شناسهٔ خبر: 27552071 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حذف نرخ دلار از سامانه سنا

سامانه نظام ارزی موسوم به سنا که روزانه میانگین قیمت دلار به همراه چند ارز در آن اعلام می‌شد، از عصر یکشنبه ستون اعلام نرخ دلار را حذف کرد.

صاحب‌خبر -

حذف دلار از سامانه سنا ؛ بانک مرکزی پاسخی نمی دهدبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در این سامانه میانگین نرخ انواع ارز به صورت ساعتی و روزانه و نرخ خرید و فروش ارز بر مبنای معاملات ثبت شده ازجانب صرافی های مجاز کشور در آن به ثبت می رسید.

اگرچه سنا در سال‌های اخیر به همین منظور فعال بود اما امسال و به ویژه پس از اجرا شدن بسته جدید ارزی دولت نرخ‌های اعلامی در آن از اهمیت خاصی برخوردار شد و روزانه میانگین نرخ ارز به خصوص دلار و یورو به طور ساعتی در آن درج می شود.

هرچند بانک مرکزی همواره تاکید دارد که نرخ‌های اعلامی در سامانه سنا براساس معاملات قطعی است و این نرخ‌ها برآیند واقعی قیمت ارز در کشور و مبنای عمل برای فعالان اقتصادی است اما پس از اجرای بسته جدید ارزی نرخ های اعلامی در سنا با نرخ‌هایی که صرافی‌ها در تابلوهای خود اعلام و معاملات را طبق آن انجام می‌دهند تطابق ندارد و معمولا ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان اختلاف قیمت دارد.

طبق ضوابط جدید نرخ صرافی‌ها برای ارائه ۲۲ خدمت ارزی باید یک درصد بالاتر از نرخ بازار ثانویه باشد حال آن که نرخ ها در سامانه سنا ۷۹۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان برای دلار اعلام می‌شود که در مدت اخیر هیچ گاه صرافی‌ها دلار را به قیمت کمتر از ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه نکردند.

البته درباره علت این موضوع گفته می شد که نرخ‌های موجود در سنا میانگین معاملات در بازار ثانویه است که در آن معامله ارز بین صادرکننده و وارد کننده براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و در آن نرخ های بازار آزاد و معاملات صرافی‌ها از جمله ارز مسافرتی نیست.

کارشناسان بر این عقیده اند که اقدام بانک مرکزی در حذف دلار از سامانه سنا و جایگزینی «یوآن» چین با آن، بسیار به جا اما دیرهنگام بود، چون از زمانی که امریکا تحریم هایی را اعمال کرد و سوئیفت برای ما بسته بود امکان جابجایی دلار به صورت رسمی را نداشتیم و مجبور بودیم دلار را به صورت نقد و چمدانی تأمین کنیم.

حالا در این مقطع زمانی آنچه اهمیت بسزایی دارد ایجاد پیمانهای پولی دوجانبه با کشورهای دیگر و به خصوص با شرکای تجاری مان است تا در مراودات از ارزهایی غیر از دلار استفاده شود و یا با پولهای ملی ، تجارت صورت گیرد .

 
گزارش از " علیرضا بای" 

نظر شما