شناسهٔ خبر: 28330367 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به بیانیه مشترک ظریف و موگرینی:

اروپایی ها در پنهان با ایران همکاری اقتصادی دارند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید اروپایی متوجه شده اند در دوره تحریم های گذشته سرشان کلاه رفته است و این بار در تحریم های جدید آمریکا را همراهی نمی کنند.

صاحب‌خبر -

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، بااشاره به بیانیه مشترک ظریف و موگرینی در نشست 1+4 اظهار داشت: آمریکا مانع فعالیت  اقتصادی مشروع معقول و منطقی فعالان اقتصادی در ایران می شود، حتی با فعالیت عام المنفع و کمک به مردم جهانی مانند داور مخالفت می کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: بر اساس بی منطقی مانع از این کارها می شود بنابراین مجموعه 1+4 تصمیم گرفته اند که از فعالیت آزاد فعالان اقتصادی حمایت کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به وضعیت همکاری اقتصادی کشورهای دنیا با ایران در تحریم های گذشته، گفت: در تحریم های قبلی، بعد از تحریم فعالان اقتصادی اروپایی متوجه شدند  کلاه بزرگی به سرشان رفته است، آنها متوجه شدند که با وجود آنکه آمریکا ایران را تحریم کرده بود و تاجر ایتالیایی با ما معامله نکرده اما تاجر آمریکایی با واسطه با فعالان اقتصادی ایران همکاری و معامله داشته است.

وی ادامه داد: روی همین حساب در دوره تحریم جدید، تجار و فعالان اقتصادی اروپا احساس می کنند باز کلاهبرداری دیگر توسط آمریکا اتفاق می افتد، یعنی آمریکا از تحریم می گوید و به هم می گوید به ایران جنسی نفرشند و با ما ارتباط نداشته باشند اما حتی زیر مجموعه ترامپ با واسطه و بی واسطه با ایران ارتباط دارند.

جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه ایران مواد مورد نیاز خود را به هر طریقی تهیه می کند، بیان داشت: هیچ کس نمی تواند مانع این بشود که ما نفت را بفروشیم ومانع از این بشود که ما جنس مورد نیازمان را تهیه نکنیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ممکن است هزینه های بالاسری افزایش پیدا کند، منکر این موضوع نمی شوم اما می خواهم بگویم اولین کاسبی تحریم ها را خود ترامپ انجام می دهد ، شرکت هایی که شریک ترامپ هستند فعالیت دارند و سود دهی آن بالا رفته است.

وی ادامه داد: بعضا می بینیم کالایی می خریم که با واسطه از آمریکا وارد ایران شده ، اروپایی ها با تجربه از تحریم های قبلی تصور می کنند سرشان کلاه رفته است به همین دلیل خیلی از آمریکایی ها تمکین نمی کنند و از ترامپ حرف شنوی ندارند.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی در باره لغو قرارداد شرکت های اروپایی با ایران گفت: درست است که این قراردادها لغو شده است، امکان دارد این لغو ها ظاهری باشد و قرارداد رسمی را لغو کرده اند، اما در پنهان ما تا به اینجای کار قسمت اعظم مشکلاتمان را توانستیم برطرف کنیم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در دوبند بیانیه مشترک ظریف و موگرینی آمده است اعضا بر اراده خود برای حمایت از آزادی فعالان اقتصادی در تعقیب کسب‌وکار مشروع با ایران، در تطابق کامل با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، تأکید کردند.

اعضا همچنین فعالیت‌های فشرده و پیشرفت‌های ماهوی که تاکنون صورت گرفته است، تشدید گفت‌وگوهای فنی، تلاش‌هایی که برای حفظ و تقویت روابط دوجانبه اقتصادی انجام می‌شود، بسیج منابع قابل توجه توسط همه اعضا، از جمله با کشورهای ثالث علاقمند برای حمایت از برجام و پیگیری به‌موقع و مؤثر عادی‌سازی روابط تجاری و بازرگانی با ایران را مورد توجه و تأکید قرار دادند./

پایان پیام

نظر شما