شناسهٔ خبر: 27969145 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

اعتراف‌های یک روزنامه‌‌نگار

رژیمی، اما خوشمزه !

مثل هر هفته این بار هم نوبت یک چالش جدید برای رسیدن به تناسب اندام بود؛ چالش خوردن پیش‌غذا و غذا و دسر اما از نوع کم‌کالری. راستش باید اعتراف کنم معمولا در انتخاب خوراکی‌ها به کالری آنها توجه زیادی نمی‌کنم؛ هر چند طی هفته‌های اخیر ماجرا تا حد زیادی فرق کرده و تقریبا حواسم به غذا خوردنم هست. از پیش غذا شروع می‌کنم. بدون شک انواع سالاد سبزیجات بهترین گزینه برای پیش غذا محسوب می‌شوند؛ البته به شرطی که بدون سس‌های چرب و فقط با آبغوره، آب لیمو یا آب نارنج مصرف شوند و من شخصا آب نارنج را ترجیح می‌دهم.

صاحب‌خبر -

غذای اصلی هم باید کمچرب، کمنمک و کمحجم باشد چرا که صرف غذاهای پرحجم نهتنها احتمال بروز چاقی را افزایش میدهد بلکه باعث بروز مشکلات گوارشی مثل درد و نفخ معده خواهد شد. پس بهتر است مصرف نان و برنج را به وعده ناهار اختصاص دهیم و از پروتئینها و سبزیجات (به عنوان مثال خوراک مرغ، ماهی و میگو همراه سبزیجات بخارپز) در وعده شام استفاده کنیم. در مورد دسر هم باید گفت خوراکیهای شیرین و چرب و پرکالری بدترین گزینه هستند و یک عدد خرما، مقداری ژله یا تکه کوچکی ماست و بستنی بهترین انتخاب است.

متاسفانه من هم مثل بسیاری از افراد فکر میکردم مصرف کیک و شیرینی بعد از غذا لازم است و به هضم مواد غذایی در بدن کمک میکند، اما واقعا اینطور نیست و مصرف یک ماده غذایی کمشیرین و کمکالری مثل یک قاشق چایخوری مربا هم همان حس را ایجاد میکند بدون تحمیل کالریهای اضافه. نکته بسیار مهم اینکه بین پیشغذا و غذای اصلی نباید بیشتر از 10 دقیقه زمان باشد. بین غذای اصلی و دسر هم به طور میانگین 20 دقیقه زمان کافی است. در عین حال، بعد از 20 تا 25 دقیقه باید میز غذا را جمع کنیم، چون اگر زمان صرف غذا طولانی شود همچنان به خوردن ادامه میدهیم و بدون توجه به حس سیری، کالری اضافه دریافت میکنیم.

حالا غذاهای مورد علاقه من در چالش این هفته: پیشغذا سوپ سبزیجات یا سالاد فصل با کاهوچینی و فیله مرغ و لوبیاسبز، غذای اصلی میگو یا ماهی کبابی با دورچین سبزیجات تنوری و دسر ژله بدون کالری یا سالاد میوه با سس لیموترش.

پریسا اصولی

جامجم

نظر شما