شناسهٔ خبر: 27542511 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

20 رقم انگور در شهرستان بیجار تولید می‌شود

صاحب‌خبر -
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیجار گفت: 50 درصد از سطح باغات این شهرستان زیر کشت انگور است و 20 رقم انگور در این شهرستان تولید می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، عباسی در چهارمین جشنواره شهرستان انگور گفت: 20 رقم انگور از جمله عسگری، فخری، یاقوتی، سیاه و کشمشی سفید و قرمز در دیارگروس و بخصوص مناطق حسن آباد، پیرتاج، خسروآباد و مرکزی موجب شده است تنوع خوبی برای تامین نیاز بازار و تولید در صنایع تبدیلی ایجاد کرد.
وی اظهار کرد: کشت محصول انگور از ظرفیت‌های بی‌نظیر و فعال کشاورزی در دیار کهن و تاریخی گروس بوده که بعنوان برند پیشرفت و اشتغالازیی بالا در این منطقه از سابقه درخشان و زیادی برخوردار است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیجار افزود: در هر یک هکتار باغ ۱۰ تا ۱۲ تن انگور در شهرستان بیجار تولید می شود.
وی عدم دسترسی باغداران به منابع آبی پایدار و قدمت طولانی باغات انگور را عامل اصلی عدم تبدیل کشت سنتی به مدرن این محصول عنوان کرد و افزود: در راستای بهینه سازی و ارتقای پتانسیل تولید علی‌رغم تلاش‌های انجام شده از سوی مروجین کشاورزی و باغداران تلاشگر، این عرصه نیازمند کوشش و اهتمام جدی‌تری است.
وی یادآور شد: انگور به دلیل تنوع محصول، تعدد بهره برداری و صنایع تبدیلی، با استقبال خوب از سوی باغداران برخوردار بوده و اگر خشکسالی سالهای اخیر نبود، بسیاری از زمین‌های آبی منطقه گروس زیر کاشت تاکستان رفته بود. عباسی خاطرنشان کرد: انگور از انواع محصولات باغی است که اگر کارخانه های صنایع تبدیلی به کمک باغدار بیاید، می تواند، اشتغالزایی و درآمدزایی با کمترین افت و ضرر داشته باشد. وی یاداورشد: تا کنون چهارجشنواره انگور با مرکزیت شهر یاسوکند و محوریت انگور این منطقه که در حد خود بی نظیر و در بعضی انواع آن بخصوص نوع یاقوتی و سیاه آن کم نظیر است برگزار شده است تا این محصول به عنوان یک برند معرفی شود.
عباسی تاکید کرد: هدف از برگزاری این جشنواره اصلاح، احیا و به سازی باغات انگور، مدیریت و بهره وری عوامل تولید، اشنایی بیشتر مردم با انواع مرغوب انگور این شهرستان و بررسی و اتخاذ راهکارهای مقابله با بحران کم آبی و روش‌های بهینه‌سازی مصرف آب در باغات است.
وی خاطرنشان کرد: بیکاری در دیارگروس به یک معضل منطقه ای تبدیل شده است و بعلت نبود و یا فعالیت کم صنایع دیگر، مهاجرت تنها راه پیش روی مردم قرار گرفته و لذا با محوریت برنامه‌های حمایتی اقتصاد مقاومتی می توان با راه اندازی واحدهای کوچک تبدیلی و اقزایش سطح زیر کشت و توسعه باغات فعلی به ماندگاری مردم و درآمد زایی آنان کمک کرد.
عباسی گفت: این شهرستان دارای حدود 2 هزار 900 هکتارباغ با انواع محصولات باغی است که انگور در مقایسه با سایر آنها از وسیع ترین سطح زیرکشت در حدود یک هزار و 300 هکتار به میزان 50 درصد به خود اختصاص داده و به طور میانگین حدود 11تن انگور در هکتار برداشت می‌شود.

نظر شما