شناسهٔ خبر: 28259291 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

آغاز سال تحصیلی با حضور ۱۴ میلیون دانش‌آموز

صاحب‌خبر -
 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هنوز یک درصد دانش آموزان ثبت نام خود در مدارس را قطعی نکرده‌اند گفت: علیرغم همه تلاش‌های صورت گرفته ۱۴۲ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی داشتیم که همچنان برآورد ما این است که نتوانستیم این تعداد را به مدرسه برگردانیم، البته ۳۱ هزار و ۹۱۰ دانش آموز را به مدرسه برگرداندیم که افتخار بزرگی است.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد بطحائی در نشست خبری اظهار کرد: معلمان علیرغم کمبودها همچنان غیرتمندانه چراغ تعلیم و تربیت را روشن نگه می‌دارند و برای رشد و تعالی فرزندان این آب و خاک تلاش می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار ۱۳ میلیون و ۷۸۸ هزار دانش آموز ثبت نام قطعی کرده‌اند گفت: پیش بینی می‌کنیم حدود سه درصد از دانش آموزان که یا در شاخه کاردانش هستند و یا از اتباع، هنوز ثبت نام خود را قطعی نکرده باشند. با احتساب این تعداد میزبان حدود ۱۴ میلیون دانش آموز خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در حوزه فضای آموزشی حدود ۸۰۰۰کلاس جدید را برای استقبال از مهرماه آماده کردیم و تا پایان سال جاری ۲۰۰۰ کلاس درس دیگر هم به این مجموعه اضافه خواهد شد گفت: این تعداد، حدود ۱۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار به خود اختصاص داده است. ۶۷ سالن ورزشی نیز به بهره برداری رسیده است.

وی با اشاره به زلزله کرمانشاه گفت: در این حادثه ۷۸مدرسه تخریب شد و امکان استفاده دانش آموزان برای آن وجود نداشت و از این تعداد ۵۹ مدرسه بازسازی و آماده بهره برداری شد که فردا توسط رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح می‌شود.

وی همچنین درباره توزیع کتب درسی گفت: حدود ۱۴۰ میلیون جلد کتاب درسی با ۱۲۰۰ عنوان کتاب درسی توزیع شده و به دست دانش آموزان رسیده است. تا سال ۱۴۰۰ کتاب نونگاشت نداریم و کتب نونگاشت که از فردا در پایه دوازدهم مورد استفاده قرار می‌گیرند تا سال ۱۴۰۰ تغییر نمی‌کنند. از دانش آموزان می‌خواهم برای نگه داری مطلوب کتب خود تلاش کنند زیرا چاپ کتاب و تهیه کاغذ بسیار هزینه‌بر است.

بطحائی همچنین با اشاره به سامانه‌هایی برای انضباط بخشی به فرایند نظارتی مدارس و مراکز غیردولتی گفت: ۳۲ مدرسه متخلف که شهریه بیشتری اخذ کرده بودند شناسایی و مکلف به استرداد شهریه شدند و ۱۷ مدرسه تذکر کتبی دریافت کردند و متاسفانه امتیاز سه مدرسه هم لغو شد.

وزیر آموزش و پرورش به مساعدت شورای حقوق و دستمزد برای یک مصوبه اشاره کرد و افزود: بر این اساس معلمان شاغلی که اضافه تدریس می‌گیرند به شرط اینکه حداقل شش ساعت باشد، در فوق العاده شغل و حق شاغل آنها وارد می‌شود و با ابلاغ این مصوبه، این تعداد ساعات برای حق التدریسان غیرموظف تا ۲۵ درصد به عنوان حق شاغل در حکمشان وارد می‌شود.

بطحائی به دریافت جایزه بین المللی برای سازمان نهضت سوادآموزی در طرح مقدماتی آموزش icdlاشاره کرد و گفت: از سوی یونسکو به عنوان کشور برتر شناخته شدیم که باید به همکارانمان در نهضت سوادآموزی تبریک بگوییم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که برخی رسانه ها گفتند که آموزش و پرورش در رسیدن به اهدافش عقب نشینی کرد بلکه بحث ما از ابتدا حذف آزمون ها بود گفت: تاکید ما بر حذف آزمون ها در دوره ابتدایی بود و امید است در آینده نه چندان دور به سراغ متوسطه اول برویم.

بطحائی ادامه داد: هیچ عقب نشینی در این مسیر صورت نگرفته و آزمون پیشرفت تحصیلی پایه هفتم به سنجش هوش تغییر کرد، البته اعتراف می‌کنم امسال این روش نقایصی هم داشت .

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به ایسنا درباره بازگشایی هنرستان ها در روزهای ۵ شنبه گفت: این موضوع را در اختیار خود هنرستان ها می‌گذاریم و با موافقت اولیاء و دانش آموزان ساعاتی برای کارگاه‌ها اختصاص می یابد. حجم و ساعت کارگاه‌ها به نحوی نیست که در ۵ روز آن را جا دهیم و چاره ای نیست جز آنکه هرجا امکانش باشد بعدازظهرها و هرجا نباشد در روز های ۵ شنبه کارگاه‌ها را برگزار کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت معلمان زندانی چون “محمد حبیبی” گفت: نمی‌توانم نسبت به همه آنها که گرفتار شدند و در مسیر دادرسی اند به عنوان عضوی از خانواده بی‌تفاوت باشم، هرچند دامنه اختیاراتم تعریف شده است و قوه قضائیه به عنوان قوه مستقل بر اساس مصالح خودش تصمیم می‌گیرد، اما حتما توضیحاتم می‌تواند در حل مسائل کمک کند.

بطحائی همچنین درباره مطرح شدن نام “محمدرضا عارف” برای مدیرعاملی صندوق ذخیره فرهنگیان نیز گفت: به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی معاملات سیاسی وجود نداشته و فرد عاقل، آخرت خود را برای دنیای دیگری خرج نمی‌کند و حقوق معلمان چیزی نیست که برای امتیاز دادن به شخص خاص آن را به معامله بگذارم. حتی یک کلمه با آقای عارف درباره فرد خاصی و حتی صندوق ذخیره صحبتی نکردیم.

وی درباره سرانجام تعطیلات زمستانی مدارس نیز اظهار کرد: دو نظریه در این زمینه وجود دارد، یک نظریه حقوقی مربوط به مصوبه مجلس است و یک نظریه می‌گوید این امر در اختیار شورا های استانهاست. از معاونت حقوقی رئیس جمهوری درخواست استفساریه کردیم و منتظر پاسخ‌ایم که اگر از اختیارات شوراها باشد احتمالا در سال جاری ۵روز را اجرا کنیم و در خرداد به زمان تحصیل افزوده شود.

زنگ مدارس کلاس اولی ها مراسم نمادین جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها برای یک‌میلیون و ۴۳۶هزار کلاس اولی و حدود یک میلیون نوآموز پیش دبستانی هم در سراسر کشوردیروز با حضور وزیر آموزش و پرورش در دبستان پسرانه شهید امیری کیا منطقه ۱۲تهران برگزار شد.

سید محمد بطحائی، وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با بیان اینکه کار در دوره ابتدایی پیچیده و دشوارتر از سایر دوره‌هاست، گفت: معلمان مهربان ابتدایی خود را آماده کرده‌اند تا سال تحصیلی باشکوهی را آغاز کنند.

وی افزود: خوشبختانه توسعه پیش دبستانی در سال‌های اخیر باعث شده است ،بچه‌ها مدرسه را در کلاس اول راحت تر تحمل کنند و خود را با شرایط مدرسه تطبیق دهند، سال‌های گذشته بسیاری بچه‌ها در روزهای اول بی تاب بودند و گریه می‌کردند، اما آرامشی که امروز در بین بچه‌ها وجود دارد به علت توسعه دوره پیش دبستانی است.

بطحائی تاکید کرد: باید موانع پیش رو را برداریم. امروز شاهد بودم که در این مدرسه فضای بازی و محوطه مدرسه بسیار کوچک و محدود است و این مشکل بسیاری مدارس دیگر هم هست. تلاش می‌کنیم موانع را برداریم تا دانش آموزان از آمدن به مدرسه لذت ببرند.

عباسعلی باقری، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران هم با بیان اینکه رسما به همه مدارس ابتدایی تهران ابلاغ کردیم که نباید در مدارس نمره و آزمون و کتاب کمک درسی داشته باشیم، گفت: به جای اینها باید مدرسه محل لذت یادگیری و آماده شدن برای زندگی باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما