شناسهٔ خبر: 28316616 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شهردار پایتخت:

برنامه سوم شهر تهران مبتنی بر منابع در اختیار تدوین شد

تهران- ایرنا- شهردار تهران در جمع اعضای شورای اسلامی شهر و هنگام تحویل لایحه برنامه سوم شهرداری تهران با بیان اینکه تدوین برنامه باید باتوجه به محدودیت های موجود باشد گفت: این برنامه مبتنی بر منابعِ در اختیار و با این نگاه تدوین شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا سید محمد علی افشانی در صحن شورا اظهارداشت: مهمتر از تدوین برنامه اجرای آن است و همانطور که رئیس شورا اشاره داشت تلاش کردیم برنامه به گونه ای تدوین شود که قابل اجرا باشد.
وی افزود: لایحه برنامه سوم با تاکید بر اهداف مهمی از جمله «حکمروایی شهری»( اداره شهر)، پاسخگویی، توسعه عدالت، کاهش نابرابری و زیست پذریری تدوین شده است.
به گفته افشانی این برنامه در11 فصل و 91 ماده از جمله سرمایه سازمانی، هوشمند سازی، اقتصاد و مالی شهری، فضای کالبدی، عمرانی و فنی، محیط زیست، فرهنگی و اجتماعی، ایمنی و مدیریت بحران، حمل و نقل و ترافیک تدوین شده است.

**حکمروایی شهری
وی تشریح کرد: در بخش حکمروایی شهری این برنامه بر نکاتی از جمله تهیه شاخص های حکمروایی، ایجاد نظام‌ مدیریت هماهنگ در شهرداری، تنقیح قوانین، تعیین شاخص های زیست پذیری و رتبه بندی محلات، ساز و کار مشارکت شهروندان، مقابله با فساد و بهبود سلامت اداری تاکید شده است.
افشانی افزود: همچنین در این بخش ایجاد سامانه قابل دسترس اطلاعات در تمام حوزه های ماموریتی، سنجش مستمر عدالت و رضایتمندی شهروندان، بازنگری و اصلاح نظام مدیریت شهری، استقرار نظام مدیریت کیفیت در تمام سازمان‌های شهرداری، ارتقای کیفیت پدید آوری و طراحی پروژه ها و نیز هوشمندسازی فرآیند انجام ماموریت های شهرداری مورد تاکید قرار گرفته است.
شهردار تهران با بیان اینکه برنامه ام بر ارتقای کیفیت زندگی و رضایتمندی شهروندان با شعار شهر زیست پذیر و شهروند مشارکت پذیر استوار است، اظهارداشت: یکی از مهمترین شاخص های زیست پذیری داشتن قدرت انتخاب در حمل و نقل عمومی است.
به گفته وی، با تدوین شاخص های مختلف، محله ها رتبه بندی می شوند و محله هایی که کمبودهایی دارند بودجه بیشتری با عنوان تبعیض مثبت دریافت می کنند.

**فسادستیزی با هوشمندسازی
افشانی با بیان اینکه بدون هوشمند سازی امکان مبارزه با فساد وجود ندارد گفت: هر جا فساد وجود داشته باشد امکان تحقق توسعه محال است زیرا منابع هدر می رود و رابطه جای ضابطه را می گیرد.
وی یکی از سیستم‌های هوشمند را موضوع صدور پروانه خواند و تاکید کرد: از روز نخست اعلام کردم باید تا پایان سال فرآیند صدور پروانه هوشمند شود و از شهریور سال اینده کسی برای دریافت پروانه به شهرداری مراجعه نکند.
شهردار تهران افزود: همه باید بدانند سطح اشغال هر خیابان شهر چه میزان و مبلغ صدور پروانه آن چقدر است تا کسی از آن به عنوان ابزار قدرت و در حقیقت ابزار فساد استفاده نکند.
وی گفت: کاهش کارکنان مازاد بر پست های سازمانی و بهینه سازی دارایی ها ازجمله دیگر موارد است.

**کنترل ترافیک
افشانی همچنین بیان کرد: فرآیند کنترل ترافیک بویژه پارک حاشیه ای باید بهبود یابد، تمام پارک های حاشیه ای باید دارای مختصات و قابل کنترل و رزرو باشند تا از تردد اضافی در شهر و اتلاف وقت شهروندان جلوگیری شود.

**اقتصاد و پسماند
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اقتصاد و مدیریت پسماند نیز باید هوشمند شود، اظهارداشت: همه منابع شهرداری باید روی سامانه جامع مدیریت شهر قرار گیرد.
به گفته افشانی، براساس قانون، شهرداری ها موظف به اعلام تمام دارایی ها، درآمدها و هزینه ها و اعتبارات پروژه های عمرانی هر ۶ ماه یکبار هستند که این امر در گذشته انجام نمی شده و اگر امروز در این حوزه اقدامی صورت می گیرد منت بر مردم گذاشته می شود که ما این کار را کردیم.

**تشکر از دولت و توسعه کسب و کار
وی همچنین از دولت به خاطر افزایش سهم درآمد شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده از یک سوم به ۵۰ درصد تشکر کرد.
شهردارتهران گفت: تدوین سند توسعه فضای کسب و کار، گردشگری و رونق بخشی به اقتصاد شهر با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان از دیگر بخش های برنامه است.
وی با بیان اینکه باید یک سیستم واحد برای دریافت و وصول عوارض ایجاد شود، اظهارداشت: سند مشارکت و سرمایه گذاری باید تدوین تا زمینه سرمایه گذاری فراهم شود.

**ضرورت بازنگری درطرح تفصیلی
شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه طرح تفصیلی باید بازنگری و با توجه به بازنگری، طرح جدیدی نوشته شود، گفت: باید بافت های ناکارآمد شهری مبتنی بر توسعه محله بازآفرینی شود.
به گفته وی، باید در کنار ساخت ساختمان، محله نیز به معنای درست خود، درعمل توسعه پیدا کند.
وی توضیح داد: درحال حاضر به قدری در حوزه نما و ساختمان ناهماهنگی وجود دارد که به گفته کارشناسان عامل تشویش اذهان است.
افشانی با بیان اینکه زیبایی شهر و نما یکی از کارهایی است که باید دردستور کار قرار گیرد تاکید کرد: حفظ و احیای آثار فرهنگی، مدیریت حریم شهر تهران و ساماندهی فضاهای شهری از جمله مباحثی است که باید به آن توجه شود.

**توسعه حمل و نقل عمومی
شهردار تهران در ادامه سخنان خود در تشریح ابعاد برنامه سوم توسعه پایتخت گفت: توسعه حمل و نقل عمومی با تکیه بر توسعه مترو از دیگر اولویت های شهرداری است که با نهایی شدن قرارداد ساخت ۶۳۰ واگن و انتشار اوراق مشارکت، کار بزرگی در این زمینه انجام شد.
وی ادامه داد: در قانون بودجه اجازه انتشار مبالغی اوراق مشارکت برای توسعه مترو در نظر گرفته شده بود که متاسفانه شهرداری از آن استفاده نکرد.
افشانی افزود: توسعه امکانات معاینه فنی، افزایش سهم انرژی های نو، توسعه و بهبود تردد دوچرخه، هوشمندسازی حمل و نقل، یکپارچه سازی اطلاعات ترافیکی، جلوگیری از تخریب باغات و تکمیل کمربند سبز تهران از دیگر نکاتی است که در تدوین برنامه مورد تاکید قرار گرفته است.

** جلوگیری از کوه خواری
شهردار تهران همچنین گفت: طی سه ماه گذشته برای پیشگیری از کوه خواری در شمال تهران و درختکاری در یکهزار و 250 هکتار اقدامات لازم انجام شد.
وی توضیح داد: از آذر ماه امسال این محدوده درختکاری خواهد شد تا کسی نتواند کوه را تصاحب کند و منافع شخصی را بر گروه ترجیح دهد؛ شاید این مهمترین کاری باشد که در این دوره انجام می شود.
به گفته افشانی، همه باغ ها و درختان باید دارای شناسنامه باشند تا کسی نتواند آنها را از بین ببرد.
شهردار تهران بیان کرد: باید طبیعت اطراف شهر و درون شهر حفظ شود چرا که بخشی از هویت تهران طبیعت آن در کنار بافت تاریخی است.

**توجه به حوزه فرهنگی و اجتماعی
افشانی با اشاره به ضرورت پذیرش تنوع فرهنگی، قومی و مذهبی در تهران افزود: اگر اینجا پایتخت ایران است باید همگرایی ملی در پایتخت ایجاد شود.
به گفته وی، خانه اقوام باید در این دوره در این شهر ایجاد شود؛ قبل از ماه محرم ۳۱ استان شب های فرهنگی در پایتخت داشتند که از شهروندان برای آشنایی با فرهنگ های مختلف در آن حضور پیدا می کردند.

** آسیب های اجتماعی
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت ساماندهی آسیب های اجتماعی از جمله تکدی گری در پایتخت گفت: نباید اجازه دهیم که انسان ها در شهر تحقیر شوند و این برای ما از مرگ سنگین تر است.‌
وی با طرح این پرسش که چرا باید در خیابان دست دراز و چهره پایتخت را نازیبا کنند افزود: گفتم متکدیان را جمع کنید و آنان تا شهریور آینده جمع خواهند شد.

**محله های فاقد پارک، پارک دار می شوند
افشانی همچنین با بیان اینکه تمامی محله های فاقد پارک باید تا سال آینده یک پارک برای آنها ایجاد شود اظهارداشت: توسعه گردشگری شهری، آموزش و ارتقای توان شهروندان برای زیست بهتر از دیگر مسائل مهم در حوزه فرهنگی اجتماعی است.

**ایمنی و مدیریت بحران
شهردار تهران همچنین در تشریح بخش های مربوط به ایمنی و مدیریت بحران برنامه سوم پایتخت گفت: ساماندهی تمامی داشته های شهرداری تهران، افزایش توان اطلاع رسانی، پیش آگاهی، تدوین سند مهارت سنجی آتش نشانان و هوشمندسازی سیستم مدیریت بحران ازجمله برنامه هاست.
وی بیان کرد: دیروز چهار نردبان ۶۴ متری آتش نشانی از گمرک ترخیص شد و ‌چندروز آینده رونمایی می شود؛ این نردبان ها برای خاموش کردن آتش در برج های بلند کمک خواهد کرد.
افشانی با بیان اینکه یکی‌ از تاسف های عمیقم بیرون رفتن پادگان ها از شهر است گفت: هنگام بحران سربازان ورزیده در کنار مردم هستند.
وی با اشاره به اینکه در سرپل ذهاب ارتش و سپاه کار امدادرسانی اولیه را انجام دادند تصریح کرد: شهر تهران بدون اورژانس هوایی امکان مدیریت بحران ندارد و یکی از مکان های مناسب برای امداد و نشست و فرود بالگرد، همین پادگان ها هستند.
افشانی ادامه داد: اگر وزارت راه همکاری کند و ۵۰ درصد مبلغ را بپردازد حاضریم کل پادگان ها را برای مردم خریداری کنیم و در منطقه ۲۲ به پادگان ها زمین دهیم.
به گفته وی، یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام شود ساماندهی مردم برای ارائه خدمات اولیه به شهروندان در زمان بحران است.
وی همچنین تاکید کرد: دبیرخانه دائمی برای رصد تحقق سالانه برنامه ها به منظور مدیریت بهتر بحران ایجاد شده است.


به گزارش ایرنا برنامه سوم شهرداری تهران برای سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ تدوین شده است.
بر اساس ماده 15 قانون نوسازی و عمران شهری مصوب 1347 شهرداری‌ها باید با راهنمایی وزارت کشور برنامه عملیات نوسازی، عمران و اصلاحات شهر را برای مدت پنج ‌سال تنظیم و به تصویب انجمن شهر (شورای اسلامی شهر) برسانند.
بر همین اساس و با توجه به اتمام برنامه پنج ساله دوم کار تدوین برنامه سوم شهر تهران از تابستان گذشته آغاز شد.
تهرام/9353/ 1008

نظر شما