شناسهٔ خبر: 28243333 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون آموزشی وزارت علوم در نشستی با خبرنگاران :

4 اولویت مهارت افزایی وزارت علوم ابلاغ شد

تهران - ایرنا - معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چهار اولویت این وزارتخانه را برای مهارت افزایی دانشجویان اعلام کرد و افزود: محورهای مورد نظر برای اجرا به دانشگاه ها ابلاغ شده است .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، مجتبی شریعتی نیاسر روز شنبه در نشستی با خبرنگاران گفت: مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری ، شعار امسال دانشگاه ها است که در قالب این موضوع، طرحی تدوین در قالب چهار بند به دانشگاه ها ابلاغ شد
معاون وزیر علوم در باره این چهار بند توضیح داد: در بند نخست، ضرورت توجه به دروس عملی و کاربردی در دوره کارشناسی مورد اهمیت است ، در بند دوم، تقویت و تعریف دروس اختیاری برای دانشجویان مدنظر است؛ به این معنا که به دانشگاه ها اجازه داده شده دروس اختیاری متناسب با نیاز بازار و نوع رشته به صورت رایگان در سنوات مجاز به دانشجویان ارائه کنند.
به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، دانشگاه ها دوره هایی شامل مهارت های عمومی دانشجویان مثل کارآفرینی، مهارت های زندگی، دوره های هنری و غیره را برگزار خواهند کرد.
وی افزود: برخی از دوره ها به صورت خود جوش در دانشگاه های بهبهان ، صنعتی اصفهان، صنعتی شریف، تهران، خوارزمی و چند دانشگاه دیگر در حال برگزاری است.
معاون وزیر علوم در باره اولویت های سوم و چهارم نیز گفت : برای حمایت از این طرح در سال جاری دو برنامه داریم و به دانشگاه ها توصیه کردیم با تصویب هیئت امنا، دو درصد از درآمد اختصاصی خود را به مهارت افزایی دانشجویان دوره کارشناسی اختصاص دهند. در برنامه دوم، با موافقت سازمان برنامه و بودجه مبلغ 140 میلیارد تومان برای دانشگاه های فعال در مهارت افزایی، اختصاص خواهد یافت.

**یکپارچه سازی آموزش
وی در ادامه در باره رئوس برنامه های این وزارتخانه ها برای دانشجویان نیز گفت : بر اساس بخشنامه ای که دو سال قبل به دانشگاه ها ابلاغ شد، سال تحصیلی جدید در برخی دانشگاه ها از هفته گذشته آغاز شده و در برخی از این هفته آغاز می شود. در سال تحصیلی جدید، آیین نامه یکپارچه آموزشی به دانشگاه ها ابلاغ شده که در قالب آن موارد قابل توجهی از اختیارات آموزشی به دانشگاه های سطح یک و دو ابلاغ شده است که تعداد زیادی از دانشگاه ها شیوه نامه خود را آماده کرده اند.

**جزئیات ظرفیت دانشگاه ها
معاون آموزشی وزارت علوم درباره ظرفیت دانشگاه ها، گفت: ظرفیت دانشگاه ها در مقطع دکتری در سال 97 تعداد 11 هزار و 60 نفر، در کارشناسی ارشد 189 هزار نفر، در کارشناسی 414 هزار نفر و در مقطع کاردانی به کارشناسی تقریبا 60 هزار نفر همچنین در حوزه فنی حرفه ای 36 هزار نفر است.
شریعتی نیاسر در بخش دیگری از این نشست خبری، مهلت ثبت نام برای دانشگاه ها و موسسات غیردولتی را از فردا اول مهر به مدت یک ماه اعلام کرد.
وی افزود: مهلت ثبت نام در دانشگاه آزاد از 24 شهریورماه آغاز شده است.

**آمار رشته محل های دانشگاه آزاد
این مقام مسئول در وزارت علوم درباره رشته محل های دانشگاه آزاد، توضیح داد: از مجموع 6 هزار و 919 رشته محل که دانشگاه آزاد اعلام کرده بود، بیش از 96 درصد رشته محل ها در بررسی هایی که در دفتر گسترش صورت گرفت، تایید و به سازمان سنجش منعکس شد.


** تغییر جدید در کنکور سراسری
وی در ادامه به یک تفاوت کنکور سراسری با سال های گذشته اشاره کرد و افزود: در سال گذشته، داوطلبان گروه تجربی تنها مجاز به انتخاب رشته در گروه خود بودند اما امسال تدابیری اندیشیده شد که بتوانند در گروه های آزمایشی ریاضی و علوم انسانی هم انتخاب رشته کنند.
شریعتی نیاسر با بیان این جمله که این اتفاق برای نخستین بار در تاریخ آموزش عالی رخ داد، افزود: این اقدام، مشکل عدم توازن در توزیع را کاهش می دهد و شانس قبولی داوطلبان علوم تجربی را برای ورود به دانشگاه ها افزایش می دهد.

**مصوبات جدید برای استعدادهای درخشان
معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص استعدادهای درخشان نیز توضیح داد : شرایط به گونه ای است که از جذب بیشتر دانشجویان استعداد درخشان استقبال می کنیم.
وی گفت : بر اساس مصوبات فعلی وزارت علوم، دانشگاه های سطح یک و دو تا سقف 40 درصد از ظرفیت خود را به پذیرش استعداد درخشان در مقطع کارشناسی ار شد اختصاص می دهند. برای سطح سه تا سقف 30 درصد و برای سایر سطوح تا سقف 20 درصد از ظرفیت خود را می توانند به جذب استعدادهای درخشان اختصاص دهند.
معاون وزیر علوم به مصوبه جدید این وزارتخانه امروز تصویب شد، اشاره کرد و افزود: در جلسه شورای هدایت استعدادهای درخشان مصوب شد علاوه بر امتیازات گذشته، تحصیل همزمان دانشجویان استعدادی درخشان تا حداکثر دو ترم بعد از قبولی در مقطع بالاتر امکان پذیر شد.
«به این معنا که اگر دانشجویی در مقطع کارشناسی دانش آموخته و به مقطع کارشناسی ارشد راه پیدا کرد ، می تواند به طور همزمان تا دو ترم در رشته تحصیلی دوم به صورت رایگان تحصیل کند و مدرک خود را بگیرد.»
به گفته شریعتی نیاسر، این موضوع در خصوص دانشجویان استعدادهای درخشان که مدال های رنگارنگ جهانی دارند، صدق می کند.
وی در خصوص تحصیل همزمان برای دانشجویان استعداد درخشان در تمام زیر نظام ها، اظهار کرد: تحصیل همزمان در تمام زیرنظام ها مجاز اعلام شده است و می توانند برای جذب دانشجوی استعداد درخشان مشروط بر اینکه شرایط اولیه درخشان بودن را دارا باشند، در موسسه و مرکز خود اقدام کنند.

**سقف حضور دانشجویان در کلاس
به گزارش گروه دانشگاه ایرنا، شریعتی نیاسر با اشاره به رشد غیرمنتظره کمی در دانشگاه ها، گفت: نظارت و اعمال قانون در سال تحصیلی جدید مد نظر وزارت علوم است و دانشگاه ها باید به شاخص های کیفیِ قانون مداری توجه کنند.
وی گفت : به همین منظور در مقطع کارشناسی 60 دانشجو، در ارشد 20 دانشجو و در دکتری بین 5 تا 7 نفر در کلاس های درس اعلام شده است. اگر دانشگاهی در رابطه با سقف ظرفیت از این قائده عدول کند، خلاف قانون عمل کرده است.

**اعلام وضعیت دانشگاه ها و موسسات غیردولتی
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به وضعیت ادغام موسسات غیردولتی، گفت: بر اساس نظارتی که روی موسسات و مراکز غیردولتی صورت گرفت، از سال 94 تاکنون 30 موسسه لغو مجوز یا منحل شد و ظرفیت 16 موسسه به صفر رسید.
وی به دلایل این امر اشاره کرد و افزود: تخلفات آموزشی، عدم فعالیت مناسب همچنین عدم احراز شرایط در شورای گسترش وزارت علوم از دلایل غیرفعال کردن این موسسات است.
معاون آموزشی وزارت علوم به نکته مثبت این امر اشاره کرد و گفت: تعدادی از مراکز غیردولتیِ باکیفیت از نظر جایگاه در نظام سطح بندی ارتقا یافتند و به سطح دانشگاه ارتقا یافتند.

**مدارک تحصیلی زیرنظام های مختلف
وی در مورد اعتبار مدارک تمام دانش آموختگان در همه زیرنظام های کشور، تاکید کرد: مدارک تمام دانش آموختگان در همه زیرنظام های کشور که با مجوز دستگاه آموزش عالی فعالیت دارند معتبر بوده و از اعتبار یکسان برخوردار است. در خردادماه سال جاری این بخشنامه با امضای وزیر علوم ابلاغ و به تمام دستگاه ها ابلاغ شد که بر این اساس عمل کنند.
شریعتی تاکید کرد: هیچ دستگاه اجرایی که نیرو استخدام می کند نمی تواند ایرادی به مدرک دانش آموختگان در تمام زیرنظام ها وارد کند.

** نظام رتبه بندی
معاون آموزشی وزارت علوم در مورد نظام رتبه بندی دانشگاه ها تاکید کرد: از دو سال قبل، نظام رتبه بندی ملی را تحت عنوان یونی رنک (سامانه سطح بندی و رتبه بندی کشور) تعریف کردیم که بر این اساس، موسسات را متناسب با مقیاسِ عملکردی شان تقسیم و به چند سطح تبدیل کردیم. این سطح بندی به معنای درجه بندی نیست بلکه به معنای هم قیاس قراردادن مراکز است تا بتوان آنان را کنار هم قرار داد.

**سیاست های جدید برای دانشگاه ها
به گفته این مقام مسئول در وزارت علوم، به دانشگاه ها اجازه داده شد همراه با دانشگاه های معتبر دنیا دوره مشترک تعریف کنند و امکان تعامل با دانشگاه های معتبر دنیا ایجاد شود که در حال حاضر دانشگاه های ایران با کشورهای فرانسه، لهستان، بلغارستان قراردادهایی منعقد کرده اند.

**استقبال از دانشجویان ایرانی خارج از کشور
شریعتی در ادامه با اشاره به مشکلات تحصیل دانشجویان ایرانی خارج از کشور، تاکید کرد: دانشگاه های ایران پذیرای تمام دانشجویان ایرانی خارج از کشور هستند. تحصیل این دانشجویان در دانشگاه های داخل با دو شرط امکان پذیر است. نخست اینکه در دانشگاه های معتبر خارج از کشور تحصیل کرده باشند، دوم اینکه حداقل یک ترم در دانشگاه های خارج تحصیل کرده باشند.
به گفته وی، برای دانشجویان خارجی که در ایران درس می خوانند به واسطه همین سیاست های استکباری و بالا رفتن نرخ ارز یک امکان فراهم شده است. تحصیل این دانشجویان با ارز دولتی در کشور فراهم است، این شرایط بیشتر در مورد دانشجویان افغانستانی صدق می کند.

** شرایط منعِ جذب دانشجو
به گزارش گروه دانشگاه ایرنا، شریعتی نیاسر در ادامه این نشست خبری به شراط منع پذیرش دانشجو در برخی موسسات و دستگاه های اجرایی اشاره کرد و گفت: موسسات وابسته به دستگاه های اجرایی طبق مصوبه شورای عالی اداری از سال آینده، امکان جذب دانشجو ندارند.
وی افزود: با این حال برخی دانشگاه ها مثل علوم نظامی و برخی دانشگاه ها و مراکز غیردولتی وابسته به حوزه های علمیه و نهادهای عمومی همچنین برخی مراکز که شورای عالی اداری امکان جذب دانشجو را برای آنها فراهم کرده است، امکان جذب دانشجو به صورت مستقیم دارند.
وی افزود: به سایر دستگاه ها اجازه داده شد تا پایان آذرماه در این زمینه تعیین تکلیف کنند و برای این موضوع به آموزش عالی مراجعه نکنند و از طریق شورای عالی اداری مشکل خود را برطرف سازند.

** ایجاد فضای شاد در دانشگاه ها
این مقام مسئول در وزارت علوم در آستانه سال تحصیلی جدید از استادان خواست با توجه به شرایط سختی که کشور پیش رو دارد، علاوه بر نقش آموزشی، برای دانشجویان نقش تربیتی و اخلاقی هم ایفا کنند و به جوانان علاوه بر آموزش های تخصصی، کمک فکری بدهند.
وی افزود: توجه به برنامه های شاد هنری مورد تایید وزارت علوم است و با هر سیاستی که منجر به افسردگی و ناامیدی نسل جوان شود، مخالفیم. نسل جوان باید امیدوار به آینده درس خود را ادامه دهند.

**عدم تکیه دانشگاه ها بر درآمد حاصل از شهریه
وی در مورد درآمد دانشگاه های شهریه پرداز از محل دریافت شهریه، تاکید کرد: به دانشگاه های غیردولتی و آزاد اسلامی تاکید می کنیم درآمد خود را با محوریت شهریه دانشجویان قرار ندهند. وقتی تکیه بر شهریه باشد، این دانشگاه ها به دنبال جذب بیشتر دانشجو هستند که با توجه به شرایط فعلی، امکان جذب بیشتر دانشجو وجود ندارد.
شریعتی نیاسر افزود: دانشگاه ها تلاش کنند، درآمد دیگری به جز شهریه برای خود در نظر بگیرند ، شرکت در فعالیت های پژوهشی، فرهنگی و علمی از آن جمله است .

ف.ز **1601**

نظر شما