شناسهٔ خبر: 27559178 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

به بهانه کنسرت موسیقی کودکان/

بخوان، که آینده از نفس‌های تو گرم می‌شود

نصر: درروزگاری که به واسطه هنر و فرهنگ وارداتی و به لحاظ سطحی نگری به مقوله هنر می‌توان آن را وانفسای هنر، به خصوص هنر موسیقی نامید، هنوز کسانی در گوشه و کنار این شهر هستند که قلبشان برای هنر فاخر می‌تپد.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، در هجوم بی‌امان گروه‌های موسیقی رنگارنگ و خوانندگان جوان که به موسیقی بیشتر به چشم سرگرمی نگاه می‌کنند و تاریخ مصرف کوتاه مدتی نیز دارند، کسانی هستند که دستان کوچک نسل جدید را در دست می‌گیرند، نفس‌های خردسال را هوا می‌شوند تا اندک شعله باقی‌مانده از اصالت ایرانی موسیقی، روشن بماند. هنوز پدر و مادرهایی هستند که یادگیری موسیقی را برای کودکان‌شان حیاتی و مهم تلقی می‌کنند و در این راه از هیچ یاری و کمکی به فرزندان خود دریغ نمی‌کنند.

این در شرایطی است که تأثیر مثبت موسیقی در روان و رفتار کودکان به لحاظ علمی بر همه‌گان روشن و اثبات شده است و قدر مسلم اشتغال کودکان ایرانی به سازهای ملی علاوه بر تأثیرات فردی، یک موفقیت فرهنگی و هنری در ابعاد گسترده برای جامعه به حساب می‌آید.

قادر رودکیان، مدرس موسیقی و سرپرست گروه موسیقی کودکان، در خصوص هدف از راه‌اندازی این گروه می‌گوید: من وقتی که گرایش کودکان و نوجوانان را به موسیقی و سازهای غربی(که از طریق ماهواره ایجاد شده) دیدم، این انگیزه در من به وجود آمد تا جفایی که از تمام جوانب در حق سازهای اصیل ایرانی می‌شود را تا حد امکان جبران کنم و گروهی از رده سنی 6 تا 16 سال به روی صحنه ببرم که در آن از سازهای ملی خودمان استفاده شده باشد.

وی می‌افزاید: از نظر من خیلی مهم و حیاتی است که بچه‌ها با موسیقی پرمحتوا و دارای اندیشه(حتی در قالب موسیقی کودکان) آشنا باشند تا اصالت فرهنگی و قومی و ملی حفظ شود.
بر اساس این گزارش، گروه موسیقی کودکان رودکی پیش از این نیز موفق شد در جشنواره موسیقی نوای خرم در سطح کشور مقام اول را کسب کند.

رودکیان در خصوص ویژگی‌های آموزش و تمرین موسیقی با کودکان نیاز به روانشناسی خاص دارد چراکه علاوه بر یادگیری موسیقی به شکل علمی، باید عشق وانگیزه در کوداکن ایجاد شود تا بتوانند سختی یادگیری موسیقی سنگینی مثل موسیقی اصیل ایرانی و آذری را تحمل کنند.

این مدرس موسیقی تأکید می‌کند: خانواده‌های این هنرجویان که بچه‌ها روزهایی که تمرین دارند، چنان شور و شوقی دارند که برای هیچ موضوع دیگری ندارند و من هم می‌بینم که حتی بعد از 5-6 ساعت تمرین سخت باز هم میلی به تمام شدن تمرین ندارند و این موضوع نشان از موفقیت کار دارد.

وی می‌گوید: من حدودا 10 سال قبل هم گروهی متشکل از کودکان و نوجوانان داشتم که تعدادی از اعضای همان گروه، امروز نوازندگان بسیار خوبی هستند و حتی خودشان تدریس موسیقی می‌کنند .و این امر باعث می‌شود که نگرانی من از بابت آینده موسیقی شهر تا حدودی برطرف شود.

قادر رودکیان در پایان اظهار می‌کند: چهار نفر از اعضای گروه موسیقی کودکان رودکی در رشته های کمانچه، تار آذری، دف و دایره و آواز در جشنواره موسیقی جوان پذیرفته شده‌اند و تنظیم بعضی از قطعات کنسرت موسیقی کودکان نیز با یکی از هنرجویان 17 ساله است.

گفتنی است، کنسرت موسیقی کودکان رودکی 31 مرداد و اول شهریور ماه، ساعت 20:30 در سالن آمفی تئاتر هتل شهریار تبریز برگزار می‌شود.

...........................................

گزارش از  پری اشتری

............................................

انتهای پیام/

نظر شما