شناسهٔ خبر: 27717762 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خلیج فارس بدون کشتی صیادی خارجی

معاون بنادر ماهیگیری شیلات: هیچ کشتی صیادی خارجی - چینی در آب‌های خلیج فارس حضور ندارد و کشتی‌های ویژه صید فانوس ماهیان مجوز صید دارند.

صاحب‌خبر -

معاون سازمان شیلات:هیچ کشتی صیادی خارجی در خلیج فارس وجود نداردبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ شاپور کاکولکی در نشست خبری با اشاره به اینکه هیچ فرد عاقلی آبها و منابع و ذخایر خود را در اختیار افراد خارجی قرار نمی دهد افزود: 91 کشتی ویژه صید فانوس ماهیان مجوز صید در عمق 200 متر با شیوه صید میان آبی در 57 تا 58/5 درجه مقیاس جغرافیایی روبروی منطقه جاسک بعد از تنگه هرمز یعنی کاملا در دریای عمان مستقر هستند.

وی تصریح کرد: در شبکه ها و رسانه های مجازی و بیگانه به غلط گفته شده که کشتی ها چینی هستند و با پرچم کشور چین صیادی می کنند چنین ادعاهایی کذب محض است مگر می شود 91 کشتی خارجی در خلیج فارس با چنین روش صیدی حضور یابد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات گفت: اینکه ادعا می کنند ذخایر خلیج فارس را به تاراج بردند صحت ندارد بازگویی اینگونه مطالب سبب می شود تا مردم این ادعاها را باور کنند.

کاکولکی افزود: هیچ کشتی در خلیج فارس حضور ندارد و مطمئنم اتاق فکری در آنسوی آبها برای این جریان سازی ها برنامه ریزی می کند و برخی ناآگاهانه این جریانات را در کشور منتشر می کند.

وی گفت: با یک صیاد بی هویت که نه مجوزی دارد و نه پروانه ای برای صید و اصلا معلوم نیست چه کسی تماس تلفنی می گیرند و این فرد بی هویت نیز بد و بیراه می گوید.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات تاکید کرد: 91 کشتی ویژه صید فانوس ماهیان فقط مجوز صید در عمق 200 متری بعد از نوار ساحلی در محدوده جاسک بعد از تنگه هرمز را دارند و عملیات آنها بوسیله رادارهای ماهواره ای ثریا بصورت لحظه ای کنترل می شود.

کاکولکی افزود: البته شناورها تخلفاتی دارند و از محدوده تعیین شده نیز گذر می کنند که تاکنون اقدامات تنبیهی برای حدود 35 فروند آنها از ممنوعیت یک روز تا 10 روز برای صید برای آنها اجرا شده است.

وی گفت: چنانچه تخلفات از یکی دوبار بیشتر شود پرونده تخلف آنها به محاکم قضایی ارجاع می شود که در صورت صدور حکم در این مراجع مجوز صید آنها برای همیشه لغو خواهد شد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات افزود: از قوه قضائیه تقاضا داریم نتایج و احکام پرونده کشتی های متخلف را به کمیسیون تخلفات سازمان شیلات اعلام کند تا تصمیمات نهایی اتخاذ شود.

کاکولکی تصریح کرد: به هیچ وجه با هیچ کس تعارف نداریم و هیچگونه اغماضی نخواهیم داشت حتی اگر مبلغ جریمه یک ریال هم باشد تخلف در صید از نظر ما به منزله لغو دائمی پروانه صید است.

وی گفت: در کشتی های ویژه صید فانوس ماهیان حدود 2 هزار نفر حضور دارند که 300 نفر خارجی هستند و پس از آموزش نیروهای ایرانی نیروهای خارجی بتدریج خارج می شوند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات افزود: نیروهای خارجی بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و از آنجا که حضور آنان برای صیادان هزینه دارد در برنامه زمانبندی 4 تا 5 سال حذف خواهند شد.

کاکولکی در پاسخ به ادعاهای مطرح شده در رسانه های بیگانه و شبکه های مجازی درباره اینکه کشتی های صید فانوس ماهیان کف دریا را جارو می کنند تصریح کرد: فانوس ماهیان در عمق 200 متری یعنی عمق میانی دریا هستند واین کشتی ها­با شیوه صید ترال میان آبی صید می کنند یعنی در ستون آب صید می کنند.

وی گفت: در این شیوه میان آب را شکاف می دهند و در منطقه ­تغذیه ای که نور خورشید وجود ندارد فانوس ماهیان صید می شوند یعنی درصد صید دیگر گونه ها پایین است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات افزود: مجوز صید برای فانوس­ ماهیان 300 هزار تن است در حالی که در سال گذشته 27 هزار­ تن صید کشتی ها 17 هزار تن فانوس ماهیان بودند مابقی ماهیان حرام گوشت یال­اسبی و بخش بسیار کم نیز ماهی های تجاری که در بازارهای کشور توزیع شد.

کاکولکی گفت: برنامه سازمان شیلات صید پایدار است و اصل بر توسعه شیوه صید با قلاب­ است .

وی همچنین از اجرای طرح توقف و استراحت درصید فانوس ماهیان خبرداد و افزود: به منظور باز تولید و بازسازی ذخایر اینگونه از ماهی ها صید از 20 شهریور به مدت یک ماه متوقف می شود و شناورها در این مدت فعال نخواهند بود.

معاون صید و بنادر ماهیگیر سازمان شیلات درباره تاثیر فعالیت 91 کشتی ویژه فانوس ماهیان در اشتغال صیادان بومی گفت: هیچ کدام از لنج های صیادان بومی قادر به صید در عمق 200 متری برای صید فانوس ماهیان نیست بنابراین فعالیت کشتی ها تهدیدی برای صید صیادان بومی نیست و ارتباطی به صید صیادان بومی ندارد.
کاکولکی همچنین از حضور یک ناظر ایرانی روی کشتی خبر داد و گفت: ناظران از اول در کشتی ها مستقر می شوند تا از تخلفات احتمالی جلوگیری کنند.
وی گفت: لنج های صیادان بومی نیز تخلفاتی دارند که حدود 2 هفته پیش در هرمزگان موارد تخلف در شیوه صید بصورت ترال کف­ گزارش و سه فروند لنج توقیف شد.
اسحاق تندرو رئیس اتحادیه سراسری صیادان کشور نیز در این جلسه تاکید کرد: صیادان بومی هیچ مشکلی در صید ندارند و کشتی های ویژه صید فانوس ماهیان ایرانی هستند و اگر آنها فانوس ماهیان را برداشت نکنند دیگران از این ذخایر سود خواهند برد.
محمد کارگر نماینده صیادان جنوب کشور نیز وجود هر گونه کشتی خارجی را در خلیج فارس تکذیب کرد و انتشار این شایعات را موج سواری و جوسازی سیاسی دانست و گفت: این اخبار به هیچ وجه مورد تایید جامعه صیادان نیست.

صدا وتصویردارد/

نظر شما