شناسهٔ خبر: 27579569 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

دلار عملا از مبادلات تجاری حذف شد

"سنا" سامانه نظارت ارزی است که میانگین نرخ انواع ارز به صورت ساعتی و روزانه در آن ثبت می‌شود؛ به طوری که نرخ‌های اعلام شده در این سامانه بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارز بر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه توسط صرافی‌های مجاز کشور است

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>بیمه و بانک>متوسط قیمت دلار که به همراه چند ارز دیگر در سامانه نظام ارزی(سنا) به طور روزانه اعلام می‌شد، دیروز در سامانه حذف شده است.


به گزارش شفا آنلاین:"سنا" سامانه نظارت ارزی است که میانگین نرخ انواع ارز به صورت ساعتی و روزانه در آن ثبت می‌شود؛ به طوری که نرخ‌های اعلام شده در این سامانه بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارز بر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه توسط صرافی‌های مجاز کشور است.

سامانه سنا از سال‌های اخیر نیز فعال بود اما در سال جاری و به ویژه بعد از اجرایی شدن بسته جدید ارزی نرخ‌های اعلامی در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد. بانک مرکزی تاکید دارد که نرخ‌های اعلامی در سامانه سنا براساس معاملات قطعی  است و این نرخ‌ها برآیند واقعی نرخ ارز در کشور بوده و مبنای عمل برای فعالان اقتصادی خواهد بود.

در هفته‌های اخیر و با اجرایی شدن بسته جدید ارزی سامانه سنا نیز به طور روزانه نرخ‌های ارز به ویژه دلار و یورو برای هر ساعت را به طور متوسط اعلام کرد. اما امروز نرخ دلار حذف شده است.

در حالی که در روزهای گذشته و در اتفاقی نادر قیمت دلار از یورو در سامانه سنا بالاتر رفته بود، بانک مرکزی اقدام به حذف دلار از این سامانه کرد. در عین حال، طی سال های گذشته و به دلیل تحریم های اولیه آمریکا، معاملات دلاری به طور عملی از گردونه معاملات تجاری ایران حذف شده بود و عمده وزن معاملات بر روی درهم امارات، یوان چین، روپیه هند و لیر ترکیه می چرخید.

با توجه به اینکه در حال حاضر و حتی از زمان اجرایی شدن برجام، بازهم معاملات دلاری انجام نمی شد، حذف دلار از سامانه سنا و بازار به شکل عملی نمی تواند تاثیر چندانی بر عملکرد بازار داشته باشد. حتی صندوق توسعه ملی از ابتدای سال جاری نیز نرخ تسهیلات خود به بانک ها را با یورو محاسبه کرده که این اقدام موضوعی مهم در محاسبات محسوب می شود.

نظر شما