شناسهٔ خبر: 27376636 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هشدار مقام ارشد آمریکایی نسبت به اجرای اقدامات بیشتر علیه ترکیه

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از رويترز؛ یکی از مقامات کاخ سفید روز سه شنبه گفت: اگر ترکیه از آزاد کردن کشیش آمریکایی بازداشت شده خودداری کند، آمریکا نسبت به احتمال فشارهای بیشتر اقتصادی علیه ترکیه هشدار می دهد. موضوعی که نشان دهنده افزایش تنش در روابط میان متحدان ناتو است.
این پیام شدید یک روز پس از دیدار خصوصی جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با سردار قلیچ، سفیر ترکیه در آمریکا درباره پرونده اندرو برانسون، کشیش بازداشت شده آمریکایی در ترکیه مطرح شده است.
به گفته مقام ارشد آمریکایی، بولتون به مقام ترکیه هشدار داده است که آمریکا عقب نخواهد نشست.
این مقام کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود در ادامه افزود: تاکنون در پرونده برانسون «هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.»
وی افزود: «دولت آمریکا قرار است بر سر این موضوع کاملا محکم بایستد. رئیس جمهور 100 درصد به بازگرداندن کشیش برانسون متعهد است و اگر ما در چند روز یا یک هفته آینده اقدامی مشاهده نکنیم، ممکن است اقدامات بیشتری ترتیب داده شوند.»
وی تاکید کرد اقدامات بیشتر احتمالا از شکل تحریم های اقتصادی خواهد بود. «اگر نتیجه ای نبینیم، فشارها افزایش می یابد.»
با بازداشت برانسون، روابط میان ترکیه و آمریکا پر تنش شده است. ترامپ در هفته گذشته تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به ترکیه را دو برابر کرد، موضوعی که به سقوط ارزش لیر انجامید.
آمریکا همچنین در نظر دارد تا بانک ترکیه ای هالکبانک را به خاطر کمک به ایران در دور زدن تحریم های آمریکا، جریمه کند. اوایل ماه جاری، آمریکا در تلاشی برای فشار به ترکیه برای بازگرداندن برانسون، علیه دو مقام عالی رتبه در کابینه اردوغان، تحریم وضع کرد.
برانسون به حمایت از تلاش برای کودتای دو سال پیش علیه اردوغان متهم شده است، اتهامی که برانسون آن را رد کرده است.

نظر شما