو مرزوق گفت: ما با برادران مصری درباره موضوع دولت وحدت ملی گفتگو کردیم و موضع ما همان موضع گروههای فلسطینی است که در ژانویه سال 2017 در بیروت دیدار کردند. در این دیدار که با حضور نمایندگان جنبش فتح، هیئت شورای ملی، بیشتر دبیران کل گروههای فلسطینی و برخی اعضای کمیته اجرایی برگزارشد ما تصمیم به تشکیل دولت وحدت ملی گرفتیم و تاکید کردیم ضرورت دارد محمود عباس گفتگوها و مشورت های مستقیم را با همه گروههای فلسطینی برای تشکیل این دولت به طور مستقیم آغاز کند، ما خواهان تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت همه احزاب و گروههای فلسطینی هستیم، دولتی قوی که بتواند مشکلات را برطرف و انتخابات عادلانه و شفاف برگزار کند و ما به نتایج آن احترام خواهیم گذاشت و امیدواریم در مراحل بعدی شاهد تشکیل دولت یکپارچه فلسطینی باشیم که حاکمیت کاملی بر سراسر اراضی فلسطین داشته باشد و بدون استثناء به همه مسئولیت ها و وظایف خود در قبال همه شهروندان به عنوان بخشی از نظامی سیاسی دموکراتیک و یکپارچه فلسطین عمل کند، و در آن همه احزاب و گروهها با هدف تقویت مقاومت و پایداری مردم فلسطین مشارکت داشته باشند و سازمان آزادیبخش فلسطین نماینده این مردم باشد و نقش هر یک از مجالس شورای قانوگذاری و شورای ملی فلسطین هم محفوظ بماند .


برنامه های مقاومت و جنگ و صلح:
ابو مرزوق تاکید کرد جنبش حماس به اطلاع برادران مصری رساند که این جنبش به دنبال یک نظام سیاسی فلسطین مبتنی بر مشارکت همه گروهها است و هر یک ازما باید به مسئولیت خود در برابر این سرزمین، این مسئله و مقابله با تمام آسیب ها و نشان هایی که بر ضد مردم فلسطین وجود دارد، عمل کند. ما می خواهیم همه گروهها درباره برنامه مقاومت و مدیریت درگیری با هم توافق داشته باشیم و بدون شک تصمیم گیری درباره جنگ و یا صلح مورد توافق همگان باشد و یک توافق ملی درباره آن وجود داشته باشد و ما درباره هیچ یک از مسایل و موضوعات ما با هم اختلاف و مناقشه نداشته باشیم. ما به دنبال سهم خواهی نیستیم بلکه خواهان مشارکت با همه احزاب و گروهها هستیم و این که کسی بر دیگری مسلط نباشد و در نهایت منجر به تسلط و سیطره یکی بر دیگران نباشد چون ما خواهان تشکیل یک نظام سیاسی قوی هستیم و حماس آماده توافق با جنبش فتح درباره سازوکارهای برای حرکت به جلو درآینده برای مقابله با همه چالش ها از جمله قرارداد اسلو و جایگاه مقاومت است .


حماس و سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف):
موسی ابو مروزق گفت حماس نمی خواهد سازمان آزادیبخش فلسطین مختص آن باشد و برای داشتن اکثریت در شورای ملی تلاش نمی کند بلکه ما خواهان مشارکت ملی برای همه فلسطین هستیم و اینکه کل جامعه فلسطین یک جایگاه واحدی داشته باشد و این چیزی است که ما به وضوح در این مرحله خاص اعلام کردیم . ما هرگز به دنبال کسب اکثریت در ساف نبودیم و نخواهیم بود و می خواهیم شرایط ما مانند بقیه گروههای فلسطینی باشد .


کدام یک برتری دارد؟ مصالحه یا سازش :
ابو مرزوق اعلام کرد به اعتقاد ما مسئله آشتی ملی مرتبط با ایجاد سازش در ( غزه ) نیست بلکه می گوییم این دو موضوعی کاملا مجزا هستند ، مسئله سازش یک چیز است و مسئله آشتی مسئله دیگر .
مسئله آشتی ملی یک مسئله داخلی فلسطین میان بخش های مردم آن است اما مسئله سازش نتیجه جنگ میان فلسطینی ها و اسرائیل است و این جنگ منجر به امضای توافقی شد که دشمن به آن در سال 2014 متعهد نبود . بر این اساس اتفاقی در سال 2014 رخ داد و پس از آن توافقاتی درباره گشایش گذرگاه ها ،آزادی تردد شهروندان ، محدود فعالیت ماهیگیران فلسطینی در دریای مدیترانه و برخی مسایل دیگر حاصل شد که اجرایی نشدند و راهپیمایی ها بازگشت برای حل این مسئله و تلاش برای لغو محاصره و تحریم ها علیه شهروندان فلسطینی آغاز شدند تا مردم یک زندگی خوب و با کرامتی داشته باشند .


آشتی (ملی) فلسطین :
موسی ابو مرزوق گفت ما خواهان آشتی ملی فراگیر و کامل در سراسر اراضی فلسطین شامل کرانه باختری رود اردن، نوار غزه و شهر قدس هستیم ، آشتی ملی بیانگر تصویری از یک فلسطین قوی و متحد است که با مسئولیت با مسایل خود برخورد و با ایثار و فداکاری با توطئه ها مقابله می کند و به بهترین شکل ممکن به وظیفه خود عمل می کند .
ما به برادران مصری خود اعلام کردیم که (پرونده) آشتی همچنان پابرجا خواهد بود و برقراری آشتی ملی هدف اصلی ما است تا محقق شود. چون مردم فلسطین گزینه دیگری جز وحدت ملی ندارند.
وی افزود اتحاد و وحدت ملی باید برقرار شود به ویژه اینکه ما تحت اشغال هستیم و مشکلات متعدد و چالش های بزرگی داریم و ما با برنامه ها و طرحهای آمریکا برای سازمان دهی دوباره منطقه به ویژه مسئله فلسطین که معامله قرن نامیده می شود ، روبه رو هستیم .
ابو مرزوق تاکید کرد طرح صلح معامله قرن اگر هم تاکنون نوشته نشده باشد اما این طرح عملا به ویژه زمانی که از شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل یا فشارهای آمریکا برای انتقال سفارتخانه های دیگر کشورها به شهر قدس سخن می گویند ، اجرا شده است .


اوضاع سیاسی :
ابو مرزوق گفت با مقامات مصر درباره اوضاع سیاسی کلی فلسطین گفتگو کردیم و برادران مصری به ما اطمینان دادند و به وضوح اعلام کردند زمانی که از مسئولیت سیاسی مان سخن می گویم، اعلام می کنیم که مخالف طرح معامله قرن، تشکیل کشور در نوار غزه و یا تشکیل کشور فلسطین بدون نوار غزه و نیز تشکیل کشور موقت هستیم .
ما خواهان تشکیل کشور فلسطین در مرزهای چهار ژوئن سال 1967 ، بازگشت آوارگان فلسطینی و انتخاب شهر قدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین هستیم و به وضوح و آشکارا بر این مسایل تاکید کردیم چون این یک اجماع ملی فلسطین است که در سند وفاق ملی در سال 2006 درباره آن توافق کردیم .
زمانی که اعلام می کنیم اسرائیل را به رسمیت نمی شناسیم و هرگز به رسمیت نخواهیم شناخت معنای آن این است که فلسطین با مرزهای تاریخی آن سرزمین مردم فلسطین است.


تحریم ها علیه غزه :
موسی ابو مرزوق درباره تحریم ها علیه نوار غزه گفت زمانی که از بحران ها در نوار غزه به ویژه اقدامات اخیر و اعمال تحریم ها بر نوار غزه سخن می گوییم بدون تردید برقراری آشتی ملی به این تحریم ها پایان می دهد و اینکه اساسا نباید تحریم ها علیه نوار غزه اعمال شود چون اساس تحریم ها ادامه جدایی و دوری است نه مصالحه و برای اینکه به آشتی ملی نزدیک شویم باید کاری برای نزدیک کردن برادران فلسطین انجام دهیم .


گذرگاه رفح و زندانیان:
ابو مرزوق درباره گذرگاه مرزی رفح گفت بابرادران مصری درباره روابط دو جانبه گفتگو کردم و رئیس دستگاه اطلاعات عمومی مصر دستور بازگشای مستمر گذرگاه رفح را صادر کرد و این گذرگاه از ماه رمضان گذشته تا این لحظه به طور منظم فعالیت می کند.

نظر شما