شناسهٔ خبر: 28294897 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

راه اندازی سیستم طراحی و تولید گاید سفارشی بیماران

عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران گفت: سیستم طراحی و تولید گاید سفارشی بیماران جهت اعمال جراحی اصلاحی استخوان می‌تواند افزایش ۹۸ درصدی دقت در انجام عمل اصلاح دفرمیتی‌های استخوان را به همراه خواهد داشت و کمک شایانی در کارگذاری صحیح پروتز زانو می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی انجمن جراحان ارتوپدی ایران؛ دکتر سهیل مهدی پور متخصص ارتوپدی در آستانه برگزاری بیست و ششمین همایش انجمن جراحان ارتوپدی ایران در ارتباط با استئوتومی زانو افزود: مشکلات و عوامل مختلفی می‌تواند سبب ساییدگی مفصل زانو شود که دفرمیتی اطراف این مفصل یکی از عوامل مهم ایجاد آن است و با توجه به اهمیت این مسأله جراحی‌های استیوتومی اصلاحی باید به درستی و دقیق انجام پذیرد تا با اصلاح راستای اندام تحتانی مانع از ایجاد آرتروز شویم.

وی گفت: اکنون سیستمی راه اندازی شده تحت عنوان «سیستم طراحی و تولید گاید سفارشی بیماران جهت اعمال جراحی اصلاحی استخوان» که در انجام هرچه بهتر این عمل جراحی تأثیر گذار است.

این جراح مفصل زانو و شانه افزود: اساس کار این سیستم به صورتی است که با استفاده از سی تی اسکن و اشعه ایکس تصویری ۳ بعدی از استخوان به دست می‌آید و با استفاده از این تصاویر، ابتدا جراحی را بصورت مجازی می‌توانیم شبیه سازی کنیم و به دنبال آن اصلاح دفرمیتی و بدشکلی اطراف زانو توسط سیستم کامپیوتری انجام می‌گیرد و سپس بر اساس آن گاید‌های سفارشی طراحی و تولید می‌شود که در حین عمل به عنوان راهنما از آن استفاده شده و بنابراین هنگامی که عمل واقعی انجام می‌دهیم به طور دقیق اهداف از پیش تعیین شده قابل دسترسی با دقت بسیار بالا خواهد بود.

مهدی پور با بیان اینکه استفاده از این سیستم در انجام جراحی‌های دقیق بسیار حائز اهمیت است، گفت: مقر این سیستم در مرکز رشد بیمارستان امام خمینی (ره) است و بنا به درخواست پزشکان این اقدام برای بیماران انجام می‌شود.

عضو انجمن ارتوپدی ایران افزود: بر اساس این سیستم، راهنما‌هایی طراحی و توسط دستگاه چاپ، تصویر سه بعدی از وضعیت استخوان بیمار تهیه می‌شود و برای آن در هنگام عمل استفاده خواهد شد که این مسئله افزایش ۹۹ درصدی دقت در انجام عمل اصلاح دفرمیتی استخوان را به همراه خواهد داشت.

این متخصص ارتوپدی تأکید بر اینکه استفاده از این روش احتیاج به حمایت سیستم‌های درمانی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دارد، گفت: این سیستم همه جا قابل استفاده بوده و فقط کافی است که پزشک معالج درخواست این طراحی سه بعدی را بدهد.

وی افزود: این سیستم در واقع یک محصول داخلی با تکنولوژی بالا بوده و فقط ایران در منطقه به این فناوری دست یافته است، البته استفاده هر چه بیشتر از این سیستم نیازمند نیرو‌های متخصص است که این امر باید مد نظر قرار گرفته شود.

نظر شما