شناسهٔ خبر: 27448923 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

مردم در چه صورتی دلارهای‌شان را از خانه بیرون می‌آورند؟

اقتصاد > بازار مالی - سایت انتخاب نوشت: دلارهای خانگی زمانی به بازار می‌آید که صاحبان آنها از احتمال افزایش مجدد نرخ ارز ناامید شوند؛ یعنی همان اتفاقی که در هفته جاری افتاد.

صاحب‌خبر -

ناظران بازار ارز معتقدند چنانچه ثبات قیمت ارز همانند هفته جاری در هفته آینده هم ادامه یابد دلارهای خانگی حداکثر از یک هفته یا ۱۰ روز آینده به تدریج وارد بازار شده و ثبات این بازار را تحکیم خواهد کرد.

مدیریت صحیح بازار در هفته جاری باعث شد که شاهد ثبات بی‌سابقه نرخ‌ها ( حول محور ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان) پس از هفت ماه تلاطم در این بازار باشیم که نشاندهنده موفقیت ایجاد بازار دوم است. برخی از صاحبنظران آشنا به روند‌های اقتصاد ایران معتقدند چنانچه تدبیر بازار دوم انجام نمی‌شد روند صعودی ادامه می‌یافت و حتی برخی‌ از این صاحبنظران از جمله یحیی آل‌اسحاق معتقدند بدون بازار دوم ممکن بود دلار تا ۲۰ هزار تومان هم صعود کند؛ در حالیکه پس از تشکیل بازار دوم نه تنها ثبات حاکم شده بلکه احتمال کاهش نرخ‌ها چندان دور از ذهن نیست.

دلار و ارز

به باور اقتصاددانان، تعهد عملی بانک مرکزی به آموزه‌های علم اقتصاد آن‌گونه که در دو هفته اخیر شاهد آن بودیم، اقتضا می‌کند که نرخ هدفگذاری شده حتما قابل دفاع در برابر حملات سفته‌بازانه باشد و مدیریت نوسان کاهشی احتمالی هم باید به گونه‌ای باشد که طمع سفته‌بازان را برای ماندن در بازار برنیانگیزد.

 

1717

نظر شما