شناسهٔ خبر: 27354486 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بلومبرگ: بولتون به ترکیه هشدار داده است تا زمانی که کشیش آمریکایی آزاد نشود، مذاکره‌ای صورت نمی‌گیرد

بنا بر اعلام خبرگزاری بلومبرگ، مشاور امنیت ملی آمریکا به سفیر ترکیه در واشنگتن هشدار داده است تا زمان آزادی کشیش آمریکایی، هیچ گفتگویی بین دو کشور نخواهد بود.

صاحب‌خبر -

جان بولتون: تا زمان آزادی کشیش آمریکایی گفتگویی بین واشنگتن و آنکار نخواهد بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب‌گاه بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشته مشاور امنیت ملی کاخ سفید به سفیر ترکیه هشدار داده تا زمانی که کشیش آمریکایی زندانی در این کشور آزاد نشود هیچ گفتگویی بین آنکارا و واشنگتن نخواهد بود.

بلومبرگ به نقل از دو مقام آمریکایی آگاه به این موضوع نوشته است: جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه در دیدار با سفیر ترکیه در واشنگتن به وی هشدار داده تا زمانی که آنکارا اندرو برانسون، کشیش زندانی در ترکیه را آزاد نکند هیچ گفتگویی بین آنکارا و واشنگتن نخواهد بود.

این اظهارنظر جان بولتون بن‌بست روابط دو کشور را نشان می‌دهد.

پس از این که ترامپ روز جمعه اعلام کرد دستور افزایش دو برابری تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد ترکیه را صادر کرده، دیدار جان بولتون و سرار کیلیچ، سفیر ترکیه، نخستین دیدار بین مقامات ارشد آمریکا و ترکیه است.

کاخ سفید روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به منظور گفتگو درباره بازداشت اندرو برانسون، کشیش آمریکایی بازداشتی در ترکیه، با سفیر ترکیه در واشنگتن دیدار کرد.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، گفت: «جان بولتون روز دوشنبه به درخواست سردار قلیچ، سفیر ترکیه در آمریکا، در کاخ سفید با وی دیدار کرد. آن‌ها به موضوع بازداشت کشیش اندرو برانسون و وضع روابط آمریکا و ترکیه پرداختند».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه با ارسال پیامی در صفحه توئیتر خود ضمن ابراز خرسندی تلویحی از کاهش ارزش پول ترکیه نوشت: به تازگی مجوز افزایش دو برابری تعرفه (واردات) فولاد و آلومینیوم را در خصوص ترکیه صادر کردم، این در شرایطی است که ارزش پول آنها، لیر ترکیه، در برابر دلار بسیار قدرتمند ما به سرعت رو به کاهش است! اکنون (تعرفه واردات) آلومینیوم 20 درصد و فولاد 50 درصد خواهد بود. روابط ما با ترکیه در حال حاضر خوب نیست!

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بار دیگر روز یکشنبه خطاب به دولت آمریکا تأکید کرد نوسان ارزش لیر یک توطئه سیاسی علیه آنکاراست، اما مردم ترکیه تسلیم نخواهند شد. وی افزود: ما  با کسانی که روابط و اتحاد راهبردی 50 ساله خود با یک کشور 81 میلیونی را قربانی روابط خود با سازمانهای تروریستی می‌کنند، قطع همکاری می‌کنیم و به دنبال متحدان، و شرکای جدیدی خواهیم بود.

اشاره اردوغان به حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد سوریه است که دولت ترکیه آنها را سازمانی تروریستی و شاخه‌ای از سازمان «پ ک ک» در ترکیه می‌داند.

اخیرا تنش بین واشنگتن و آنکارا بر سر کشیش آمریکایی بازداشت‌شده در ترکیه بالا گرفته است. در پی توافق وزرای خارجه دو کشور هیئتی از دولت ترکیه برای حل‌‌وفصل اختلافها هفته گذشته راهی واشنگتن شد که بدون هیچ توافقی به آنکارا برگشتند.

بیشتر بخوانید: هشت خواسته آمریکا از ترکیه

آمریکا چهارشنبه گذشته وزیران کشور و دادگستری ترکیه را به دلیل حبس اندرو برانسون، در فهرست تحریم قرار داد. مجلس سنای آمریکا نیز روز پنج‌شنبه لایحه تاخیر به مدت 90 روز در تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه را تصویب کرد. این اقدام واشنگتن با واکنش تند مقامات ترکیه و احزاب این کشور روبرو شد.

اندرو برانسون، کشیش آمریکایی از حدود بیست سال پیش در ترکیه زندگی می‌کند و از دو سال قبل به اتهام همکاری با کودتاگران و جاسوسی سیاسی و نظامی در حبس خانگی بسر می‌برد.

انتهای پیام/

نظر شما