شناسهٔ خبر: 27496213 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در گفت و گو با شبستان:

بیش از ۱۰۰ هزار سیکل ناباروری انجام شده است

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۰ هزار سیکل ناباروری در پژوهشگاه های رویان انجام شده است، گفت: در ۷ مرکز درمان ناباروری در سطح کشور، خدمات ارائه می دهیم و توانسته ایم به طور کامل نیاز بیماران این حوزه را برطرف کنیم.

صاحب‌خبر -

دکتر محمدرضا پورعابدی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان گفت: پژوهش های کاربردی و بنیادی موضوع اصلی فعالیت ها در جهاد دانشگاهی می باشد و بیشترین هدف ما این است که یک موضوع و چالشی در سطح جامعه شناسایی شود و بتوانیم برای حل آنها راه حل ها، فناوری ها، خدمات یا محصولاتی را تولید کنیم که بتوانیم آن مسائل، مشکلات و چالش هایی که در سطح جامعه وجود دارد را حداقل در آن حوزه هایی که جهاد دانشگاهی توانمندی دارد و فعالیت می کند بتوانیم برطرف کنیم.

 

وی با بیان اینکه در چهار حوزه فنی و مهندسی و علوم پایه، پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم انسانی و اجتماعی و هنر فعالیت می کنیم، خاطرنشان کرد: در حوزه فنی و مهندسی فعالیت های گسترده ای را انجام می دهیم، این فعالیت ها بیشتر در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی است. به لحاظ اینکه صنعت نفت به عنوان یک صنعت مولد و یک پیشران برای سایر صنعت ها بنابراین جهاد دانشگاهی در این سال ها سعی کرده است که در این صنعت بتواند متمرکز شود.

 

راه اندازی خط تولید مته های حفاری/ دستیابی به دانش فنی ساخت مته های حفاری

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با بیان اینکه به دانش فنی ساخت مته های حفاری به صورت کاملا ایرانی دست پیدا کرده ایم، ادامه داد: از مهم ترین طرح هایی که در دست کار داریم؛ راه اندازی خط تولید مته های حفاری در پژوهشگاه تکنولوژی تولید در خوزستان است.

 

وی خاطرنشان کرد: قرارداد ساخت بیش از 820 مته را با شرکت ملی نفت داریم که الان خط تولید آن آماده و در شرف راه اندازی است که می تواند نقش موثری را داشته باشد.

 

پورعابدی یادآور شد: بازوهای بارگیری نفت را داریم که یک ربات کاملا هوشمند و تجهیز مهمی در حوزه صادرات نفت است که در اسکله های نفتی برای انتقال نفت از سکو به کشتی از آن استفاده می شود که ساخته شده و در خارک نصب شده است.

 

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با بیان اینکه طراحی و ساخت دکل حفاری را داشتیم که دو سال از زمان تحویل آن می گذرد و در حال حاضر فعالیت می کند، افزود: ساخت دکل دوم حفاری نیز مراحل نهایی خود را طی می کند.

 

طراحی و ساخت پکیج پرتابل بازیافت و زیست پالایی پسماندهای جامد آلوده به مواد نفتی

وی با اشاره به طرح های کاهش آلودگی زیست محیطی در حین استخراج نفت، گفت: طراحی و ساخت پکیج پرتابل بازیافت و زیست پالایی پسماندهای جامد آلوده به مواد نفتی را داریم که در پژوهشکده علوم پایه کاربردی این کار انجام شده است.

 

پورعابدی توضیح داد: هر جایی که نفت استخراج می شود بعد از آن یک پسماندها یا حوضچه های نفتی بر جای می ماند که از نظر زیست محیطی مخرب هستند، بنابراین سعی کرده ایم باکتری های نفت خواری تولید کنیم تا این باکتری ها نفت را تجزیه کنند. نفت تجزیه شده به کمپوست تبدیل می شود حتی می توانیم در آن زمین ها کشاورزی داشته باشیم و به فضای سبز تبدیل کنیم.

 

دستیابی به دانش فنی و احداث واحد پایلوت تولید کربن فعال با پایه قیر طبیعی

وی در ادامه گفت: دستیابی به دانش فنی و احداث واحد پایلوت تولید کربن فعال با پایه قیر طبیعی با ظرفیت 100 تن در استان کرمانشاه در حال انجام است که باتوجه به ظرفیت ها و منابع قیر طبیعی موجود در استان و کاربردهای فراوانی که می تواند داشته باشد، یک طرح بسیار موثر می تواند در غرب کشور باشد.

 

 

پورعابدی با بیان اینکه افزایش عمر مخازن نفتی، باعث شده که نفت استخراج شده همراه با نمک و آب نمک باشد، افزود: این تجهیز نقش موثری دارد تا بتوانیم از ذخایر نفتی به خوبی استفاده کنیم که این دانش را به صورت پایلوت به دست آورده ایم و الان به دنبال آن هستیم که به صورت واقعی در قراردادی که در مناطق نفت خیز جنوب بسته می شود بتوانیم در آنجا یک پلنت 50 هزار بشکه ای را طراحی کرده و از آنها استفاده کنیم.

 

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با اشاره به طراحی و ساخت فرستنده دیجیتالی برای استفاده در مناطق روستایی، گفت: بیش از 5هزار روستای کشورمان خارج از پوشش شبکه های داخلی تلویزیون قرار دارند بنابراین برای استقرار فرستنده تلویزیونی دیجیتالی روستایی در مناطق روستایی، طرحی را داریم که در روستاهای طالقان به صورت پایلوت در حال اجرا می باشد.

 

بیش از 100 هزار سیکل ناباروری انجام شده است

پورعابدی با بیان اینکه در حوزه های پزشکی کارهای خیلی خوبی انجام داده ایم، خاطرنشان گرد: در حوزه درمان ناباروری بیش از 100 هزار سیکل ناباروری در 7 مرکز درمان ناباروری که شامل پژوهشگاه رویان، ابن سینا و 5 مرکز دیگر در سطح کشور می باشند به ارائه خدمات می پردازند و توانسته ایم به طور کامل نیاز بیماران این حوزه را برطرف کنیم.

 

در بحث سلول های بنیادی در مرز دانش قرار داریم

وی گفت: علی رغم اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش های کاربردی کار می کند اما در حوزه سلول های بنیادی در مرز دانش فعالیت می کنیم و جزو 10 کشور برتر دنیا هستیم که در این حوزه تولیدات علمی داریم و الان هم دنبال آن هستیم که بتوانیم بحث سلول های بنیادی را به بالین بیاوریم و از کاربردهای آن استفاده می کنیم تا برخی بیماری های قلبی، پوستی، ستون فقرات و غضروف را بتوانیم در سطح بالین نیز بتوانیم حل کنیم.

 

پورعابدی تصریح کرد: در حوزه سرطان، مثل سرطان های سینه پژوهشکده معتمد ما در بحث غربالگری و تشخیص زودرس و درمان فعالیت های خوبی را انجام می دهد. مجتمع خیلی خوبی را هم داریم تجهیز می کنیم برای آنکه اگر بتوانیم با تجهیز امکانات و منابع لازم بتوانیم آن ها را به ثمر برسانیم.

 

وی با بیان اینکه در حوزه سرطان ها می توانیم کارهایی را انجام دهیم، گفت: در پژوهشگاه ابن سینا در بحث تشخیص زودرس سرطان ها، داریم فعالیت هایی را انجام می دهیم که امیدواریم در انتهای امسال بتوانیم طرح ها را به انجام برسانیم و جامعه از ثمرات آنها بهره مند شود.

 

پورعابدی افزود: در بحث درمان زخم به ویژه درمان زخم های مزمن و زخم های ناشی از دیابت اقدامات خوبی در پژوهشکده درمان زخم انجام می دهیم که این هم با توجه به اینکه شیوع فراوانی در سطح جامعه دارد، خدمت خیلی خوبی است که می توانیم ارائه دهیم.

 

وی خاطرنشان کرد: در بحث گیاهان دارویی و داروهای گیاهی نیز جهاد دانشگاهی، پژوهشکده ای دارد که در زمینه اهلی سازی گیاهان دارویی، کشت و تبدیل آن ها به دارو فعالیت های خوبی را انجام داده است.

 

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: سال گذشته دو دارو برای آلزایمر، کبد چرب و دیابت را به بازار ارائه کردیم و به دنبال آن هستیم تا پایان سال جاری دو داروی جدید را وارد بازار کنیم.

 

پورعابدی با اشاره به فعالیت های جهاد دانشگاهی در بخش کشاورزی، اظهارداشت: در بخش کشاورزی، چند سالی است حوزه فعالیت خود را به سمت کشاورزی هوشمند و استفاده از فناوری به ویژه فناوری آی تی در حوزه کشاورزی قرار دادیم.

 

طراحی گلخانه های هوشمند و کشت های کانتینری در دستور کار

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی افزود: دنبال طراحی گلخانه های هوشمند و کشت های کانتینری هستیم تا بتوانیم دما و شرایط محیطی را در یک محیط بسته ای بتوانیم سیموله کنیم و در هر مکانی بتوانیم از آن استفاده کنیم و محصولات لازم را به دست آوریم.

 

پورعابدی تاکید کرد: اگر بتوانیم رسوخ فناوری را در بخش کشاورزی افزایش دهیم، با توجه به شرایط اقلیمی که در آن قرار گرفته ایم، بهره وری را در حوزه کشاورزی افزایش دهیم، ضمن آنکه توانسته ایم از تکنیک های ژنتیکی استفاده کنیم برای اینکه حیوانات اهلی نظیر بز و گاو و نژادهای خوب به لحاظ گوشت، شیر، مقاوم در برابر خشکسالی و مصرف آب کمتر را تولید کنیم.

 

وی ادامه داد: توانسته ایم در بحث تولید جنین های تعیین جنسیت شده گاوی که از نژادهای مرغوب به دست آمده تولید کنیم و در اختیار دامداران قرار دهیم تا بتوانند نژادهای خوب را تکثیر کنند که این اقدام در پژوهشگاه ابن سینا انجام شده و خدمات آن در حال ارائه است، البته ظرفیت ما در این بخش محدود است و با پیگیری هایی که انجام می دهیم تلاش می کنیم تا جوابگوی نیازهای دامداران باشیم.

 

پورعابدی درباره برنامه های پیش روی جهاد دانشگاهی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی، گفت:  با توجه به مسائل و معضلات اقتصادی، مدیریتی و آسیب های اجتماعی در سطح جامعه با آن روبه رو هستیم، از طرفی کشور خیلی کم به حوزه علوم انسانی پرداخته است و از دانشمندان این حوزه کم استفاده می کند البته شاید خود دانشمندان حوزه نیز توانسته اند اثرگذاری کمتری در حوزه علوم انسانی داشته باشند.

 

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با بیان اینکه باید از دانش و پژوهش های خود در حوزه علوم انسانی و اجتماعی بیشتر استفاده کنیم، ‌افزود: در سال های اخیر سعی کرده ایم چند پروژه ملی را با سازمان برنامه و بودجه طراحی کنیم تا بتوانیم برخی از این معضلات و مشکلات را شناسایی کرده و راه حل هایی برای آن ها ارائه دهیم.

 

وی افزود: طرح ملی سنجش و تحلیل فضای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران، تبیین بازماندگی از تحصیل در ایران، پیمایش ملی خانواده، شاخص های توسعه اجتماعی در استان های کشور، طراحی سامانه ملی پالایش سرمایه انسانی و توسعه انسانی، شناسایی موانع کسب و کار در شرکت های دانش بنیان، تدوین برنامه جامع هدایت شغلی دانشجویان و دانش آموختگان، توانمندسازی ساکنان سکونتگاه های غیررسمی، پیمایش ملی نگرش ها و رفتارشناسی گردشگری در ایران برخی از طرح های شاخص جهاد دانشگاهی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی هستند که امیدواریم در برنامه ریزی و سیاست گذاری های آینده موثر باشد .

 

نظر شما