شناسهٔ خبر: 28215541 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارش فارس از سوزی که هر روز بیشتر می‌شود

شور حسینی «مردم»؛ رمز ماندگاری آیین‌های مذهبی و سنتی محرم

سوز شهادت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش در میان پیروان حق هر روز بیشتر می‌شود و در این میانه، «مردم» بی‌شک رمز ماندگاری آیین‌های مذهبی و سنتی محرم هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، هر ساله در ماه‌های محرم و صفر در سراسر ایران اسلامی، کشورهای شیعه‌نشین و حتی در قلب اروپا و آمریکا، عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) و آزادی‌خواهان عالم به میدان می‌آیند و برای سرور و سالار شهیدان (ع) به زیبایی هر چه تمام‌تر عزاداری می‌کنند.

کشور ما از دیرباز شاهد اجرایی آیین‌هایی بوده که در سنت و تاریخ ما ریشه دوانده و آرام آرام تا امروز برای سوگواران حسینی به یادگار مانده است؛ محرم و صفر در هر کوی و برزن، شهر و روستایی که بنگرید، آیینی خاص و پرطرفدار در عزای سیدالشهدا (ع) اجرا می‌شود.

تردیدی وجود ندارد که همه برنامه‌های عزاداری و آیین‌های سنتی سوگواری حسینی، به واسطه حضور «مردم» در صحنه جاودانه مانده و به ما به ارث رسیده است و در تمام دوره‌ها، نه کمک دولت‌ها و حکومت‌ها و نه ممانعت آنها از اجرای برنامه‌های حسینی نتوانسته است در این میان جای مردم را بگیرد یا برایشان مشکل خاصی ایجاد کند؛ آنها بوده‌اند بر آن عهدی که با شهید دشت نینوا بسته‌اند.

آیین سنتی سیاه‌پوشان حسینیه عمرانکو در سمنان در بلوار حکیم الهی این شهر هر ساله در آستانه ماه عزای حسینی انجام می‌شود

سمنان؛ استانی قوی در میراث ملی و مذهبی

رحمان فرمانی، سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس می‌گوید: سمنان نیز چون خیلی از استان‌های دیگر یکسری میراث معنوی بر جای مانده در حوزه فرهنگی به‌ویژه در مباحث تاسوعا و عاشورا دارد.

او ادامه داد: مراسم «یا عباس (ع)؛ یا عباس (ع)» شاهرود، سنگ‌زنی اعلاء، تعزیه‌خوانی در گرمسار و دامغان و خیلی از مراسم دیگر تاسوعا و عاشورا، آداب و رسوم ارزشمند بر جای مانده از گذشته است که به ثبت ملی رسیده و ارزش این را داشته که حفظ و به نسل‌های آینده معرفی شود.

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با تأکید بر اینکه عمده این مراسم و آیین‌ها مردمی است، افزود: دولت خیلی در برگزاری این برنامه‌ها نقشی ندارد و ساماندهی و اجرای این مراسم عمدتاً مردمی است.

فرمانی بیان داشت: رمز ماندگاری این آیین‌ها نیز با قدت 200 تا 400 ساله، «مردم» هستند که این مراسم را حفظ و نقل و به نسل‌های بعد منتقل کردند.

او با اشاره به اینکه سمنان در موضوع میراث ملی و مذهبی استانی قوی است، تصریح کرد: اتفاقات مذهبی خوبی در ماه محرم با حضور پرشور مردم افتاده است.

عزاداران حسینی هر ساله در روستای اعلاء در ۹ کیلومتری جنوب شهر سمنان با برگزاری آیین سنگ‌زنی و نخل‌گردانی و اطعام سوگواران، ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان (ع) نشان می‌دهند

آیین‌های مردمی در راه ثبت ملی

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه تلاش شده است تا آداب و آیین‌های مذهبی که ارزش ماندگاری و ثبت دارند، را در ریل ثبت در فهرست آثار ملی قرار دهیم، افزود: پرونده‌های ثبتی برای برخی از این آیین‌ها تشکیل شده است.

فرمانی با تأکید بر اینکه پرونده ثبت آیین‌های مذهبی سنتی در استان سمنان بسته نشده است، اضافه کرد: باز هم مراسمی با این ارزش وجود دارد که ثبت ملی شود؛ مراسمی مثل آب دعا و چاووشی‌خوانی در این فهرست قرار دارند.

او با بیان اینکه سنگ‌زنی اعلاء سمنان ثبت ملی شده است، تصریح کرد: سنگ‌زنی، نوع خاصی از عزاداری و سوگواری بوده که در حال انجام است. پنجم محرم، مراسم «یا عباس (ع)؛ یا عباس (ع)» را در شاهرود داشتیم. آیین طوق‌بندان را داریم که عزاداران برای ایام عزاداری امام حسین (ع) آماده می‌شوند.

عزاداران حسینی در روستای حسن‌آباد سمنان به رسم هر ساله، با برگزاری آیین‌های ویژه‌ای نظیر دسته‌روی، نخل‌گردانی و سینه‌زنی و با ذکر «یا حسین (ع)» به سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایشان می‌نشینند

همه چیزم نذر حسین (ع)

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به اینکه مردم در محلات و روستاها نذری‌های زیادی برای امام حسین (ع) دارند، افزود: همه می‌دادند در روزهای ماه محرم در کدام شهر یا روستا باید حضور یابند؛ درهای همه خانه‌ها باز است و آیین‌های پرشوری تا 10 محرم ادامه دارد.

فرمانی با تأکید بر اینکه عزاداری‌ها تا 10 محرم در کشور به اوج خود می‌رسد و شاید تمام می‌شود، اضافه کرد: در استان سمنان، یازدهم محرم در شهر دامغان یکی از زیباترین مراسم عزاداری برپا می‌شود که از همه روستاها و شهرهای اطراف، دسته‌های عزاداری جمع می‌شوند و عزاداری می‌کنند.

او با بیان اینکه آیین 11 محرم دامغان یکی از عزاداری‌هایی است که در کشور طرفدار دارد، اظهار کرد: استقبال پرشوری از این مراسم بزرگ در شهر دامغان می‌شود.

تعزیه‌خوانان و هنرمندان شاهرودی صحنه‌هایی از حوادث کربلا و شهادت سرور و سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایشان را به تماشای عموم می‌گذارند

فقط تسهیل کنید

حضور مردم در آیین‌های عزاداری حسینی در سالیان متمادی نشان می‌دهد که آنها به معنای واقعی کلمه در راه حسین شهید (ع) به هیچ حمایت یا کمک مالی یا دولتی خاصی نیاز ندارند؛ اما انتظار است تا مسؤولان تسهیل‌گر امور هیأت‌های مذهبی و سوگواران اباعبدالله الحسین (ع) باشند.

مردم در راه سیدالشهدا (ع) مستحکم گام برمی‌دارند و هر ساله شاهد ظهور هیأت‌های خودجوش مردمی بیش از گذشته هستیم و این نشان می‌دهد عشق به سرور و سالار شهیدان (ع) در مردم ایران، درونی و فطری است.

آیین کهن «نخل‌گردانی» هم‌زمان با ماه محرم و با حضور باشکوه عزاداران حسینی در تکیه جهادیه سمنان اجرا می‌شود

--------------------------------------

گزارش از: مرتضی مزینانی‌صفابین

عکس از: علی ابک

انتهای پیام/و

نظر شما