شناسهٔ خبر: 28219490 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک دهه عزاداری مردم استان سمنان؛

اندوهی نشان از دلدادگی به ثبت رسید

سمنان - ایرنا - محرم که فرا رسید در کوچه پس کوچه های شهرهای استان سمنان هیات های عزا برپا شد و در طول یک دهه علم های بزرگ با پارچه های سبز سرتاسر شهرها را پوشاند، نوای نوحه ها به گوش رسید و بوی نذری در گوشه و کنار خیابان ها پیچید.

صاحب‌خبر -

به گزارش شامگاه پنجشنبه خبرنگار ایرنا، مردم شهرهای مختلف طی این روزها سیاه پوش شدند و در هر شهر و دیاری با آیین های مذهبی که قدمتی طولانی دارد، به روش خود مشغول عزاداری شدند که نشان از جوشش عشق و دلدادگی به حسین (ع) و اهل بیت است.
برخی از آیین های پربار و باشکوه ویژه ماه محرم در استان سمنان به ثبت ملی رسیده که تثبیت کننده ارادت خاص مردم این دیار کهن است.

** آیین «چل چلا» مجن شهرستان شاهرود
شب سوم محرم همزمان با غروب آفتاب، مردم مجن شاهرود به همراه خادمان تکیه ها در تکیه بزرگ که به آن بابای تکیه گفته می شود جمع شده و پس از آب و جارو و فرش کردن تکیه و با آماده سازی چهل پایه چراغ دور آن در مراسمی که به زبان محلی «چل چلا » می گویند، نوحه سرایی می کنند. دعای فرج، صد صلوات، زیارت عاشورا و سایر ادعیه سفارش شده در این مراسم تا طلوع خورشید قرائت می شود.
این آیین خاص در میراث معنوی کشور ثبت شده است.

** آیین «یا عباس یا عباس» شهرستان شاهرود
در روز پنجم محرم در شاهرود، آیین چند صد ساله «یا عباس یا عباس» به یاد جانفشانی های سردار دشت کربلا حضرت ابوالفضل (ع) برگزار می شود.
بعد از ظهر این روز، دسته های عزاداری معروف به «یا عباس یا عباس» به سمت تکیه زنجیری به راه افتاده و طوق ها که هریک متعلق به یک خانواده بوده و از قدیم به ارث رسیده، پیشاپیش آن ها حرکت می کنند.
در نهایت دسته های مختلف مردم در تکیه بازار گرد هم آمده و ساعتی را به سینه زنی می پردازند.
سوگواری حسینی شاهرود با قدمت دیرینه به عنوان میراث معنوی کشور به ثبت ملی رسیده است.

** آیین «سنگ زنی» روستای اعلا در شهرستان سمنان
در روستای اعلا، عزاداران با در دست داشتن دو تکه چوب صیقل داده دایره ای شکل به اندازه کف دست با قطر تقریبی هفت سانتیمتر، همراه با آهنگ نوحه و در دو شیوه تک ضرب و سه ضرب، در عزای سالار شهیدان به سنگ زنی و عزاداری می پردازند.
آیین سنگ زنی که خاص این روستاست، ریشه کهن ساله دارد و به عزاداری روستای اعلا سمنان حال و هوایی ویژه داده است و عزاداران هنگام سنگ زنی، نوای «عطشان حسین، مظلوم حسین» سر دادند و از سالار شهدای نینوا یاد کردند. این آیین دیرین همه ساله در ششمین روز ماه محرم در این روستا در جنوب سمنان برگزار می شود و اهالی این روستا، روستاهای اطراف و علاقه مندان به اهل بیت(ع) از شهر سمنان، به یاد مظلومیت و شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) در فضایی معنوی و حزن آلود، به سوگواری در غم شهادت امام سوم شیعیان جهان پرداختند.
سنگ زنی روستای اعلا در فهرست میراث معنوی کشور ثبت ملی شده است.

** آیین «نخل گردانی» شهرستان مهدیشهر
همزمان با روز ششم محرم مراسم نخل گردانی مهدیشهر در حسینیه اعظم این شهرستان با مرثیه سرایی به زبان محلی برگزار می شود، این نخل با پارچه های سبز رنگ پوشانده و در روز نهم محرم همزمان با روز تاسوعا، پس از گرداندن در شهر به بالای کوهی موسوم به «کوه تاسوعا» برده می شود. مردم مهدیشهر در بالای این کوه به عزاداری می پردازند و پس از غروب آفتاب به پایین کوه می آیند و پارچه های سبز نخل را با پارچه های سیاه تعویض کرده و به اصطلاح نخل را برای روز عاشورا سیاه پوش می کنند.
این آیین که جلوه ارادت مردم شهرستان مهدیشهر به اهل بیت می باشد، به ثبت ملی رسیده است.

** آیین «نخل گردانی» تکیه جهادیه شهر سمنان
اوج سوگواری عزاداران حسینی در مرکز استان سمنان برگزاری آیین ویژه نخل گردانی تکیه جهادیه با قدمت بیش از 100 سال با شور و نوای خاصی همزمان با تاسوعای حسینی است. در این مراسم نخل هایی از محله های نزدیک در تکیه به هم می پیوندند و با فریاد یا حسین و یا ابالفضل دور تکیه گردانده می شود.
آیین نخل گردانی جهادیه شهر سمنان به ثبت ملی رسیده است.

** آیین «شاطری» روستای جزن شهرستان دامغان
مردان روستای جزن دامغان برای ابراز عشق و ارادت خود به سرور و سالار شهیدان با پوشیدن لباس شاطری (لباس مخصوص نانوایان) در نهم و دهم محرم از ساعت 6 صبح در آیینی شروع به فراخوانی سایران به یاری به حضرت امام حسین (ع) می کنند، این آیین تا ظهر ادامه دارد و پس از آن مراسم تعزیه برگزار می شود.
مراسم تاریخی شاطری ثبت ملی شده است.

** آیین «زانو زدن» روستای لاسجرد
یکی از مراسم هایی که از دیرباز در آیین عزاداری سالار شهیدان عبدالله الحسین (ع) که در هیچ یک از دیگر استان های کشور وجود ندارد و در بین مردم لاسجرد مرسوم می باشد، نوحه خوانی مراسم زنجیر زنی زانو، با لهجه لاسجردی است که اوج غم و اندوه واقعه عاشورا را به زبان محلی بیان می کند. همانطور که عزاداران حسینی در حال حرکت و با زنجیر بر دوش خود می نوازند بدون این که کوچکترین خللی در حالت زنجیرزنی آن ها بوجود آید با صدای یا ابوالفضل میاندار دسته زنجیر زنی، همه باهم زانو زده و همچنان زنجیر بر دوش خود می نوازند و دوباره با گفتن یا علی میاندار بر می خیزند.
این آیین در فهرست میراث معنوی، به ثبت ملی رسیده است.

** آیین «وا زینب» دامغان
روز 11 محرم قشرهای مختلف با حضور در برنامه های بزرگداشت شهادت حضرت حسین ابن علی(ع) در عزای آن حضرت در دامغان به سوگواری می پردازند.
در این روز دسته های عزاداری و سینه زنی از روستاها و تکیه های شهرستان دامغان، از حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) تا آرامگاه بکیر بن اعین را طی می کنند و مراسم سوگواری پر شوری که به «وا زینب» موسوم است و تا ظهر ادامه دارد، اجرا می شود.
آیین سنتی وا زینب دامغان از جلوه ای خاص سنت های بومی عزاداری کشور که در فهرست میراث معنوی، به ثبت ملی رسیده است.
به گزارش ایرنا، استان سمنان یکهزار و 444 هیات مذهبی دارد که از این تعداد هفت هیات دانشجویی، 120 هیات دانش آموزی و یکهزار و 317 هیات مردمی با حضور یکهزار و 914 مداح در ایام سال و به مناسبت های مختلف فعالیت می کنند.
9891/7408

نظر شما