شناسهٔ خبر: 28461573 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کلانتری: ساخت سد و ندادن حقابه، تالاب‌ها را خشک کرد

صاحب‌خبر -
 

سرویس شهرستانها: ۲۴ درصد از ۴۰ درصد مقرر شده طرح کاهش مصرف آب در اراضی کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه برای نجات این دریاچه اجرایی شده است.

عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این خبر در سنندج، افزود: کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه است که برای نجات این دریاچه رسیدن به این میزان، ضروری است.

وی اضافه کرد: روند اجرای این طرح کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی بدین صورت است که در مدت پنج سال و هر سال هشت درصد تحقق پیدا کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در خصوص انتقاداتی که در رابطه با صدور مجوزهای شکار مطرح می‌شود نیز گفت: پارسال در کل کشور فقط ۱۰۵ پروانه شکار صادر شد.

وی با بیان این‌که این پروانه‌ها در مناطقی صادر شد که جمعیت وحوش آن ۲۰ هزار رأس است، افزود: ۱۸۰ هزار رأس حیات وحش در کشور وجود دارد یعنی به ازای هر یک هزار و ۷۰۰ رأس وحوش، یک پروانه برای شکار یک یا دو رأس صادر شده که رقم بالایی نیست.

کلانتری در رابطه با شرایط پسماند در کشور هم گفت: در مناطق بسته‌ای همچون شمال کشور یا شهری همچون مریوان، مشکلات جدی در زمینه پسماند داریم.

وی با بیان این‌که جمع‌آوری، دفن یا تفکیک و بازیافت پسماندها نیاز به اعتبارات زیادی دارد که شهرداری‌ها به تنهایی از عهده تأمین آن بر نمی‌آیند، افزود: اعتباری امسال برای پسماند نداریم ولی امیدواریم در بودجه آینده برای این موضوع مهم پیش‌بینی اعتبار انجام گیرد.‏ معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست پس از بازدید از تالاب زریوار در نشست ستاد نجات بخشی تالاب زریوار در مریوان گفت: بستن سد روی رودخانه‌ها و ندادن حقابه، بسیاری از تالاب‌های کشور را خشک کرده یا به شدت در معرض تهدید قرار داده است. کلانتری اظهار داشت: خسارت‌های وارده به بعضی از تالاب‌های کشور غیر قابل جبران بوده و موجب بروز مشکلات زیست محیطی شده است.

وی با بیان این‌که احیای تالاب‌های کشور غیر از سه تالاب به دلیل این‌که نیاز به آب دارند بسیار دشوار است، اضافه کرد: از ۱۶ هزار هکتار تالاب انزلی ۱۴ هزار هکتار نیزار و تنها یک هزار و ۵۰۰ هکتار آن آب است.

رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت: در ابتدای مسئولیتم، رئیس‌جمهوری پیگیری چهار موضوع هوای کلانشهرها، پسماندها، ریزگردها و احیای تالاب‌ها را از من درخواست کرده بود.

کلانتری به شرایط تالاب زریوار مریوان اشاره کرد و گفت: این تالاب منابع آبی دارد و منابع آلی ورودی به آن هم تقریباً کنترل شده است، بنابراین قابلیت احیا دارد.

وی تأکید کرد: لازم است دریاچه زریوار عمق پیدا کند، شفاف‌تر شود و مواد آلی آن بشکند که این اقدام با هزینه‌های کمتر از آنچه متصور است، قابلیت اجرایی دارد.

معاون رئیس‌جمهوری از مسئولان کردستان خواست، طرح‌های مختلف را از طریق ستاد نجات بخشی تالاب زریوار پیگیری کرده و نگران تأمین اعتبارات نباشند.

تالاب زریوار به دلیل مشکلاتی از جمله ورود فاضلاب به آن در معرض خطراتی قرار دارد. فعالیت‌های مخرب انسانی، بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی، سبب ورود حجم زیادی از رسوبات به دریاچه شده و حیات اکولوژیک این منبع آبی منحصر به‌فرد و طبیعی را با خطر مواجه ساخته است.

نظر شما