شناسهٔ خبر: 27607910 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

تولید سالانه بیش از 7 هزار تن ماهی قزل ‌آلا در آذربایجان‌غربی

صاحب‌خبر -
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر بیش از 250 مرکز و مزرعه تکثیر و پرورش ماهی قزل‌آلا شامل مزارع انفرادی، مجتمع‌های سردابی، استخرهای دو منظوره کشاورزی و استخرهای خاکی توسط بخش خصوصی با تولید و عرضه سالانه بیش از هفت هزار تن ماهی قزل‌آلا به بازار مصرف در سطح استان فعال هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، معصوم فصیح با بیان این مطلب اظهارکرد: در این استان آبزیان ارزشمندی مثل آرتمیای دریاچه ارومیه و شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس، صرفا از منابع آبی این استان صید و به کشورهای خارجی به ویژه کشورهای اروپائی صادر می‌شود.
وی افزود: هم‌اکنون استان آذربایجان‌غربی از نظر تولید انواع آبزیان در بین استان‌های غیرساحلی طی سالیان متمادی مقام نخست را به خود اختصاص داده است.
این مسوول با اشاره به فعالیت‌های شاخص مدیریت شیلات و آبزیان استان آذربایجان‌غربی در بین سال‌های 92-95 اظهار کرد: آذربایجان‌غربی به لحاظ شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی و دارا بودن ظرفیت‌های آبی مستعد آبزی‌پروری فراوان به عنوان یک قطب مهم شیلاتی به ویژه در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی در سطح کشور تبدیل شده است.
فصیح بیان کرد: در حال حاضر چهار مرکز تکثیر قزل‌آلا و 11 مزرعه حد واسط توسط بخش خصوصی با تولید 15 میلیون قطعه بچه ماهی و 30 میلیون قطعه تخم چشم زده فعالیت دارند که علاوه بر تامین نیاز مزارع استان، مازاد تولیداتشان را به استان‌های کردستان، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، کرمانشاه و خراسان صادر کرده و در این مراکز، تکثیر قزل‌آلا به دو صورت فصلی و خارج از فصل انجام می‌گیرد که در نوع خود کم‌نظیر است.
وی با بیان این که یکی از روش‌های مهم پرورش ماهی قزل‌آلا، پرورش در قفس بوده که جزو اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی است، اضافه کرد: این استان با دارا بودن دریاچه‌های پشت سد، مستعد پرورش ماهی به روش قفس cage یا pen دارای یک ظرفیت عظیم برای توسعه فعالیت‌های شیلاتی و نیز اشتغال‌زایی در سطح وسیع است.
فصیح بیان کرد: این استان ظرفیت تولید سه هزار تن و اشتغال‌زایی بیش از 300 نفر را در سدهای ارس، پلدشت،سلماس و حسنلوی نقده، سد قیقاچ پلدشت، دریاچه مارمیشو، شهید قنبری ماکو و شهدای سلماس برای تولید ماهیان سردابی را دارد.
وی با تاکید بر این که آذربایجان‌غربی به لحاظ شرایط خاص جغرافیایی دارای ظرفیت‌های مستعد شیلاتی فراوانی است، اظهار کرد: وجود بیش از 34 رودخانه و 10 هزار چشمه دائمی و فصلی، یک هزار و 24 رشته قنات، 40 هزار چاه عمیق و نیمه عمیق، 13 فقره دریاچه پشت سد موجود و 13 فقره دریاچه پشت سد در حال احداث، 13 آبگیر و تالاب و 25 هزار هکتار دشت این استان را به یک قطب مهم آبزی‌پروری تبدیل کرده است.
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی یادآور شد: در طول مدت کوتاه فعالیت شیلات در استان یعنی از سال‌های 66 به بعد به واسطه وجود ظرفیتهای آبی و خاکی از یک سو و ظرفیت‌های نیروی انسانی از سوی دیگر سبب شده آبزی ‌پروری در استان توسعه چشمگیری یابد.




نظر شما