شناسهٔ خبر: 27338058 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

کدام مسئولان به پرسش «فرزندت کجاست؟» پاسخ دادند؟

کمپینی برای بازگشت اعتماد

صاحب‌خبر - آفتاب یزد طی روزهای آینده سرنوشت این کمپین را پیگیری کرده و مسئولانی که به آن پیوستند و یا از آن استقبال نکردند را به مردم معرفی می‌کند

آفتاب یزد- گروه سیاسی: «فرزندت کجاست؟» یک تیتر، یک عنوان و یک کمپین در توئیتر. چیزی شبیه به چالش‌هایی که هر از گاهی در شبکه‌های اجتماعی مد می‌شود و سر و صدا به‌پا می‌کند. اما با یک تفاوت... این بار این مردم نیستند که در چالش‌های فضای مجازی از یکدیگر تقلید می‌کنند و به آن می‌پیوندند.
کمپین « فرزندت کجاست» هرچند یک پویش مردمی در شبکه توئیتر به شمار می‌آید اما در حقیقت یک دعوت‌نامه است؛ دعوت‌نامه‌ای برای وزیران، مسئولین، روسای بخش‌های مختلف دولتی و اجرایی، مقامات در نهادهای مختلف از مجلس گرفته تا قوای دیگر.
در شرایطی که این روزها مشکلات اقتصادی، التهاب نوسانات ارز و تحریم‌ها بر دوش بسیاری از هم‌میهنان سنگینی می‌کند، مردم در راستای شفاف‌سازی ملی، از مسئولین خواسته اند تا بگویند فرزند کدام‌یک از آن‌ها بی‌آنکه از رانتی برخوردار باشد، غم کشور دارد و در ایران مانده است.

باب میل خیلی‌ها نیست
ناگفته نماند هشتک «فرزندت کجاست» باب میل خیلی‌ها نیز نیست، کسانی که خود در ایران سمت‌های آنچنانی دارند ولی فرزندان‌شان سال‌هاست در خارج از کشور زندگی می‌کنند و چه بسا تابعیت دیار غربت را نیز از آن خود کرده اند.
هستند مسئولان بسیاری که هر ازگاهی خبر حضور فرزندان‌شان در خارج از کشور غوغا به پا می‌کند؛ خبر دخترانی که سال‌هاست به‌بهانه درس خواندن در استرالیا یا کانادا تشکیل خانواده داده‌اند و زندگی می‌کنند یا پسرانی که در سوئیس روزگار می‌گذرانند. یا شاید هم همسرانی که رد پایشان در فلان بلاد پیدا می‌شود یا گرین کارت‌هایی که نشان از سوگند بستگان شماره یک مسئولان ایرانی به پاسداری تا پای جان از تمامیت ارضی کشوری بیگانه دارد.
حقیقت این است که بعد از آنکه ماجرای مسئولین دوتابعیتی بیخ پیدا کرد و برخی از آن‌ها تو زرد و اختلاسی از آب در آمدند، هم رفت و آمد مسئولین به خارج از کشور و نوع تبعیت آن‌ها با اما و اگرهای بسیاری روبه روشد و هم کارو بار فرزندان‌شان.
همه این‌ها باعث شده تا امروز مردم در کنار مطالبه شفافیت در بحث فعالیت‌های اقتصادی مقامات کشور، خواستار شفافیت در زندگی خانوادگی آن‌ها نیز باشند.
البته ناگفته نماند یکی از دلایل اصلی که باعث شده در چنین شرایطی، بیش از همیشه تمرکز بر روی فرزندان مسئولین باشد، اظهارات جنجالی نمایندگان در روز استیضاح ربیعی است. یعنی همان روزی که هردو جناح اصلاح طلب و اصولگرا در صحن علنی مجلس فرزندان یکدیگر را به رانت خواری و استفاده از موقعیت پدر متهم کردند! و از خارج رفتن و یا حضور پسران و دختران‌شان در پست‌های آنچنانی مملکتی سخن گفتند. موضوعی که باعث شد تا امروز مردم از همه مسئولین مطالبه کنند تا دقیقا بگویند «فرزندشان کجاست و چه می‌کند؟»

آن‌هایی که آمدند
اما نکته جالب توجه این است که برخی از مقامات با پیوستن به این کمپین، تنور «فرزندت کجاست» را گرم کرده اند.
سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین وزیری بود که در راستای شفاف‌سازی فعالیت فرزندان خود، در حساب کاربری خود در پاسخ به سوال این کمپین نوشت:«دو پسر و یک دختر دارم. پسر اولم فوق لیسانس دانشگاه تهران است. در تهران زندگی می‌کند. شغل ثابت ندارد. در حوزه‌های پژوهشی به صورت پروژه‌ای کار می‌کند. پسر دومم خرداد امسال کارشناسی‌اش را از دانشگاه اصفهان گرفته است. دخترم نیز کلاس چهارم را گذرانده است.»
او در باره نحوه تحصیل فرزندانش و مدارس آن‌ها نیز پاسخ داده که فرزندانش از هیچ سهمیه ای برای قبولی در کنکور استفاده نکرده اند و حتی فرزند بزرگش بدون آنکه اعلام کند فرزند وزیر است، مراکز پژوهشی را پیدا و شروع به فعالیت می‌کند. بعد هم در ادامه به طنز این جمله را می‌نویسد:«البته اگر با این شفاف‌سازی‌ها لو نرود !» او ادامه داده: «دخترم در دبستان دولتی تحصیل می‌کند، پسر اولم دولتی در تمام پایه‌ها، دومی در برخی پایه‌ها و دخترم از اول تحصیل تا الان. »
صالحی اگرچه اولین وزیری بود که به این کمپین پیوست اما آخرینش نیست، چرا که محمد جواد ظریف نیز دراینباره شفاف‌سازی کرده است و نوشته : « همه فرزندانم در تهران ساکن هستند. پسرم لیسانس برق و فوق لیسانس مدیریت بازار دارد و با همسر و دخترش در تهران زندگی می‌کنند و استخدام هیچ جایی نیست و در حوزه مدیریت بازار، کار مشاوره‌ای انجام می‌دهد. دخترم طراح داخلی است و با همسر و دخترش در تهران زندگی می‌کنند و بیشتر به تربیت فرزندش مشغول است و برخی اوقات طراحی داخلی برای دوستان و اقوام انجام می‌دهد. خدا را شاکرم که فرزندانم بدنبال خاتمه ماموریت من در سازمان ملل متحد، تحصیلات‌شان را فورا به اتمام رسانده و بیش از شش سال است که به ایران بازگشته‌اند و همراه خانواده‌هایشان در تهران ساکن و مشغول به کار هستند.»

به غیر از وزرا
اما به غیر از این وزرا کسان دیگری هم هستند که از این کمپین استقبال کردند، مطمئنا بعد از جنجال در روز استیضاح ربیعی وزیر کار و اتهاماتی که پور ابراهیمی به پزشکیان زد، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس در میان نمایندگان پارلمان نخستین کسی است که به این کمپین پیوسته است. او اظهار می‌دارد:«من چهار فرزند داشتم که یکی از آن‌ها فوت کرده است و سه فرزند دیگر دارم. همچنین سه نوه دارم که به زودی چهار نوه می‌شوند. یکی از فرزندانم مدرک PHD فیزیک خود را با معدل بالای هفده از دانشگاه شریف اخذ کرده و اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه سهند است. یکی دیگر از فرزندانم در حال گذراندن پایان‌نامه در مقطع PHD در رشته برق کنترل است که بورسیه خارج بود ولی اکنون در ایران است دخترم نیز مدرک کارشناسی ارشد شیمی خود را از دانشگاه شریف اخذ کرده و کارمند جم است که این همه داد و بیداد کردند!! دخترم حدود شش سال پیش کارمند جم شده و حدود چهارمیلیون تومان حقوق دریافت می‌کند. ایشان نه رئیس است و نه عضو هیئت مدیره، آیا این شغل دختر من خارج از عرف است؟!!»
امیرحسین قاضی زاده ‌هاشمی، دیگر نماینده مجلس نیز با پیوستن به پویش «فرزندت‌کجاست» می‌گوید: «دو فرزند دارم. دخترم دبیرستانی است و پسرم دبستانی.
هر دو در خانه خودمان هستند، در تهران.»
حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور هم اظهارداشته :« دو پسر دارم. اولی مهندسی عمران شریف و ارشد حمل و نقل امیرکبیر؛ هر دو بدون سهمیه؛ عقد کرده و بدنبال ادامه تحصیل است. دومی کلاس یازدهم رشته ریاضی است.»
البته این کمپین مخصوص مقامات فعلی هم نیست، چرا که دراین بین هستند برخی از مسئولین سابق کشور که به این چالش پیوسته اند، کسانی مثل مصطفی‌هاشمی طبا معاون وزیر دولت اصلاحات که دراینباره نوشته است :« بنده سه فرزند دارم که دوتا دختر و یک پسر هستند که همگی تحصیل‌کرده هستند. یکی از دخترانم لیسانس «آی تی» و دیگری لیسانس مامایی دارد که هر دو خانه‌دار هستند و شغلی ندارند و من هم هیچ وقت سفارشی برای کار برایشان انجام ندادم.»
هاشمی طبا گفت:« تک پسر بنده نیز دارای مدرک کارشناسی ارشد در یکی از رشته‌های علوم انسانی است و در حال حاضر در یکی از شرکت‌های غیردولتی مشغول به کار است. پسرم مدرک کارشناسی خود را از یکی از دانشگاه‌های سراسری دریافت کرد و سپس با بورسیه دانشگاه رایس تگزاس دوره کارشناسی ارشد خود را در آمریکا طی کرد و پس از پایان تحصیلات به کشور بازگشت و در حال حاضر مشغول به کار است و هیچ سمت دولتی ندارد.»

این نخستین بار نیست
البته ناگفته نماند این نخستین بار نیست که چنین کمپینی برای شفاف سازی مسئولین، در شبکه‌های مجازی شکل می‌گیرد. پیش‌تر نیز بعد از افشاگری‌های جنجالی مربوط به حقوق‌های نجومی، چنین کمپینی ایجاد شد... کمپین «انتشار فیش‌های حقوقی.» کمپینی که به جز برخی از مسئولین نه چندان رده بالا، وزرا و مقامات از آن سر باز زدند و هیچ وقت هم فیش حقوقی خود را نشر ندادند. اما این‌بار کمپین «فرزندت کجاست» لا اقل تا به امروز با استقبال بیشتری روبه رو شده و مقامات شاخص‌تری بدان اضافه شده‌اند. به نظر می‌آید که با توجه به شرایط موجود در کشور، مردم باید همه تلاش‌شان را بکنند تا این کمپین به سرنوشت سایر کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی که فقط در روزهای نخست «ترند» شده و اندکی بعد به فراموشی سپرده، می‌شوند دچار نشود.
رسانه‌ها نیز باید همچنان در راستای شفافیت در کشور از مسئولین بخواهند تا به این کمپین بپیوندند. بی تردید، آن دسته از مسئولینی که هم‌اکنون فرزندان‌شان در خارج از کشور به سر می‌برند -که مطمئنا تعدادشان نیز بسیار زیاد است- در اضافه شدن به این پویش استثنا نیستند. آن‌ها می‌بایست رک و پوست کنده چنین موضوعی را با مردم در میان بگذارند. بی تردید گام اول در شفافیت، صداقت است نه انکار.
بنابراین از امروز مردم منتظر این دست از مقامات نیز هستند؛ مقاماتی که پسران و دختران‌شان در خارج از کشور به سر می‌برند اما در مورد آن و یا شغل آن‌ها در دیگر کشورها تاکنون چیزی نگفته‌اند. آفتاب یزد این موضوع را پیگیری می‌کند.

نظر شما