شناسهٔ خبر: 27337993 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

بررسی چرایی راه اندازی کمپین «#فرزندت_کجاست؟»؛

مسئولی که فرزند و خانواده‌اش خارج کشور هستند، چطور می‌خواهد برای «ایران» کار کند؟!

در حقیقت این پویش به نوعی مسئول بودن یک نفر در کشور و مهاجرت خانواده و فرزندان او و یا زندگی آنان در خارج از کشور را امری کاملا اشتباه می داند و جمع کردن این مسأله که آیا چنین فردی می تواند دلسوز مردم و جامعه باشد، اما خانواده اش در همین کشور و جامعه زندگی نکند را امری بعید می خواند...

صاحب‌خبر -

چند روزی است، کمپینی در فضای مجازی تحت عنوان «#فرزندت_کجاست؟» به راه افتاده که به مسأله و موضوع خروج فرزندان مقامات و مسئولان عالی رتبه کشور در بخش های پرداخته است. در حقیقت این پویش به نوعی مسئول بودن یک نفر در کشور و مهاجرت خانواده و فرزندان او و یا زندگی آنان در خارج از کشور را امری کاملا اشتباه می داند و جمع کردن این مسأله که آیا چنین فردی می تواند دلسوز مردم و جامعه باشد، اما خانواده اش در همین کشور و جامعه زندگی نکند را امری بعید می خواند.

به گزارش «تابناک»؛ با حاداث شدن مشکلات اقتصادی و به دنبال آن، موضوعات معیشتی و با گسترش شبکه های اجتماعی مردم به مراتب بسیار بیشتر از گذشته می توانند در جریان اخبار و اطلاعات مربوط به زندگی مقامات کشور بپردازند و از آن آگاهی پیدا کنند. در چنین شرایطی جامعه سه موضوع را به شدت مطالبه می کند؛ اول مقابله با ایجاد هرگونه رانت برای افراد خاص و مسئولانی که با اطلاعات درجه کشور دسترسی دارند، دوم بهبود فضا، رفع مشکلات و لزوم برخورد جدی با مفاسد و رانت خواران و رانت جویان و سوم رسیدگی به وضعیت زندگی مسئولان و خانواده های آنان، چون تا وقتی یک مسئول و خانواده او درد جامعه را درک و لمس نکند، نمی تواند برای رفع آن تلاش کرده و نسخه شفابخشی برای آن بپیچد!

از همین روست که مسأله نحوه و سبک زندگی مسئولان و فرزندان آنان که در چند مورد اخیرا بحث برانگیز شده، به یکی از مباحث جدی در شبکه های اجتماعی بدل شده است. لذا در کمپین مورد اشاره به سبک زندگی و کجا زندگی کردن خانواده و فرزندان مسئولان کشور که در برخی محافل حرف و حدیث هایی درباره بعضی از آنان مطرح می شود و همچنین به مسأله شغل و سبک زندگی آن‌ها توجه شده است و شاید در برخی شبکه های اجتماعی شاهد ایجاد پویشی مردمی با عنوان (#فرزندت_کجاست؟) باشید.

در این پویش از مسئولان پرسیده شده که جناب آقای رئیس، وزیر، مدیر، وکیل و مسئول و امثال آن، شما هم بگو «#فرزندت_کجاست؟» همچنین در این پویش سعی شده تا مسئولان به این سؤال که فرزندان شما چه مقدار مانند دیگر فرزندان این کشور درد و دغدغه دیگر جوانان و خانواده‌های وطن را درک کرده‌اند؟ و سهم آن‌ها از گرانی، تحریم، شرایط بد اقتصادی خانوار‌ها و تبعیض‌ها به خانواده‌های ایرانی چقدر است، پاسخ دهند.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه که برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص فرزندان او چندین بار شبهاتی ایجاد کرده بودند با پیوستن به کمپین فرزندت کجاست، شغل، تحصیلات و محل سکونت فرزندان خود را منتشر کرد. وی در این باره نوشت: «پسرم لیسانس برق و فوق لیسانس مدیریت بازار دارد و با همسر و دخترش در تهران زندگی می‌کنند و استخدام هیچ جایی نیست و در حوزه مدیریت بازار، کار مشاوره‌ای انجام می‌دهد. دخترم طراح داخلی است و با همسر و دخترش در تهران زندگی می‌کنند و بیشتر به تربیت فرزندش مشغول است و برخی اوقات طراحی داخلی برای دوستان و اقوام انجام می‌دهد.

دامادم فوق لیسانس مدیریت دارد و مدیر یک شرکت خصوصی است. عروسم دکترای نانوتکنولوژی دارد و بیشتر به تربیت فرزندش مشغول است و پاره وقت در دانشگاه فعالیت دارد.

خدا را شاکرم که فرزندانم به دنبال خاتمه مأموریت من در سازمان ملل متحد، تحصیلاتشان را فورا به اتمام رسانده و بیش از شش سال است که به ایران بازگشته‌اند و همراه خانواده هایشان در تهران ساکن و مشغول به کار هستند.»

همچنین «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیوستن به این کمپین درزیر حساب توییتری خود نوشت: «دو پسر و یک دختر دارم؛ پسر اول فوق لیسانس دانشگاه تهران است. در تهران زندگی می‌کند. شغل ثابت ندارد. با برخی از موسسات در حوزه‌های پژوهشی به صورت پروژه‌ای همکاری می‌کند. پسر دوم خرداد امسال کارشناسی‌اش را از دانشگاه اصفهان گرفته است. دخترم کلاس چهارم را در دبستان دولتی گذرانده است».

«حسام‌الدین آشنا» مشاور رئیس جمهور نیز با انتشار توئیتی در این باره توضیح داد. او نوشت: «دو پسر دارم اولی مهندسی عمران شریف و ارشد حمل و نقل امیرکبیر؛ هر دو بدون سهمیه؛ عقد کرده و به دنبال ادامه تحصیل است. دومی کلاس یازدهم ریاضی است.»

«مسعود پزشکیان» که هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی توسط یکی از نمایندگان متهم به رانتخواری شده بود، در صفحه مجازی خود نوشت: «من چهار فرزند داشتم که یکی از آن‌ها فوت کرده است و سه فرزند دیگر دارم. همچنین سه نوه دارم که به زودی چهار نوه می‌شوند. یکی از فرزندانم مدرک PHD فیزیک خود را با معدل بالای هفده از دانشگاه شریف اخذ کرده و اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه سهند است. یکی دیگر از فرزندانم در حال گذراندن پایان‌نامه در مقطع PHD در رشته برق کنترل است که بورسیه خارج بود، ولی اکنون در ایران است. دخترم نیز مدرک کارشناسی ارشد شیمی خود را از دانشگاه شریف اخذ کرده و کارمند جم است که این همه داد و بیداد کردند؟! دخترم حدود شش سال پیش کارمند جم شده و حدود چهارمیلیون تومان حقوق دریافت می‌کند. ایشان نه رئیس است و نه عضو هیأت مدیره، آیا این شغل دختر من خارج از عرف است؟»

در میان اصولگرایان روز گذشته جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی توضیح داد که ۷ فرزند دارد. ۳ فرزند پسر و ۴ دختر، ۲ تا از پسر‌ها طلبه و در حال حاضر ساکن قم هستند و یکی از آن‌ها نیز مشغول خدمت در سپاه است. ۲ تا از دختر‌ها هم ساکن قم و در حوزه علمیه مشغول هستند یکی از دختر‌ها هم در تهران مشغول تهیه رساله دکتری خود در رشته فلسفه اسلامی است یکی دیگر از دختر‌ها هم خانه‌دار و ساکن مشهد است. داماد‌ها طلبه و عروس‌ها هم همین طور و همگی در قم، مشهد و تهران ساکن هستند. هیچ کدام از آن‌ها شغل دولتی ندارند.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم به کمپین "فرزندت کجاست؟" پیوست. او در رابطه با فرزندانش گفت دو فرزند دارد یک دختر که دبیرستانی است و یک پسر که دبستانی است. او افزود: «دخترم کلاس دهم را تمام کرده و وارد کلاس یازدهم می‌شود. پسرم هم کلاس پنجم را تمام کرده و وارد کلاس ششم می‌شود. هر دو هم تهران هستند. هر دو خانه خودمان هستند و هنوز جایی نرفتند. هنوز الحمدالله بچه‌هایمان به سنی نرسیده‌اند که ما را گرفتار کنند.»

حجت الاسلام «محمد علی ابطحی» فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو مجمع روحانیون مبارز هم با انتشار عکسی از خود و دخترهایش اعلام کرد: «من سه دختر دارم که همه در تهران هستند. فائزه لیسانس مردم‌شناسی از دانشگاه تهران؛ خانه‌دار و پاره وقت معلم دبستان فاطمه لیسانس بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی، خانه‌دار و هفته‌ای دو روز دور کاری در بخش پشتیبانی شرکت خصوصی استارت آپی فریده دانشجوی سال سوم هنر در دانشگاه تهران.»

پویش «#فرزندت_کجاست؟» در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همچنان فعال است و از مسئولان می‌خواهد تا در جهت آرام‌سازی جو حاکم بر جامعه مسئولان در این حوزه شفا‌ف‌سازی کنند. این کمپین در اولین گام خود این سؤال را از چهره‌هایی چون حسن روحانی، جواد آذری جهرمی، سید عباس صالحی، اسحاق جهانگیری، شهیندخت مولاوردی، حسام‌الدین آشنا، محمدجواد ظریف، محمود صادقی، پروانه مافی، محمدرضا عارف و محسن هاشمی رفسنجانی پرسیده بود، هر چند در گام‌های بعدی اسامی چون سعید جلیلی یا محمود احمدی‌نژاد را هم به فهرست خود افزود.

هرچند تعداد کمی از مسئولان کشور به ویژه مسئولان اقتصادی و انهایی که درباره زندگی خود، فرزندان و اطرافیانشان حرف و حدیث هایی زیادی وجود دارد، به این کمپین پیوسته اند و انتظار می رود که چنین افرادی هم به خوداظهاری در این رابطه بپردازند، اما از آنجایی که قانون شفافیت اطلاعات فردی و همچنین مالکیتی در کشور ما تصویب نشده و در آنجاهایی هم که قانونی وجود دارد، برخی برای جلوگیری از اجرای آنها تلاش و اعمال نفوذ می کنند، خیلی بعید است با چنین کمپین هایی در شبکه های اجتماعی بتوان به مقابله با رانت و یا سوء استفاده برخی افراد از شرایط موجود پرداخت.

نظر شما