شناسهٔ خبر: 27976592 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اجرای دولت الکترونیک راه عبور از مشکلات اقتصادی

وزیر ارتباطات با اشاره به ریشه مشکلات اقتصادی کشور: راه عبور از مشکلات داخلی، شفاف سازی و پیاده سازی دولت الکترونیکی است.

صاحب‌خبر -
اجرای دولت الکترونیک راه عبور از مشکلات اقتصادیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، محمدجواد آذری جهرمی در برنامه حالا خورشید شبکه سه سیما گفت : برای استقرار دولت الکترونیک باید همه ابزارهای دسترسی مردم و زیرساخت ها ارائه خدمات فراهم شود.
وی ادامه داد: راه عبور از مشکلات داخلی شفاف سازی و اجرای دولت الکترونیکی است و باید هم مطالبه مردم باشد و هم همه دستگاه ها پای کار بیایند.
جهرمی تاکید کرد: چرا باید ارز ناشی از صادرات دولتی‌ها و خصولتی‌ها دیر به دست واردکنندگان برسد؟
وی گفت : صحبت های روز گذشته رئیس جمهور، حجت را بر همه دستگاهها تمام کرد و باید همه فعالیت ها شفاف باشد و در بخش زیر ساخت امکان دسترسی مردم به خدمات پرسرعت فراهم می‌شود.
 
  قاچاق تلفن همراه به صفر رسیده است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت : در موضوع واردات تلفن همراه همه چیز شفاف و مشخص است و واردات قاچاق را به صفر رسانده ایم.
 محمد جواد آذری جهرمی در برنامه زنده حالا خورشید در شبکه سه سیما تاکید کرد : شفافیت و دسترسی به گردش آزاد اطلاعات تنها راه مبارزه با قاچاق است.
آذری جهرمی ادامه داد: 9 و 2 دهم میلیارد یورو ارز اختصاص پیدا کرد و واردات انجام شد اما اینکه به چه قیمت هایی فروخته اند باید بررسی شود و تنها پرونده ای که حالا در دست پیگیری است به موضوع واردات تلفن همراه اختصاص دارد چون همه چیز شفاف و تا نقطه انتها مشخص است که چه کسی چه کاری انجام داده و پرونده نیز تا دو هفته برای رسیدگی به دستگاه قضایی ارجاع می شود اما چرا در عرصه های دیگر شاهد این اتفاق نیستیم؟ چون شفاف نیست.
وزیر ارتباطات درباره شفاف سازی و گردش آزاد اطلاعات افزود: سیستم دسترسی آزاد به اطلاعات سامانه خوبی است و البته در گام اول قرار دارد و به ترمیم، ممارست و شفاف بودن نیاز است.
وی گفت: در حقیقت شفاف بودن برای همه دشوار است اما این قانون، قانونی است که زیرساخت فنی آن را ما فراهم کرده ایم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در آن مسئولیت دارد و گام ها خوبی دولت برداشته است.
وزیر ارتباطات تصریح کرد : دولت سوالات متعددی را از بخش های دولتی پرسیده است که بخشی جواب داده اند و بخشی هم هنوز عادت به پاسخ دادن ندارند البته بنده در مجموعه خودم نیز با این چالش مواجه هستم، سوالاتی را از زیرمجموعه ام می پرسم که هنوز بی جواب مانده که البته می گویند نباید قرارداد فیمابین مناقصات را مطرح کنیم چون محرمانه است اما این مسئله با گردش آزاد اطلاعات منافات دارد.
آذری جهرمی ادامه داد: شفافیت یک شبه محقق نمی شود و اگر فکر می کنیم همین که اراده کنیم شفاف سازی انجام می شود کلمه اشتباهی است و پایدار هم نخواهد بود و این مسیر ؛ فرآیند، گزارش، پیگیری و ممارست می خواهد.
وی افزود: بنده سوالات در مجموعه خودم را پیگیری کردم و دیدم که برای ما درصد پاسخ به سوالات قابل توجه نیست یعنی ما تا امروز 67 درصد به سوالات پاسخ داده ایم اما برای حل این مسئله در وزارت ارتباطات تعاریفی را مطرح کردیم که با چه مکانیزمی به این سوالات پاسخ داده شود؟
آذری جهرمی درباره دلایل عدم افشای قراردادهای مناقصه گفت: برخی این سوال از بنده می پرسند که پهنای باند اینترنت را چقدر می خرید و چقدر می فروشید؟ آن فردی که این کار را انجام می دهد می داند پشت ماجرا چیست؟ ولی من اصرار کردم که به همین سوال هم پاسخ بدهید و دلیل بیاورید چون اشکالی ندارد مردم بدانند چه اتفاقی افتاده است و همین اصرارها باعث اصلاح امور می شود.
وزیر ارتباطات درباره دولت الکترونیک تصریح کرد: ما یک پروژه داریم مردم همه می شناسند (ثبت اصالت تلفن همراه) و پیش از این 95 درصد تلفن های همراه وارداتی که قاچاق بود اما حالا این مسیر تغییر کرده، پس ما اراده کردیم و توانستیم با اتصال سه دستگاه ، قاچاق گوشی تلفن همراه را به صفر برسانیم.
وی گفت: این روزها در بازار ارز تلاطم ایجاد شده، پوشک گران شده و ربطی هم به قاچاق ندارد بلکه باید فرآیند توزیع ارز بررسی شود.
وزیر ارتباطات گفت : برخی می خواهند به این شفافیت بد و بیراه بگویند مثلا می گویند مرگ بر شفافیت و در کنار آن می گویند دیدید گوشی گران شد کار آذری جهرمی بود؟
وی تصریح کرد : برخی با شفاف سازی مقابله می کنند اما شفاف سازی مزیت های بیشماری دارد در کشور ما امروز قیمت گازوئیل سهمیه ای 300 تومان و نرخ آزاد آن 600 تومان است اما در مبادی ورودی مرزی همین گازوئیل از 6 تا 8 هزار تومان به فروش می رسد حالا داستان چیست؟ یک سیستم سالمی وجود داشت که سوخت را با کارت توزیع می کرد برنامه ای را وزارت راه و وزارت نفت طراحی کردند که سوخت را بر اساس پیمایش کامیون عرضه کنند و در کنار آن دو الی سه سامانه را به هم متصل کردند که با اجرای این طرح 76 هزار کارت سوخت در یک روز سوزانده شد و یک اعتراض هم دریافت نکردند.
آذری جهرمی تاکید کرد: همین مراقبت در عرضه سوخت به منزله مقابله با 6 و 4 دهم میلیارد لیتر سوخت قاچاق است که اگر این عدد را ضرب در قیمت سوخت کنید ببینید به چه عددی می رسید این یعنی اجرای دولت الکترونیک و مقابله با قاچاق.
 
 67 میلیون مشترک پهنای باند در کل کشور داریم
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای توسعه دولت الکترونیک باید زیرساخت ها ایجاد شود و در حال حاضر 67 میلیون مشترک پهنای باند در کل کشور داریم.
 محمدجواد آذری جهرمی در برنامه "حالا خورشید" شبکه سه سیما افزود: هنوز راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل وجود ندارد و من همین جا یک راهکارم این است که فرایند گرفتن مجوز برای مردم کوتاه شود، به عنوان مثال کسی که می خواهد مجوز استخر آبزی پروری دریافت کند باید بیش از 50 استعلام مجوز بگیرد و دو سال طول می کشد تا مجوز متقاضی صادر شود و این در صورتی است که با 15 دقیقه هم مجوز قابل ارائه است.
آذری جهرمی افزود : در نظام واردات ما همه چیز اتو کشیده و با فرایند ساده صورت می گیرد اما برای کسی که می خواهد تولید کند فرایند صدور مجوز بسیار طولانی است و راه حل این استعلامات این است که ما به جای اینکه مردم را بین دستگاه ها بچرخانیم کار آنها را در دستور قرار دهیم و مردم را از پاس کاری بین دستگاه ها حذف کنیم.
وی گفت : برای داشتن دولت الکترونیک ما باید زیرساخت را ایجاد کنیم که یکی از این زیرساختها ، توسعه دسترسی ها است و در حال حاضر 67 میلیون مشترک پهنای باند در کل کشور داریم تا دولت بتواند ابزار الکترونیکی داشته باشد و نکته دیگر این است که مردم باید از باب مسئله دانش ؛ سواد ارتباطات را داشته باشند
و ایران یکی از کشورهایی است که از سواد بالایی برخوردار است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به قاچاق تلفن همراه در کشور افزود: عده ای در فضای مجازی گفتند که وزیر ارتباطات ارز چهار هزار و دویستی را ایجاد کرد و این در صورتی است که ما راه های مقابله با قاچاق را بررسی کردیم و در رابطه با کنترل تعداد تلفن همراه در کشور وزارت ارتباطات مسئولیتی ندارد و وزارت صنعت از ما خواست و ما کمک آنها کردیم در واقع مسئولیت به عهده کسی است که می خواهد پاسخگو باشد که انصافاً آقای شریعتمداری و کارکنانشان در خصوص قاچاق تلفن همراه کمک شایانی کردند.
آذری جهرمی گفت: اگر من حرفی می زنم این است که مبارزه با قاچاق کالا را گوشزد کنم و در حال حاضر 720 هزار گوشی تلفن همراه در کشور وجود دارد که
600 هزار گوشی تلفن همراه در گمرک بوده و 120 هزار نیز توسط دستگاه قضا توقیف شده است.
وی افزود: قبل از اصالت سنجی یا ریجستری یک میلیون و 300 گوشی وارد کشور می شد اما بعد از ریجستری بیش از دو میلیون گوشی وارد کشور شد، در واقع
اصالت سنجی گوشی ها مانعی برای ورود گوشی به کشور نبود بلکه افزایش هم
داشت.
آذری جهرمی در خصوص افراد سودجویی که ارز دولتی دریافت کرده اند اما تلفن همراه را چند برابر قیمت به مردم فروختند ، گفت: 16 شرکت متخلف که ارز دولتی دریافت اما گوشی ها را قاچاق کرده اند توسط دستگاه قضا دستگیر شدند تا به مجازات خود برسند.
وی افزود : ارز و عدم ورود کالا در بازار دو عامل گرانی گوشی در کشور شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه برخی از تجار به دلیل گرانفروشی به زندان افتاده اند؟ گفت: در مقطعی که هنوز نوسانات در بازار نبود برخی افراد سودجو با دریافت ارز چهارهزار و دویستی گوشی را گران به مردم فروختند در واقع به مردم ظلم کردند و با استفاده از رانت ، ارز دولتی دریافت نمودند، امروز اگر کسی به زندان افتاده است ، نباید مظلوم نمایی کند، طبق فرمایش حضرت علی، ضربت در برابر ضربت و سیلی در برابر سیلی و دستگاه قضا قطعاً قانون خود را دارد.
آذری جهرمی افزود: این افراد توانستند به راحتی ارز دولتی دریافت کنند اما منِ وزیر نتوانستم ارز برای اپراتورهای وزارت ارتباطات دریافت کنم ، اما چطور این افراد ارز 4200 تومانی گرفتند و گوشی وارد کشور کردند؟
وی در پاسخ به پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده آنها گفت: مکانیزم و فرایندی که وجود دارد و درخواست مردم هم شفا سازی است که کاملاً به جا بوده و ما باید این موضوع را حل کنیم و با راه اندازی سامانه 195 توانستیم حدود 70 هزار سیم کارت را شناسایی و قطع کنیم و در حال حاضر مردم با شماره گیری #800* متوجه می شوند که در چه سرویس هایی عضو هستند.
آذری جهرمی افزود: چند روز پیش یکی از نمایندگان مجلس به من گفت که 33 هزار تومان ارزش افزوده برای ایشان در روی قبض تلفن همراه ثبت شده و این در صورتی است که من عضو هیچ سامانه پیامکی نبودم که در همین خصوص ما به یک پرونده بزرگ ارزش افزوده رسیده ایم و این موضوع به ثبت شرکت تخلفات بر می گردد و اینها یک باند هستند و تا دو هفته آینده به نتیجه نهایی خواهیم رسید و اعلام می کنیم.
وی گفت: دولت الکترونیک فقط ، دولتی نیست بلکه امروز بیشترین دستگاه هایی که باید به استعلامات جواب دهند قوه قضائیه با 27 درصد است و نیروی انتظامی 18 درصد، وزارت اقتصاد 11.38 درصد، وزارت کشور 8.93 درصد و اتاق اصناف 6.11 درصد بیشترین نیاز استعلام را در کشور دارند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اما نکته مهم اینجاست که استدلال دستگاه قضا این است که ما قوه ای مجزا و مستقل هستیم و زیر نظر دولت نیستیم، نیروی انتظامی استدلال دارد که ما زیر نظر دولت نیستیم و خودمان می توانیم فعالیت خود را ادامه دهیم و البته در زمینه الکترونیک کردن کارها خیلی پیشرو بوده اند.
آذری جهرمی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا شما با دستگاه های زیر نظر خود فعالیت تان را آغاز نمی کنید؟ گفت: اینکه ما گمرک، اقتصاد و دیگر دستگاه های دولتی را فقط جزو دولت و دولت الکترونیک بدانیم یک حرف عوامانه است، وقتی در ارتباط سنجش کار می کنیم بدون سنجش سایر دستگاه ها این کار معنا ندارد.
وی با اشاره به دستگاه های غایب مرکز تبادل ارتباطات در دولت الکترونیک افزود: دستگاه قضا که بیشترین استعلامات در رابطه با سازمان ثبت اسناد است با 27 درصد، سازمان امور مالیاتی، روزنامه رسمی، شهرداری ها، بانک مرکزی، وزارت علوم و بیمه از دیگر دستگاه های غایب در دولت الکترونیک هستند.
 
67 میلیون مشترک پهنای باند در کل کشور داریم
­وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای توسعه دولت الکترونیک باید زیرساخت ها ایجاد شود و در حال حاضر 67 میلیون مشترک پهنای باند در کل کشور داریم.
 محمدجواد آذری جهرمی در برنامه "حالا خورشید" شبکه سه سیما افزود: هنوز راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل وجود ندارد و من همین جا یک راهکارم این است که فرایند گرفتن مجوز برای مردم کوتاه شود، به عنوان مثال کسی که می خواهد مجوز استخر آبزی پروری دریافت کند باید بیش از 50 استعلام مجوز بگیرد و دو سال طول می کشد تا مجوز متقاضی صادر شود و این در صورتی است که با 15 دقیقه هم مجوز قابل ارائه است.
آذری جهرمی افزود : در نظام واردات ما همه چیز اتو کشیده و با فرایند ساده صورت می گیرد اما برای کسی که می خواهد تولید کند فرایند صدور مجوز بسیار طولانی است و راه حل این استعلامات این است که ما به جای اینکه مردم را بین دستگاه ها بچرخانیم کار آنها را در دستور قرار دهیم و مردم را از پاس کاری بین دستگاه ها حذف کنیم.
وی گفت : برای داشتن دولت الکترونیک ما باید زیرساخت را ایجاد کنیم که یکی از این زیرساختها ، توسعه دسترسی ها است و در حال حاضر 67 میلیون مشترک پهنای باند در کل کشور داریم تا دولت بتواند ابزار الکترونیکی داشته باشد و نکته دیگر این است که مردم باید از باب مسئله دانش ؛ سواد ارتباطات را داشته باشند
و ایران یکی از کشورهایی است که از سواد بالایی برخوردار است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به قاچاق تلفن همراه در کشور افزود: عده ای در فضای مجازی گفتند که وزیر ارتباطات ارز چهار هزار و دویستی را ایجاد کرد و این در صورتی است که ما راه های مقابله با قاچاق را بررسی کردیم و در رابطه با کنترل تعداد تلفن همراه در کشور وزارت ارتباطات مسئولیتی ندارد و وزارت صنعت از ما خواست و ما کمک آنها کردیم در واقع مسئولیت به عهده کسی است که می خواهد پاسخگو باشد که انصافاً آقای شریعتمداری و کارکنانشان در خصوص قاچاق تلفن همراه کمک شایانی کردند.
آذری جهرمی گفت: اگر من حرفی می زنم این است که مبارزه با قاچاق کالا را گوشزد کنم و در حال حاضر 720 هزار گوشی تلفن همراه در کشور وجود دارد که
600 هزار گوشی تلفن همراه در گمرک بوده و 120 هزار نیز توسط دستگاه قضا توقیف شده است.
وی افزود: قبل از اصالت سنجی یا ریجستری یک میلیون و 300 گوشی وارد کشور می شد اما بعد از ریجستری بیش از دو میلیون گوشی وارد کشور شد، در واقع
اصالت سنجی گوشی ها مانعی برای ورود گوشی به کشور نبود بلکه افزایش هم
داشت.
آذری جهرمی در خصوص افراد سودجویی که ارز دولتی دریافت کرده اند اما تلفن همراه را چند برابر قیمت به مردم فروختند ، گفت: 16 شرکت متخلف که ارز دولتی دریافت اما گوشی ها را قاچاق کرده اند توسط دستگاه قضا دستگیر شدند تا به مجازات خود برسند.
وی افزود : ارز و عدم ورود کالا در بازار دو عامل گرانی گوشی در کشور شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه برخی از تجار به دلیل گرانفروشی به زندان افتاده اند؟ گفت: در مقطعی که هنوز نوسانات در بازار نبود برخی افراد سودجو با دریافت ارز چهارهزار و دویستی گوشی را گران به مردم فروختند در واقع به مردم ظلم کردند و با استفاده از رانت ، ارز دولتی دریافت نمودند، امروز اگر کسی به زندان افتاده است ، نباید مظلوم نمایی کند، طبق فرمایش حضرت علی، ضربت در برابر ضربت و سیلی در برابر سیلی و دستگاه قضا قطعاً قانون خود را دارد.
آذری جهرمی افزود: این افراد توانستند به راحتی ارز دولتی دریافت کنند اما منِ وزیر نتوانستم ارز برای اپراتورهای وزارت ارتباطات دریافت کنم ، اما چطور این افراد ارز 4200 تومانی گرفتند و گوشی وارد کشور کردند؟
وی در پاسخ به پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده آنها گفت: مکانیزم و فرایندی که وجود دارد و درخواست مردم هم شفا سازی است که کاملاً به جا بوده و ما باید این موضوع را حل کنیم و با راه اندازی سامانه 195 توانستیم حدود 70 هزار سیم کارت را شناسایی و قطع کنیم و در حال حاضر مردم با شماره گیری #800* متوجه می شوند که در چه سرویس هایی عضو هستند.
آذری جهرمی افزود: چند روز پیش یکی از نمایندگان مجلس به من گفت که 33 هزار تومان ارزش افزوده برای ایشان در روی قبض تلفن همراه ثبت شده و این در صورتی است که من عضو هیچ سامانه پیامکی نبودم که در همین خصوص ما به یک پرونده بزرگ ارزش افزوده رسیده ایم و این موضوع به ثبت شرکت تخلفات بر می گردد و اینها یک باند هستند و تا دو هفته آینده به نتیجه نهایی خواهیم رسید و اعلام می کنیم.
وی گفت: دولت الکترونیک فقط ، دولتی نیست بلکه امروز بیشترین دستگاه هایی که باید به استعلامات جواب دهند قوه قضائیه با 27 درصد است و نیروی انتظامی 18 درصد، وزارت اقتصاد 11.38 درصد، وزارت کشور 8.93 درصد و اتاق اصناف 6.11 درصد بیشترین نیاز استعلام را در کشور دارند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اما نکته مهم اینجاست که استدلال دستگاه قضا این است که ما قوه ای مجزا و مستقل هستیم و زیر نظر دولت نیستیم، نیروی انتظامی استدلال دارد که ما زیر نظر دولت نیستیم و خودمان می توانیم فعالیت خود را ادامه دهیم و البته در زمینه الکترونیک کردن کارها خیلی پیشرو بوده اند.
آذری جهرمی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا شما با دستگاه های زیر نظر خود فعالیت تان را آغاز نمی کنید؟ گفت: اینکه ما گمرک، اقتصاد و دیگر دستگاه های دولتی را فقط جزو دولت و دولت الکترونیک بدانیم یک حرف عوامانه است، وقتی در ارتباط سنجش کار می کنیم بدون سنجش سایر دستگاه ها این کار معنا ندارد.
وی با اشاره به دستگاه های غایب مرکز تبادل ارتباطات در دولت الکترونیک افزود: دستگاه قضا که بیشترین استعلامات در رابطه با سازمان ثبت اسناد است با 27 درصد، سازمان امور مالیاتی، روزنامه رسمی، شهرداری ها، بانک مرکزی، وزارت علوم و بیمه از دیگر دستگاه های غایب در دولت الکترونیک هستند.
 
کاهش 50 درصدی پرداخت بیمه به داروخانه ها با سامانه اصالت سنجی
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت : طراحی سامانه تی تی ای سی برای تعیین اصالت دارو سهم عمده ای در کاهش 50 درصدی پرداخت بیمه به داروخانه ها داشته است.
محمدجواد آذری جهرمی در برنامه زنده "حالا خورشید" شبکه سه سیما افزود: شفاف سازی در سیستم غذا و دارو کمک شایانی به کاهش قاچاق در این عرصه کرده است و سامانه ای در دولت یازدهم و دوازدهم طراحی شده به نام تی تی ای سی برای تعیین اصالت دارو که گمرک، وزارت صمت، وزارت بهداشت و بیمه را به هم متصل کرده است.
وی گفت: بنابر گزارش های قبلی وزارت اطلاعات پیش از طراحی این سامانه یک دارو 300 هزار عدد به کشور وارد شده و 900 هزار عدد از آن از طریق داروخانه ها با بیمه تسویه شده یعنی 3 برابر پول به بیمه پرداخت شده که نشان دهنده عدم شفافیت در این زمینه بوده است.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: آنچه امروز در عرصه دارو می بینیم با دولت الکترونیک و سیستم کنترل اصالت دارو محقق شده است و واردات دارو به راحتی توسط وزارت بهداشت نظارت می شود.
آذری جهرمی افزود: امروز تا 50 درصد پرداخت مبلغ بیمه به داروخانه ها کاهش پیدا کرده که نشان دهنده شفافیت در این زمینه است.
وی در پاسخ به این سوال که خیلی از مردم علت قاچاق سوخت را عدم اشتغال می دانند ، گفت: یعنی برای اشتغالزایی باید قاچاق کنیم؟ این مسئله را مسئول اشتغالزایی باید برطرف کند یعنی کارش را برای توسعه اشتغال انجام دهد حالا به جای اینکه شئونات مردم را زیر سوال ببریم بهتر است همین مبالغ حاصل از مبارزه با قاچاق را در میان مردم توزیع کنیم تا مشکلات آنها برطرف شود.
 
  ضرورت یکپارچه سازی سیستم الکترونیک برای شفاف شدن همه فرایندها
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت : یکپارچه سازی سیستم الکترونیک با عزم ملی­ و مطالبه گری افکار عمومی قابل انجام است.
  محمد جواد آذری جهرمی در برنامه "حالا خورشید" با اشاره به اینکه ما باید برای وقت مردم ارزش قائل شویم ، گفت: دولت الکترونیکی این نیست که ما برای پرسنل رایانه بگذاریم و یک مرکز داده ها را درست کنیم و یک کسب و کاری فراهم کنیم برای واردات جنس برای چهار شرکتی که به صورت خاص وجود دارند.
وی گفت: دولت الکترونیکی می آید که فرآیندها ما را شفاف کند.
آذری جهرمی افزود: دولت الکترونیک این اپلیکیشن هاست که می آید زندگی مردم را راحت کند مانند سامانه طرح ترافیک که به صورت آنلاین در دسترس است و از شهرداری بابت این حرکت تشکر می کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مفهوم دولت الکترونیک مهم است نه اینکه ما قناری را رنگ کنیم و جای چیز دیگری بفروشیم.
وی گفت : اتوماسیون اداری نیز جزء دولت الکترونیک است خیلی مکانیزم ها درست شده ولی ایجاد مکانیزم ها به چه منظوری است؟
آذری جهرمی ادامه داد: وزارت صنعت انصافا در رابطه با بحث توسعه سیستم های نرم افزاری برای دولت الکترونیک و پیاده سازی نظام شفافیت تلاش کرده که قابل تقدیر است .
وی گفت: مفهوم دولت الکترونیک این نیست که یک نفر بیاید در سیستم و سامانه دست کاری کند که اگر این سامانه متصل بود به سایر سامانه ها ؛ مشکلی پیش نمی امد ؛ اشکال از وزارت صنعت نیست و دیگر سازمان ها خودشان را متصل نمی کنند.
آذری جهرمی با اشاره به پیشرو بودن وزارت صنعت گفت: بقیه دستگاهها همکاری نمی کنند و الا همه ، دست کاری­ آن شب آن فرد را مطلع می شدند.
آذری جهرمی گفت : سخنگوی قوه قضائیه در یک مصاحبه اشاره کرد 8 هزار و 300 میلیارد تومان معوقه بانکی مال 31 نفر است سوال من این است که چطور مداوم به اینها وام داده شده است اما کارآفرین بیچاره برای گرفتن وام اندک باید برود در صف.
آذری جهرمی گفت: چرا امروز در نظام بانکی ما نباید سیستم ارزیابی­ اعتباری افراد را داشته باشیم؟ سخت است که بدانند که چه قدر حقوق می گیریم و چه قدر قسط می دهیم و نحوه پرداخت حقوقمان چگونه است وبرای دریافت وام با دیدن این اطلاعات بفهمند که من خوش حساب هستم یا بدحساب و نحوه توان پرداختم محاسبه شود.
وی با اشاره به اینکه برای عده ای امکان گرفتن وام کلان وجود دارد ، گفت: بعد مشخص می شود که وثیقه این شخص مشکل دارد مگر وثیقه قابل ارزیابی نیست؟
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه شرکتی واردات موبایل کرده است که همه چیز آن قانونی است ، گفت: 28 میلیون دلار ارز گرفته ، گوشی وارد کرده و تخلف هم کرده است ، مدیر عامل اش را دستگیر کرده اند البته این مدیرعامل اصلی نیست شخص دوم و سوم فعال در شرکت است این در حالی است اگر سابقه مالیاتی آن فرد قبل از هر فعالیتی چک شود مشخص می شود شخص سابقه مالیاتی ندارد و حتی کار اقتصادی نکرده است؟؟؟
وی گفت : اگر سیستم ها به هم متصل شود و سابقه فرد از لحاظ مالیاتی ،بخش های بازرگانی بدون زیر سوال بردن شئونات مشخص می شود.
آذری جهرمی درباره ژن های خوب گفت : مگر نمی شود ارتباطات سببی و نسبی را مشخص کرد البته اشکالاتی در ثبت احوال وجود دارد که در حال حل شدن است آیا کار سختی است که یک شرکتی زیر مجموعه یک فردی است و می خواهد کاری انجام دهد ، بررسی کنیم که روابط فامیلی آن شخص چیست­؟
وی گفت: با اصلاح این فرآیند می توان بسیاری از این مشکلات را حل کرد و امروز آمده ایم به مردم گزارش بدهیم که راهش این است و 9 ماه است در حال پیگیری هستیم ، فشار آورده ایم ولی به نتیجه ای نمی رسیم.
آذری جهرمی گفت: در دولت و کمیسیون صنایع مجلس با توجه به شان نظارتی وزارت ارتباطات گزارش به صورت کامل ارائه شده است و انصافا مجلس هم خوب پای کار آمده است.
وی گفت: کمیسیون صنایع و کمیته ارتباطات کارگروه ویژه ای را ایجاد کرده که تمام گزارش ها تک تک به دستگاه ها ارائه و سوال مبنی بر اینکه چرا متصل شدید یا نشدید ؟ مطرح می شود.
آذری جهرمی با­ اشاره به اینکه وزارت ارتباطات از شئون نظارتی مجلس استفاده کرده است ، گفت: کار در سطوح بالا انجام می شود ولی در توزیع مجموعه کار می خوابد به عنوان مثال از ­­فلان مجموعه خواسته می شود که به مجموع سراسری دولت الکترونیک وصل شود این در حالی است که مدیر آن وزارتخانه معتقد است به دلیل امنیت بالای اطلاعات نمی توان به این شبکه متصل شد و اینکه اگر متصل شویم و سیستم هک شود ، چه کسی مسئولیت قبول می کند؟
وی گفت: این مطالب بیشتر جنبه بهانه دارد تا دغدغه برای مدیران وزارتخانه ها و سازمان های مختلف.
آذری جهرمی تصریح کرد: وزیر اراده می کند که مطلبی را پیگیری کند در حالی که با تعارض قانونی زیرمجموعه­ خود وزارتخانه مواجه می شود.
وی گفت: 600 دستگاه نظارتی وجود دارد که سریع هر تصمیمی که گرفته می شود به این دستگاه ها ارجاع می شود.
آذری جهرمی گفت: عزم و اراده باید وجود داشته باشد یعنی همه شئون ارکان حاکمیت باید به این جمع بندی برسند که مهم تر از این موضوع ،موضوع جدی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه نباید جای اصول و فروع عوض شود ، گفت: متصل شدن به شبکه سراسری اطلاعات یک اصل است.
آذری جهرمی گفت : خیلی ها معتقدند که بنده می خواهم خودم را مطرح کنم باور کنید بنده در این 9 ماه جلسات مکرر ،نامه نگاری و پیگیری های متعددی داشته ام .
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اجرای این امر جز با یک عزم ملی­ و مطالبه گری افکار عمومی قابل انجام نیست و باید برای وقت مردم ارزش قائل شویم.
وی با اشاره به اینکه در بخش مالیات اتفاقات خوبی نظیر صدور اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی صورت گرفته است اما در بخش ممیزی نیاز به توجه وجود دارد.
آذری جهرمی با اشاره به اینکه معاونت­ اقتصادی­ 1364 مجوز فعالیت اقتصادی در کشور را تبیین کرده است ، گفت: برای گرفتن مجوز یک استخر آبزی پروری دو سال زمان و مراجعه به 50 سازمان و نهاد نیاز است این در حالی است که با یکپارچه شدن شبکه این کار در 15 دقیقه قابل انجام است اما یک وارد کننده به راحتی بدون پیچیدگی فعالیت اقتصادی خود را انجام می دهد.
 
  وزرا باید در میان مردم باشند
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:​ مسئولان باید در میان مردم و از جنس مردم باشند.
محمدجواد آذری جهرمی در برنامه "حالا خورشید" درباره نحوه پوشش خود در دادن هدیه به خانم علیزاده افزود: بنده در روزهای اداری با لباس رسمی در محل کار حاضر می شوم اما در آن روز من از کوهنوردی آمده بودم.
وی با اشاره به اینکه قرار نبود این حرکت و اهدای جایزه به خانم علیزاده رسانه ای شود ، گفت: می خواهم ثابت کنم که وزیر باید بین مردم باشد و اگر کسی نمی تواند یا نمی خواهد به میان مردم برود ، شروع می کنند و می گویند که این وزیر برنامه ای برای آینده خودش دارد.
آذری جهرمی با اشاره به اینکه بهتر است مسئولان لنز سیاسی را از عینک خود بردارند ، افزود: تک زدن کار درستی نیست.
وی گفت: من تعطیلات با همین پوشش در میان مردم هستم و فعالیت هایی نظیر فوتبال، ورزش و حتی بعد از ساعت کار با معاونان فعالیت ورزشی را دارم.

 

 

نظر شما