شناسهٔ خبر: 27359396 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سفر مخفیانه نتانیاهو به مصر و دیدار با السیسی

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بیست و دوم ماه مه سفری مخفیانه به مصر داشت و با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور دیدار و درباره آتش بس در نوار غزه با وی گفتگو کرد.
شبکه تلویزیونی 10 اسرائیل این خبر را اعلام کرد با این حال هنوز هیچ مقام رسمی اسرائیل درباره این خبر اظهارنظر نکرده و آن را تایید نکرده است. ریاست جمهوری مصر نیز فعلا واکنش به این خبر نشان نداده است.
طبق اعلام کانال 10 تلویزیون اسرائیل، گفتگوی نتانیاهو و السیسی چند ساعت طول کشید. این دیدار در حالی صورت گرفت که نوار غزه که تحت کنترل جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ( حماس) قرار دارد، از چند هفته پیش و مشخصا از سی ام مارس گذشته دستخوش ناآرامیها و خشونتهای زیادی است.
شبکه 10 تلویزیون اسرائیل به نقل از برخی منابع آمریکایی اعلام کرد مذاکرات نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهور مصر حول محور امکان برقراری آتش بس پایدار در نوار غزه، امکان بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس به نوار غزه به منظور اداره این منطقه محصور، تعدیل محاصره اسرائیل بر نوار غزه و همچنین مرمت زیرساختهای حیاتی این منطقه صورت گرفت.
جنبش حماس بیش از ده سال پیش در پی مناقشه با جنبش فتح تحت رهبری محمود عباس، این جنبش را از نوار غزه بیرون راند و خود کنترل این منطقه را به دست گرفت.
مصر و اردن تنها کشورهای عرب هستند که با اسرائیل پیمان صلح امضا کرده اند. مصر پیوسته در مذاکراتی که منجر به پایان جنگها میان حماس و اسرائیل شده، حضور داشته است. اسرائیل و حماس از سال دو هزار و هشت تا کنون سه بار با یکدیگر جنگیده اند اما از سال دو هزار و چهارده آتش بسی شکننده در منطقه برقرار شده است.
از سی ام مارس گذشته که تظاهرات فلسطینیان نوار غزه در اعتراض به محاصره این منطقه محروم و در حمایت از حق بازگشت آوارگان فلسطینی آغاز شد ، نزدیک به یکصد و هفتاد فلسطینی به دست نظامیان اسرائیلی کشته شده اند.
زیرساختهای حیاتی نوار غزه در حملات نظامی اسرائیل در سالهای گذشته به شدت آسیب دیده است و ساکنان آن از فقر شدید رنج می برند به طوری که در حال حاضر ادامه حیات تقریبا دو سوم از جمعیت دو میلیون نفری نوار غزه بسته به کمکهای بشردوستانه است.
­

نظر شما